Kollat lite mer nu. Det är en viss radiokanal. motsvarande P3 i Sverige som sänder TMC. GTM21 fastnar på 99,1 MHz, men ställer jag in bilradion på den frekvensen byter den straxt med RDS till en mer närliggande station som sänder samma kanal. Det är i och för sig möjligt att TMC inte sänds ut via den stationen, ska ta reda på det.
Läser man på lite mer på GPSpassions forum visar det sig att många har problem med TMC-mottagning, framför allt då mottagarna har en futtig trådstump till antenn. Detta rapporteras för flera märken. Problemet är att om jag kopplar in den oskärmade trådstumpen till bilradioantennen via en vanlig Y-koppling riskerar jag att få försämrad mottagning i bilradion. Och jag som ville ansluta en DRM-mottagare (digital paketsänd kortvågsradio).
Jag får väl vänta på en GTM22 med en skärmad antenningång som kanske kommer när folket på Garmin kommit ikapp verkligheten lite mer - om dom gör det. Det sitter säkert någon höjdare och säger att sådant ska vi inte ha, det kan ge intryck av att TMC inte är urenkelt. Hellre ge ett glättat och felaktigt budskap än förstöra imagen med att antyda hur det verkligen kan vara.
Och ja, en switchande adapter stör. Kopplar jag GTM21 till en switchande adapter för 240-12 volt så försvinner TMC-mottagningen. Mode går från 5 till 2 och efter ens tund får jag meddelande att station en inte sänt ngn trafikinfo.
I bilen dräller det av adaptrar för mobiltelefon, MP3-FM sändare (Kensington) mm som kan störa bakvägen in i GTM21. Synnerligen dålig idé att lägga en FM-mottagare med en funktion som är känslig för störningar parallellt med strömförsörjningen. Mottagarens strömförsörjning kommer ju från Nüvin och inte direkt från adaptern. Kring nüvin knattrar det också intensivt om man lyssnar med en FM-radio.
TMC-mottagaren bprde ha legat separat och varit störningsskärmad inkl. en egen skärmad antenningång.
[Ändrat av jonasolof 2007-01-30 kl 09:59]