den borde ju ha en yttre antenn men det framgår inte av beskrivningarna. Se bild med kontakterna J2 och C2 i den franska artikeln
http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=78140
Ingenting är anslutet från början vad man kan se. Möjligt men osannolikt att det ligger en antenn på kortet - det skulle kunna vara kabeln till navigatorn som används men den ser ut att ha en liten ferritkärna omkring sig.
Ingen av artiklarna har någon bra koll på läget om hur FM-signalen kommer in.
förf. använder en stereoplugg för det finns tydligen någon Navigonkabel som kan användas som mellanstycke.
en annan tråd nämnes att då TT TMC-mottagaren Y-kopplades till antennen på Honda Jazz som har inbyggd radio så sjönk kvalitén på radiomottagningen plus att TMC mottagaren stör radion medan den skannar efter TMC-sändningar. Så den risken finns. fast inte för mig för jag har ett extra antennfäste som jag kan använda.
Men nu har GTM21 börjat uppföra sig bättre. I en fransk tråd kom ett inlägg efter mitt i går och nämnde att GTM 21 behöver tio minuter på sig för att använda en ny TMC-källa men att den sedan snabbt växlar igen sedan frekvensen väl lagrats i minne över TMC- providers. Man bör inte radera frekvenslistan. en frekvensen som GTM21 borde låsa på hemma hos mig gick inte alls att fånga, men sedan jag väl åkt in till stan i går kväll så plockades den upp och nu i morse då jag satte på Nüvin inomhus så fick jag blå ikon på mindre än en minut på den frekvensen. Dvs man måste valla sin Nüvi...
en annan observation som delats av fler är att antennen bör hängas vertikalt i bilen. Inte särskilt kul med en sladd dinglande från bakspegeln. I bilar med termiskt isolerad vindruta funkar det mycket dåligt. Så det vore bättre om man kunde ansluta en separat antenn.(På min gamla Lexus LS400 finns en FM-antenn i bakrutan som ser ut som en tråd i värmeslingorna. Det trodde inte importörens verkstad på förrän jag visade dokumentationen. Anslutningen finns i överkant bakruta under klädseln. Antennen är avsedd för den australiensiska marknaden och används inte i övriga länder. Kanske finns liknande i andra märken).
Garmins modell GTM10 för streetpilot hade anslutning till bilradioantennen.
Enligt garmin
http://www.garmin.com/traffic/index.jsp
är den kompatibel med 360 men inte med 660. Wonder why? borde testas. Dyr som skrutt dock. Du kanske kunde fråga om den kan fungera för dem som vill koppla TMC-mottagare till extern antenn t ex pga isolerad vindruta.
Med tanke på hur trassligt TMC kan vara så är menysystemet inte på nüvi inte lyckat. Det är ett väldigt knappande fram och tillbaka mellan inställningarna under Trafic och tillbaka till TMC-sidan med avstickare till testsidan via hastighetsmätaren. Man behöver snabbt kunna byta TMC-källa och borde kunna göra det från TMC-sidan.
På tal om modes: ett mode 7 har också noterats - fortfarande grå ikon.
Anders, kan du inte få fram en lista över vad TMC-parametrarna betyder? Relationen mellan Channel, frekvens och TMC-provider är ett frågetecken.
[Ändrat av jonasolof 2007-01-31 kl 10:32]