GARMIN 60CS importerad och klar

bultsaxen; sa:
Det är väl ingen bil som behöver lämnas in på service hela tiden..

Garantin är ju samma. Om den nu skulle gå sönder så tar det väl några dagar längre antar jag inget som stör mig, och jag menar vad brukar felfrekvensen vara på såna här saker? 5% ? En på 20 att jag behöver skicka den till usa?

1500:- mer? Jag betalade 4300:- så då betalade 5800:- inkl frakt då i Sverige? Bara att gratulera dig då jag hittade ingen för under 6600 med frakt i sverige, dvs 2300 mer än vad jag betalade. Du kanske kan tipsa oss andra vart du hittade den så billigt? Jag tvivlar... ringde runt en hel del.. Det bästa är om man känner någon som ska till USA, då kostar den bara ca 3100:- + lite moms (7% ?) över disk.

Vad ni verkar nojiga över att jag importerat den från USA, har ni själva blivit lurade och betalat garmins riktpris på 7900:- eller jobbar ni åt garmin allihopa?

Låter ju som att ni nästan sitter och håller tummarna för att min gps ska gå sönder.
Visst är det en tillfredsställelse att kunna snuva de svenska ocker-importörerna på lite pengar...själv köpte jag från england. Och jag tror att det på sikt leder till en harmonisering av priserna över världen.
Enligt uppgift så är datorer och tillbehör inte dyrare i Sverige än USA m.fl så man undrar ju varför just GPS-branschen håller dubbla priset.?

Jimmy_L; sa:
b_100; sa:
Visst är det en tillfredsställelse att kunna snuva de svenska ocker-importörerna på lite pengar....?

Vad vet du om importörernas inköpspriser?
Ärligt talat ingenting...jag drar bara mina egna slutsatser som konsument. Har du något att säga till svenska importörernas försvar så lyssnar jag gärna. Det kan ju hända att det finns flera orsaker i kedjan från tillverkare -> svensk konsument.

Titta lite på slutraden i garmins bokslut så kan man prata om några som tjänar pengar :)

Men jag får gott erkänna att dom gör bra produkter.

b_100; sa:
Jimmy_L; sa:
b_100; sa:
Visst är det en tillfredsställelse att kunna snuva de svenska ocker-importörerna på lite pengar....?

Vad vet du om importörernas inköpspriser?
Ärligt talat ingenting...jag drar bara mina egna slutsatser som konsument. Har du något att säga till svenska importörernas försvar så lyssnar jag gärna. Det kan ju hända att det finns flera orsaker i kedjan från tillverkare -> svensk konsument.

Jag kan berätta att det medvetet från tillverkare är olika priser i olika delar av världen. I vissa fall skulle det löna sig för importörer att köpa från en distributör i t.ex. USA istället för direkt av tillverkaren.
Åtminstone var det på detta viset för cirka ett halvår sedan.

Om vi nu ska återvända till det där med att söka på adresser, så är det så här:
Friluftskartan och Roads & Recreations stöttar inte den funktionen. I R&R finns adresserna med på kartbilden, men inte databasen för sökningen. Det är så för att man skulle spara minne i tidiager apparater, som GPS III+.

Metroguide stödjer sökning, men där har du rätt i att inte speciellt mycket finns med, om du kör version 4. Jag antar att du har hittat den någonstans också. Den nuvarande versionen heter MG 6. Databaserna för gatunamnssökning är bättre där.

Egentligen ska en 60CS ha City Select, för att du ska ha full nytta av autorutten också. CS är en låst produkt, som man måste ha en individuell kod för varje mottagare till. Annars fungerar den inte. Kartan, alltså.

Anders

Re: hårdvaran

kanotisten; sa:
Ja nu pratar vi om lika saker, men jag betalade ca 1500 kr mer i Sverige än i USA för min GPS. Fick utmärkt service från Sportmanship.

Ni som köper från USA, hur är er service?

Jo, det är riktigt, jag talade om mjukvaran. För det kan väl inte finnas de som har moraliska problem med att somliga köper sin apparater i andra butiker än de som finns i Sverige?

Mitt inlägg var inte ett argument till varför man ska piratkopiera, men definitivt ett motargument till ett vanligt argument till varför man ska köpa med korrekt licens. Just det att man kan få trygghet för att mjukvaran funkar genom att man har fullföljt sin prestation i affären är ingen garanti för att leverantören kommer att göra det (om man applicerar ett för alla andra branscher fullkomligt normalt perspektiv...).

Jag köpte en Vista i USA 2001. Två garantiutbyten (displayen) har gjorts av Garmin i Romsey, UK. Tog ungefär en vecka per gång, vilket jag tycker är raskt, för det innebär i princip att den enda tid som gick åt var att skicka grejen fram och tillbaka.

Anders

"Det är väl inte sant. Skivor och filmer är väl billigare nu än för 2 år sedan. "

Hm, jag kanske var otydlig på nåt vis. Men jag påstod varken att priserna påverkats uppåt eller nedåt de senaste åren. Jag tycker bara att mjukvaruleverantörer överlag har sämre affärsmoral än de flesta andra. Fast detta har tyvärr blivit branschpraxis och i praktiken gäller take-it-or-leave-it. Fast då finns ju förstås det treje alternativet, som normalt inte brukar existera, dvs piratkopiering...

Sen finns förstås flera varianter av piratkopiering, t ex sådan som slutanvändaren utför - och sådan som en treje part gör, mot betalning.

apersson850; sa:
Om vi nu ska återvända till det där med att söka på adresser, så är det så här:
Friluftskartan och Roads & Recreations stöttar inte den funktionen. I R&R finns adresserna med på kartbilden, men inte databasen för sökningen. Det är så för att man skulle spara minne i tidiager apparater, som GPS III+.

Metroguide stödjer sökning, men där har du rätt i att inte speciellt mycket finns med, om du kör version 4. Jag antar att du har hittat den någonstans också. Den nuvarande versionen heter MG 6. Databaserna för gatunamnssökning är bättre där.

Egentligen ska en 60CS ha City Select, för att du ska ha full nytta av autorutten också. CS är en låst produkt, som man måste ha en individuell kod för varje mottagare till. Annars fungerar den inte. Kartan, alltså.

Anders

Tack, det var det jag ville veta. Nu har jag iofs klurat ut att det är som du säger i stora drag men det är bra att få det bekräftat. Håller på att ta hem city select 6.0... vi får se om jag får igång den.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Antoze Ansluta Garmin 60CS Navigering 14
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60cs? Navigering 5
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
aabraha7 Garmin 60CS problem Navigering 11
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
Maua Baskartor Garmin 60CS? Navigering 4
Maua Ersättare till Garmin 60CS på väg! Navigering 24
piza03 Garmin 60CS fart Navigering 4
piza03 Garmin 60CS IMG2GPS find Navigering 2
Peter Kronborg Garmin Quest versus 60CS Navigering 1
DTM Efterföljare till Garmin 60CS? Navigering 5
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
xhib Batteritid i Garmin 60CS Navigering 2
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
Uppgradering till Garmin 60CS Navigering 5
olann Garmin 60cs exakthet Navigering 4
Lennart49 Garmin 60CS och Mapsource Navigering 10
Ont Garmin 76cs eller 60cs Navigering 22
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
jorwid Kartex5-USB-Garmin 60cs Navigering 4
RedBreather Metroguide Europa v6 och Garmin 60CS..... Navigering 24
Matte14 Blek display på Garmin 60cs Navigering 1
-nikke- Garmin 60CS eller Quest Navigering 11
cessna Egna kartor från OziExplorer till Garmin 60CS? Navigering 2
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
laser2 Kontrollera minnesutnyttjandet på en Garmin 60CS Navigering 3
Väska till Garmin 60CS Navigering 3
Lasse L Svensk manual till Garmin Map 60CS Navigering 7
irrbloss Garmin 60CS eller handdator med GPS? Navigering 8
Lasse L Kompassjustering Garmin 60CS Navigering 16
Lasse L Garmin 60Cs uppdatering Navigering 2
fafner Garmin 60CS vs. 60C Navigering 10
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
apersson850 För lite minne i Garmin 60CS? Navigering 4
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg