Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken

Har gått från att köpa märkes produkter till att i stort sett inte bry mig så mycket. Just nu är ett par bruna manchesterbyxor från go to byxan, bomulls t-shirt från HM och ylle/merino tröja upptill och en söndertvättad marmot anorak jag vaxat istället. Samma kläder är oftast min vardagsgarderob.

Det behöver inte vara så krångligt med kläder bara för att man ska vara ute i skogen tänker jag
Är inte så överygad om funktionen i funktionsplagg längre, regnar det så blir man blöt ändå oavsett prislappen.

• Gilla
Reactions: MrP
Fördelen med dessa kläder att de är extremt transparenta vad deras kläder innehåller, var de kommer i från och vad produktionskostnaderna är. Har deras byxor och de håller och sitter riktigt bra.

Ska man gå mkt i blött ris och videsnår odyl är det väl bra med rivstarka och vattenavvisande kläder.
Annars räcker det med gympakläder och ett bra regnställ. Flera lager, kanske någon varmare tröja.

Ull under, arbetarbodar till över, påstickade loggan kan du måla över eller täcka med lapp och textillim, själv har jag över 25 års erfarenhet av Idefixtekos TP allbyxor, vindtäta, snabbtorkande, lätta och hållbara. Vintertid kommer du att gilla yllebysor, tunga men värmande.
Skor och kängor måste passa foten väl. Mitt råd blir börja med gummistövlar för sverige är ett grönt och vått land,
Sockar, mössor och handskar kommer du att behöva flera och olika av. Sittlapp, liten ryggsäck thermos och smörgåslåda är enklare, regnkläder ett måste. En Mora nr 2 duger väl. Ett rejält liggunderlag av slutna celler 12-15 mm tjockt är gott att sitta flera på och vila själv på. Karta och kompass, plåster och sykit. Ut i salladslådan.

välkommen och go tur!

Ska man gå mkt i blött ris och videsnår odyl är det väl bra med rivstarka och vattenavvisande kläder.
Beroende på hur hög vegetationen är så kan ju damasker vara en bra lösning att komplettera garderoben med. Har ett par enkla vattentäta som verkligen gör skillnad, slippa bli plaskblöt om byxbenen på en gång.

Revolution Race är ett svinföretag. Låt bli.

Engelsons är ofta bra för pengen, Idefix var. Förr. Numera … nja.

Tycker också att Idefixteko gått ner lite (framförallt har jag haft en hel del problem med dåligt sydda sömmar) och det är därför jag nu testar Engelssons. Har köpt någon vinterjacka från Engelssons och det jag är lite negativ till är att fickorna är i minsta laget. Eller så är nya mobiler i största laget......

Tycker också att Idefixteko gått ner lite (framförallt har jag haft en hel del problem med dåligt sydda sömmar) och det är därför jag nu testar Engelssons. Har köpt någon vinterjacka från Engelssons och det jag är lite negativ till är att fickorna är i minsta laget. Eller så är nya mobiler i största laget......

Frugan har en Engelsons-parka, har gått tre säsonger nu som både skogs- och vardagsjacka. Ser ut som ny, bra skit på det viset, sedan är det möjligt att designen inte är perfekt (huvan är i minsta laget, men det är de ju nästan alltid …).

Sådanadär Itab-byxor som Seobserver(var det nog) tipsade om har jag på mig just nu, fast med XXLs egna-varumärkes-logga på. Har haft Itabs innan, same same. Hårt åtgångna båda, väldigt slitstarka. Men numera kan jag inte hitta dem någonstans. Inte optimal passform för rörelsefrihet heller, åtminstone inte för mig.

M90-byxor var det någon som tipsade om. Jag har en kompis (kvinna) som har ett par av den civila version/kopia som säljs av t. ex. Garderoben. De verkar väldigt ok, hon har slitit dem i skog och mark och de förefaller hålla ihop bra.

Tänkte beskriva vad jag använder om det är till hjälp. Viktigast för mig är användarvänlighet, dvs. passform och att fickor och liknande är genomtänkt placerade. Började med billigare grejer (julas friluftsbrallor), bra kvalitet men fickorna var kass. Har även testat arbetskläder men tycker att fickorna och passformen där inte funkar för uteliv (har dock carharttbrallor som vardagsbyxor, knäskydd är oslagbart som småbarnsförälder)

Byxor: fjällräven vidda pro. Köpte dem för att de passar, fickorna är genomtänkte och kvaliteten är ok. Rätt lätta att laga själv.

Jacka: Blev en vidda pro där med, mest för att jag gillar att den matchar brallorna. Fickorna är ok men funkar sådär med avbärarbälte. Känns rätt mycket som att fj har tagit fram den för amerikanska bushcraft-hipsters. Men jag gillar den som fan ändå, bra luva!

Skor: Jag kör med alfa men som nån sa är det enda som spelar roll med skorna att de passar och är sköna. Köp inte ex. Lundhags bara för att de är hållbara och lagningsbara. Gå till en affär som har stort sortiment och prova. Jag spontanköpte mina på uthuset i skärstad då de passar perfekt och killen som hjälpte mig hade väldigt bra koll!

Underställ: jag kör med aclimas tunnaste på överkroppen och devold långkallingar. Tror inte skillnaden är så stor mellan märken men ull är bra.

Mellanlager: flanellskjorta har jag en patagonia som är lagom tunn. Spelar kostnaden ingen roll så gör indigofera de bästa flanellskjortorna men för mig är det för fint för skogen. Om det är kyligt har jag en woolpower ziptröja 400g eller houdini power houdi över skjortan. En av dessa kommer med året om när jag tänker på det, skönt att dra på nåt när man rastar.

Strumpor: woolpower av olika modeller, liner och 400g och ibland nån knähög variant.

Kallingar kör jag samma jämnt, resteröds.

Vet inte om detta är till nån hjälp. Men det passar för mig. Gör inte ofta några längre turer men krälar omkring på marken, klättrar på vassa stenar och tränger mig igenom snår, sånt man gör med småbarn och hund. Dessa grejer har hållit mig lagom tempererad, bekväm, och har inte gått sönder. Har även ett bra system med hur jag lägger grejerna i olika fickor så att det är initiutivt att snabbt få fram viktiga grejer som första förband eller snus.

Jag har med intresse följt inläggen tråden och håller med om en hel del men inte allt - men framför allt är jag totalt oförstående inför TS aversion mot att klädfabrikatet syns. Jag har aldrig stött på något märke som i sig varit för stort eller för framträdande, och jag kan inte se varför man inte ska kunna diskret visa vad man har på sig? För mig är det kravet en fullständig gåta! Men ingen annan tycks reagerat, så TS är uppenbarligen inte unik (men kanske jag är? :).

PS. "lillspöket" är väldigt negativ mot RR som företag, och i andra trådar har en del uttryckt kritik mot RR:s kvalitet. men jag, och andra, tycker att deras kvalitet är helt OK. Jag är faktiskt mer kritisk mot en del av FR:s produkter vad gäller kvalitet/hållbarhet än RR:s. Enligt min erfarenhet skiljer sig kvaliteten mellan olika produkter från en och samma tillverkare och ändras dessutom (snabbt) över tid (se t.ex. diskussion om FR:s G1000-väv). Både mina bästa och sämsta byxor är från FR. Så en diskussion om kvalitet måste därför vara ganska precis vad gäller såväl produkt som tillverkningstid för att vara relevant.

Jag har med intresse följt inläggen tråden och håller med om en hel del men inte allt - men framför allt är jag totalt oförstående inför TS aversion mot att klädfabrikatet syns. Jag har aldrig stött på något märke som i sig varit för stort eller för framträdande, och jag kan inte se varför man inte ska kunna diskret visa vad man har på sig? För mig är det kravet en fullständig gåta! Men ingen annan tycks reagerat, så TS är uppenbarligen inte unik (men kanske jag är? :).

PS. "lillspöket" är väldigt negativ mot RR som företag, och i andra trådar har en del uttryckt kritik mot RR:s kvalitet. men jag, och andra, tycker att deras kvalitet är helt OK. Jag är faktiskt mer kritisk mot en del av FR:s produkter vad gäller kvalitet/hållbarhet än RR:s. Enligt min erfarenhet skiljer sig kvaliteten mellan olika produkter från en och samma tillverkare och ändras dessutom (snabbt) över tid (se t.ex. diskussion om FR:s G1000-väv). Både mina bästa och sämsta byxor är från FR. Så en diskussion om kvalitet måste därför vara ganska precis vad gäller såväl produkt som tillverkningstid för att vara relevant.

Jag har aldrig med ett ord nämt RR:s kvalitet, om man med kvalitet menar slitstyrka. Vet inget om den. Däremot ogillar jag deras affärsmetoder, i synnerhet deras marknadsföring, och då speciellt deras greenwashing. Det är möjligt att jag är yrkesskadad, jag jobbar med sådant.

Jag har aldrig med ett ord nämt RR:s kvalitet, om man med kvalitet menar slitstyrka. Vet inget om den. Däremot ogillar jag deras affärsmetoder, i synnerhet deras marknadsföring, och då speciellt deras greenwashing. Det är möjligt att jag är yrkesskadad, jag jobbar med sådant.

Säger detta igen som lillspöket tar upp. Kvalitet är inte samma sak som nötningshållfasthet. Den absolut bästa ullen (lägst mikron osv) nöts mkt snabbare än billig skitpoly.

Säger detta igen som lillspöket tar upp. Kvalitet är inte samma sak som nötningshållfasthet. Den absolut bästa ullen (lägst mikron osv) nöts mkt snabbare än billig skitpoly.

Det beror ju på hur du definierar ordet kvalitet - för vissa kan det säkert betyda tålighet not nötning eller annan mekanisk påverkan - för andar kanske det handlar om hur ånga gånger man kan dra blixtlås upp ner eller knäppa och knäppa upp en knapp. Rivstyrka eller dragtålighet går också att klassa somkvalitetsfaktorer. Sömmar, vattentålighet, förmåga att ventilera är också kvaliteter. Vikt/värmeföhållande en annan faktor.

Den ull du beskriver har nog bra förmåga att värma och samtidigt låg vikt men dåligt slitstyrka - några vkaliteter på beskotad av en eller flera andra.

Men jag har tolkat att det är rejäla slittåliga kläder som TS efterfrågar och utan logga (jag undrar precis som @oldtimer varför detta var så viktigt och mitt tidigare svar om byggkläder tog inte det i stort beaktande, även om byggkläder som sagt ofta är varselgula med reflex numera).

/Patrik

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg