Jag ska köpa en cykel som främst kommer användas i stadsmiljö, någon enstaka gång kan det bli tal om att cykla på grusvägar men jag lär knappast cykla i naturen. Då den lokala cykelhandlaren säljer en Gary Fisher Kaitai till rejält rabatterat pris så tänkte jag att den kanske skulle kunna vara ett alternativ för mig. Då jag är total novis när det gäller cyklar så tänkte jag höra vad ni rekomenderar mig att köpa och om ni har någon erfarenhet av ovanstående cykel.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gary Fisher Kaitai
- Trådstartare patrik_t
- Start datum
Jag cyklar själv på en liknande cykel till vardags, en förhållandevis billig hardtail med dämpad framgaffel. Dämparen behövs egentligen inte men är inte direkt ivägen och nån gång kör man ner för en trottoarkant etc... Jag tycker konceptet är utmärkt eftersom cykeln är bekväm, har ett brett växelspektrum och hjul som funkar bra både på asfalt/grus och i snömodd. Den är lättmekad och det går lätt att hitta reservdelar. Jag vet inget om den modell du tittat på men kan ju ge ett par generella råd:
* Provcykla och känn efter. Känns allt riktigt bra så slå till, annars låt bli, det finns fler cyklar. Jag har ratat några av de "coolaste" cyklar jag sett eftersom jag inte satt bra på dem.
* Köp till stänkskärmar. De är värda sin vikt i guld när det är blött och smutsig ute på stan.
* Lägg en rejäl slant på ett bra lås om du vet att du kommer att lämna cykeln obevakad. Lås fast cykeln i fasta föremål.
* Utrusta cykeln med reflexer och ett par bra lampor.
Om du skall ha cykeln mestadels i stan så behöver du nog inte de allra mest grovnabbade skogsdäcken. Försök att få cykeln med ett par "semislicks" eller annat mer gatubetonat däck. Det gör en liten skillnad i rullmotstånd (här är ett bra däcktryck viktigare) och en stor skillnad i ljud och vibrationer. Lycka till!
/Richard
* Provcykla och känn efter. Känns allt riktigt bra så slå till, annars låt bli, det finns fler cyklar. Jag har ratat några av de "coolaste" cyklar jag sett eftersom jag inte satt bra på dem.
* Köp till stänkskärmar. De är värda sin vikt i guld när det är blött och smutsig ute på stan.
* Lägg en rejäl slant på ett bra lås om du vet att du kommer att lämna cykeln obevakad. Lås fast cykeln i fasta föremål.
* Utrusta cykeln med reflexer och ett par bra lampor.
Om du skall ha cykeln mestadels i stan så behöver du nog inte de allra mest grovnabbade skogsdäcken. Försök att få cykeln med ett par "semislicks" eller annat mer gatubetonat däck. Det gör en liten skillnad i rullmotstånd (här är ett bra däcktryck viktigare) och en stor skillnad i ljud och vibrationer. Lycka till!
/Richard
Det beror på priset. För under 4000 kr hade jag tyckt att den var ok. Skivbromsar och framdämpare ser jag som negativt. Bra skivbromsar platsar kanske på en drömpendlarcykel där man använder bromsarna mycket och vet hur man servar dem. Framdämpare i stadskörning kan jag inte se något positivt med. Det blir bara svampigt med en dålig billig framdämpare. Man kör ju oftast på asfalt. Komponentgruppen är helt okej (Shimano Alivio). Men det finns liknande cyklar med samma komponentgrupp och stel gaffel t ex Marin Muirwoods. Det absolut viktigaste är att det finns fästen för fullängds skärmar och pakethållare. Det är ofta lite svårt att få på en bra skärm på dämpargaffel. Men det kanske finns dämpare med bra fästen.
Mange
Mange
Jag har inte kunnat provcykla den än då det är blankis på alla vägar men den verkade helt ok var jag kunde se. Om jag har förstått det rätt så kan man låsa framdämparen så den blir stel ifall man vill det istället. Däcken var i och för sig ganska breda men det var ett fint mönster på dem så de skall tydligen vara lättrullande enligt försäljaren. Sedan verkade det inte vara några problem att sätta dit stänkskärmar och pakethållare som jag uppfattade det.
Handlaren vill ha 5500kr för själva cykeln, ordinarie pris var 8500kr. Sedan ska han få montera stänkskärmar fram och bak, pakethållare, stödpinne, barneds, arbus lås och en cykeldator så totalt kommer det kosta ca 6500kr vilket jag tycker verkar helt ok.
Så det är svårare att serva en cykel med skivbromsar än en med vanliga bromsar, i och för sig spelar det väl ingen roll i mitt fall då jag har tummen mitt i handen så jag lär vara tvungen att lämna in den om den behövs servas ändå. Finns det förresten någon bra bok där man kan lära sig serva en cykel, typ cykelservice för dummies eller något i den stilen ;-) I så fall vore det kanske en god ide för mig att köpa mig en sådan bok också så man kan lära sig det mest grundläggande i att ta hand om cykeln.
Hur står sig gary fisher rent kvalitetsmässigt gentemot andra märken förresten?
Handlaren vill ha 5500kr för själva cykeln, ordinarie pris var 8500kr. Sedan ska han få montera stänkskärmar fram och bak, pakethållare, stödpinne, barneds, arbus lås och en cykeldator så totalt kommer det kosta ca 6500kr vilket jag tycker verkar helt ok.
Så det är svårare att serva en cykel med skivbromsar än en med vanliga bromsar, i och för sig spelar det väl ingen roll i mitt fall då jag har tummen mitt i handen så jag lär vara tvungen att lämna in den om den behövs servas ändå. Finns det förresten någon bra bok där man kan lära sig serva en cykel, typ cykelservice för dummies eller något i den stilen ;-) I så fall vore det kanske en god ide för mig att köpa mig en sådan bok också så man kan lära sig det mest grundläggande i att ta hand om cykeln.
Hur står sig gary fisher rent kvalitetsmässigt gentemot andra märken förresten?
Jag får erkänna att jag inte har någon erfarenhet av skivbromsar. Men V-bromsar borde vara lättare och mer intuitivt att serva. Däremot kanske skivbromsarna går längre innan de behöver servas. Och de funkar säkert bättre i varierande väderlek.
Kan man låsa framdämparen så blir kanske inte det negativa mer än något kilo extra i vikt. Däremot kan jag inte se något positivt med dämparen om man inte kör i skogen.
Jag har sett en ny bok på engelska om cykelreparationer. En sådan är verkligen kanonbra. Om cykelintresset håller i sig någorlunda dröjer det inte länge innan man tjänat in pengarna som den kostar. Själv har jag haft Hayes cykelreparationsbok, men denna är dåligt uppdaterad för dagens cykelteknik. Du hittar inget om skivbromsar där.
Mange
Kan man låsa framdämparen så blir kanske inte det negativa mer än något kilo extra i vikt. Däremot kan jag inte se något positivt med dämparen om man inte kör i skogen.
Jag har sett en ny bok på engelska om cykelreparationer. En sådan är verkligen kanonbra. Om cykelintresset håller i sig någorlunda dröjer det inte länge innan man tjänat in pengarna som den kostar. Själv har jag haft Hayes cykelreparationsbok, men denna är dåligt uppdaterad för dagens cykelteknik. Du hittar inget om skivbromsar där.
Mange
Jag har sett en ny bok på engelska om cykelreparationer. En sådan är verkligen kanonbra. Om cykelintresset håller i sig någorlunda dröjer det inte länge innan man tjänat in pengarna som den kostar. Själv har jag haft Hayes cykelreparationsbok, men denna är dåligt uppdaterad för dagens cykelteknik. Du hittar inget om skivbromsar där.
Kommer du ihåg vad den engelska boken heter? Den svenska boken som du har verkar inte gå att få tag på, har kollat runt litegrann på olika bokaffärer på nätet men den verkar vara slutsåld på alla ställen och på förlaget. Finns det förresten någon bra sida på nätet där man kan köpa olika typer av handböcker om hur man servar cyklar, det borde finnas på någon cykelhandlares hemsida men jag har som sagt noll koll på vilka som finns på nätet och som man kan handla online ifrån.
Det enklaste hade varit att ha en svensk bok men en engelsk fungerar också. Det är säkert inte så märkvärdigt att serva en cykel men då man aldrig gjort det så inbillar man sig att det är svårare än vad det är speciellt när det gäller själva växelsystemet.
Böcker..
Om du bestämmer dig för en odämpad standardhoj med V-bromsar funkar Cykelboken fint, finns på Biltema och "cykelvaruhusen". Jag förstod det som att du föredrog svenska.
Blir det lite mer avancerat (skivbromsar och/eller dämpare), så finns det svenska alternativ, men de överlägset bästa är:
- Zinn and the art of mountainbike maintenance
- Parktools Big blue book of bike repair
Båda finns att beställa på t.ex. http://www.cyclecomponents.com.
F.ö. tycker jag inte alls skivbromsar är svårare att sköta än V-bromsar, bara annorlunda. Det finns andra faktorer emot (dyrare belägg, högre vikt, stöldbegärlighet, hjulen blir dyrare..) men att sköta dem är en ren vanesak.
Lycka till!
[edit] Vad gäller Gary Fisher som märke har jag aldrig hört annat än gott. Invändningen brukar vara att de är dyra, men det är ju inte problemet här.
MVH /Erik
Om du bestämmer dig för en odämpad standardhoj med V-bromsar funkar Cykelboken fint, finns på Biltema och "cykelvaruhusen". Jag förstod det som att du föredrog svenska.
Blir det lite mer avancerat (skivbromsar och/eller dämpare), så finns det svenska alternativ, men de överlägset bästa är:
- Zinn and the art of mountainbike maintenance
- Parktools Big blue book of bike repair
Båda finns att beställa på t.ex. http://www.cyclecomponents.com.
F.ö. tycker jag inte alls skivbromsar är svårare att sköta än V-bromsar, bara annorlunda. Det finns andra faktorer emot (dyrare belägg, högre vikt, stöldbegärlighet, hjulen blir dyrare..) men att sköta dem är en ren vanesak.
Lycka till!
[edit] Vad gäller Gary Fisher som märke har jag aldrig hört annat än gott. Invändningen brukar vara att de är dyra, men det är ju inte problemet här.
MVH /Erik
Glöm inte webb-artiklar om cykelmek
Det finns gott om skrivna artiklar om diverse cykelmek på nätet - till stor glädje för oss cyklister! Fördelen med webbsidor och utskrifter är ju att det inte gör så mycket om utskriften blir skitig, det är ju bara att skriva ut en nytt exemplar. Dessutom är det betydligt enklare att uppdatera innehållet i en webbsida än i en bok, varkför webbsidan oftare är "up to date".
En bra sida är t.ex. Sheldon Browns utsökta artiklar på http://www.sheldonbrown.com/harris/index.html#articles.
Sedan tror jag också att en nätversion av Park tools mekbok finns på Park Tools hemsida http://www.parktool.com, låt vara på många olika ställen på hemsidan.
Dessutom finns ofta instruktionsmanualer och dylikt för t.ex. dämpare och skivbromsar utlagda på nätet.
/Niklas
Det finns gott om skrivna artiklar om diverse cykelmek på nätet - till stor glädje för oss cyklister! Fördelen med webbsidor och utskrifter är ju att det inte gör så mycket om utskriften blir skitig, det är ju bara att skriva ut en nytt exemplar. Dessutom är det betydligt enklare att uppdatera innehållet i en webbsida än i en bok, varkför webbsidan oftare är "up to date".
En bra sida är t.ex. Sheldon Browns utsökta artiklar på http://www.sheldonbrown.com/harris/index.html#articles.
Sedan tror jag också att en nätversion av Park tools mekbok finns på Park Tools hemsida http://www.parktool.com, låt vara på många olika ställen på hemsidan.
Dessutom finns ofta instruktionsmanualer och dylikt för t.ex. dämpare och skivbromsar utlagda på nätet.
/Niklas
Jag har nu kollat upp vad det finns för olika svenska böcker som tar upp hur man servar och sköter sin cykel, det verkar som haynes förlag i sin senaste upplaga av cykelboken (4:e upplagan) även tar upp hur man sköter skivbromsar m.m. Så nu har jag beställt en sådan bok sen får man se hur den verkar.
Så med andra ord är det inte någon skrotcykel det här, det är ju skönt och höra, man vill ju inte lägga ut en massa pengar på något som inte är av speciellt bra kvalitet.
Jag funderar på att såsmåningom ge mig ut på en längre cykeltur genom sverige, då är givetvis frågan om den här cykeln duger till det. Man får lätt uppfattningen att man måste ha en betydligt dyrare cykel om man ska ge sig i kast med sådana långturer när man läser i vissa trådar som finns här på forumet.
Är det något mer utöver det jag redan har räknat upp tidigare i tråden som kan vara bra att montera på cykeln, reflexer finns redan sen kan det vara smart med någon form av belysning men är det något annat som jag har missat?
mvh patrik
Vad gäller Gary Fisher som märke har jag aldrig hört annat än gott. Invändningen brukar vara att de är dyra, men det är ju inte problemet här.
Så med andra ord är det inte någon skrotcykel det här, det är ju skönt och höra, man vill ju inte lägga ut en massa pengar på något som inte är av speciellt bra kvalitet.
Jag funderar på att såsmåningom ge mig ut på en längre cykeltur genom sverige, då är givetvis frågan om den här cykeln duger till det. Man får lätt uppfattningen att man måste ha en betydligt dyrare cykel om man ska ge sig i kast med sådana långturer när man läser i vissa trådar som finns här på forumet.
Är det något mer utöver det jag redan har räknat upp tidigare i tråden som kan vara bra att montera på cykeln, reflexer finns redan sen kan det vara smart med någon form av belysning men är det något annat som jag har missat?
mvh patrik
långtur m.m.
Visst kan Gary Fisher Katai funka för långfärd, även om en del komponenter verkar vara av tveksam kvalitet för seriös långfärdscykling enligt specen på http://www.fisherbikes.com/bikes/full_specs.asp?series=dualsport&bike=Kaitai. Strulvarning!
Läs mer om långfärdsutrustning och långfärdsanpassning på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html.
Tja, stänkskärm, pakethållare, (dubbla) lås, ringklocka, cykeldator, slicks och racerkassett (då du inte ska ha den i terrängen), dubbdäck (det kan ju trots allt bli vinter på riktigt)...
Läs mer om väganpassbning av MTB på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html.
/Niklas
patrik_t; sa:Jag har nu kollat upp vad det finns för olika svenska böcker som tar upp hur man servar och sköter sin cykel, det verkar som haynes förlag i sin senaste upplaga av cykelboken (4:e upplagan) även tar upp hur man sköter skivbromsar m.m. Så nu har jag beställt en sådan bok sen får man se hur den verkar.
Vad gäller Gary Fisher som märke har jag aldrig hört annat än gott. Invändningen brukar vara att de är dyra, men det är ju inte problemet här.
Så med andra ord är det inte någon skrotcykel det här, det är ju skönt och höra, man vill ju inte lägga ut en massa pengar på något som inte är av speciellt bra kvalitet.
Jag funderar på att såsmåningom ge mig ut på en längre cykeltur genom sverige, då är givetvis frågan om den här cykeln duger till det. Man får lätt uppfattningen att man måste ha en betydligt dyrare cykel om man ska ge sig i kast med sådana långturer när man läser i vissa trådar som finns här på forumet.
Visst kan Gary Fisher Katai funka för långfärd, även om en del komponenter verkar vara av tveksam kvalitet för seriös långfärdscykling enligt specen på http://www.fisherbikes.com/bikes/full_specs.asp?series=dualsport&bike=Kaitai. Strulvarning!
Läs mer om långfärdsutrustning och långfärdsanpassning på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html.
patrik_t; sa:Är det något mer utöver det jag redan har räknat upp tidigare i tråden som kan vara bra att montera på cykeln, reflexer finns redan sen kan det vara smart med någon form av belysning men är det något annat som jag har missat?
mvh patrik
Tja, stänkskärm, pakethållare, (dubbla) lås, ringklocka, cykeldator, slicks och racerkassett (då du inte ska ha den i terrängen), dubbdäck (det kan ju trots allt bli vinter på riktigt)...
Läs mer om väganpassbning av MTB på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html.
/Niklas
Vad skulle ni erfarna rävar rekomendera mig att köpa för cykel om jag i förlägningen ska använda den för långfärdscykling runt sverige. Jag har kollat lite på dels gary fisher samt trek då det är märken som min lokala cykelhandlare säljer men för tillfället så är det mesta slutsålt där men de väntar på att få in årets modeller.
Då jag inte bryr mig speciellt mycket om det är senaste årsmodell så spelar det alltså ingen roll om det är en cykel av årsmodell -06 istället för en -07 då jag förhoppningsvis kan göra ett bra köp om jag väljer en gammal modell.
Det jag har läst mig till här på forumet är att det bör vara minst deorekomponenter men då är frågan vilka cyklar till acceptabla priser har det.
Då jag inte bryr mig speciellt mycket om det är senaste årsmodell så spelar det alltså ingen roll om det är en cykel av årsmodell -06 istället för en -07 då jag förhoppningsvis kan göra ett bra köp om jag väljer en gammal modell.
Det jag har läst mig till här på forumet är att det bör vara minst deorekomponenter men då är frågan vilka cyklar till acceptabla priser har det.
Lämplig cykel
Tja, det finns många olika turingcyklar som kan passa. Trek 520 http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.php?bikeid=1432000&f=6 kanske kan passa? Den har hängt med i många år nu.
Annars har Cannondale fina touringcyklar, t.ex. http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/urban/touring/model-7TR.html.
Sedan finns det givetvis andra märken och modeller, t.ex. Koga-Miyata, Thorn som kan vara av intresse. Leta själv.
Helt rätt tänkt! Många handlare har exemplar av äldre modeller, som bara samlar damm. Fyndläge!
Stämmer! Detta gäller för övrigt inte bara bakväxeln, utan allt på cykeln brukar bli betydligt bättre när man går upp i prisklass! Alltså även ram, hjul, lager....
Det viktiaste är trots allt att ramen är bra. Resten kan du ju byta ut efter hand. Därför säljs ofta bättre ramar löst! Sedan får kunden komplettera med de komponenter kunden vill ha (har råd med).
En cykel utan ett hjul är fortfarande en cykel. En cykel utan pedaler är fortfarande en cykel. Men en cykel utan en ram är en hög med cykeldelar!
Vad är "acceptabla priser" för dig?
/Niklas
patrik_t; sa:Vad skulle ni erfarna rävar rekomendera mig att köpa för cykel om jag i förlägningen ska använda den för långfärdscykling runt sverige. Jag har kollat lite på dels gary fisher samt trek då det är märken som min lokala cykelhandlare säljer men för tillfället så är det mesta slutsålt där men de väntar på att få in årets modeller.
Tja, det finns många olika turingcyklar som kan passa. Trek 520 http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.php?bikeid=1432000&f=6 kanske kan passa? Den har hängt med i många år nu.
Annars har Cannondale fina touringcyklar, t.ex. http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/urban/touring/model-7TR.html.
Sedan finns det givetvis andra märken och modeller, t.ex. Koga-Miyata, Thorn som kan vara av intresse. Leta själv.
patrik_t; sa:Då jag inte bryr mig speciellt mycket om det är senaste årsmodell så spelar det alltså ingen roll om det är en cykel av årsmodell -06 istället för en -07 då jag förhoppningsvis kan göra ett bra köp om jag väljer en gammal modell.
Helt rätt tänkt! Många handlare har exemplar av äldre modeller, som bara samlar damm. Fyndläge!
patrik_t; sa:Det jag har läst mig till här på forumet är att det bör vara minst deorekomponenter...
Stämmer! Detta gäller för övrigt inte bara bakväxeln, utan allt på cykeln brukar bli betydligt bättre när man går upp i prisklass! Alltså även ram, hjul, lager....
Det viktiaste är trots allt att ramen är bra. Resten kan du ju byta ut efter hand. Därför säljs ofta bättre ramar löst! Sedan får kunden komplettera med de komponenter kunden vill ha (har råd med).
En cykel utan ett hjul är fortfarande en cykel. En cykel utan pedaler är fortfarande en cykel. Men en cykel utan en ram är en hög med cykeldelar!
patrik_t; sa:...men då är frågan vilka cyklar till acceptabla priser har det?
Vad är "acceptabla priser" för dig?
/Niklas
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Gary Fisher | Långcykling | 16 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg