Kan finnas en del sanning i det men en avvikelse kan noteras och det är GMXT. Programmet för PDA & mobiler har fortfarande full fuktionalitet. Dvs i princip samma som funnits sedan GPS V och som kulminerat i 276C/278. GMXT verkar portas till moderna platformar.Det jag fått för mig är att Coloradon bygger på en ny plattform som det antagligen inte finns samma mängd programvara till än.
Jag har iallafall för mig att ja läst någon stans att garmin försöker homogenisera sin mobila applikationer till en gemensam plattform och skrotat vidare utveckling av den gamla programvaran som inte portats till den nya plattformen.
Dock vet jag inte om det stämmer, mycket möjligt att det bara är allmänna spekulationer som jag läst någon stans......
Däremot så är programmen i Nüvi, Colorado, Oregon och tyvärr även nyare GPSMAP funktionellt reducerade. Med syftet att göra dem lika "dåliga" som konkurrenternas. Fast Garmin kallar det inte för "dåligt" utan för "lättanvänd". Egentligen ganska OK om nu bara Garmins marknadsföring hade varit ärlig. Tyvärr lurar dom många att köpa fel. Den vanliga butiksslaven tror att Colorado är en modernare och mer avancerad apparat än eTrex och 60CSx. Fast det mest bara är en reducerad funktion kombinerad med ett mer färgglatt användargränssnitt.