Gáhkko - glödkaka

Gökboet har raskt förpassats till en andraplats i min personliga filmtopp. Vilken kanonfilm!
Dessutom förtjänar den ett hedersomnämnande i pedagogik.

Det ska provas! Ser underbart gott ut!

Tack Lars för att du delar med dig så frikostigt!

Kan inte låta bli att fortsätta berömma, tänker bla., på när han säger
att "en del bröd har åkt ut genom fönstret", han säger det så naturligt, störtskönt !!!

Mycket trevlig film, tack så mycket.

Hur hårt eldar du Muurikkan?

Justera så att det ej blir bränt bröd innan det är genombakat. Grädda på grillens galler om du vill ha röksmaken med.
Jag har aldrig lagat mat med gasolbrännare, tyckte det såg ut som att du eldade ganska hårt.

Ja rätt så hårt skall det vara 3/4 power ungefär.

Lite mindre än "steka renskav", men ganska mycket mer än "puttra renskaven i gräddsås".

Det enda som händer om man har för kallt är att det tar väldigt lång tid att baka.

/Ulf

Hoppas det hjälper dig.
Patrik

Hoppas det hjälper dig.

Då var det ungefär som jag trodde. Ska testa, elda jämnt är ju det svåraste då man ska laga mat på Muurikkan. Gasol är väl lite knapsu, men du är ursäktad eftersom du gräddar inomhus. ;)

Sambon köpte fyra påsar nybakad mjukkaka av några ambulerande nasare, har klämt i mig en påse (2 kakor) nu. Är ju så gott med färskt bröd. Tänkte på dina kakor då jag mumsade.

/Ulf

Vill bara förtydliga att Patrik verkligen inte är knapsu, att laga mat på Muurikka inomhus är fanimej manligt.

Där har vi även indirekt fått en översättning; knapsu är alltså motsatsen till manligt.

/Ulf

Om man jämför med Rolle, som ju knâdar degen för hand, tycker jag dock nog trots allt att Chinerunner är lite knapsu som kör med den där helvetes-maskinen i början av filmen.

Kommentarer frân experter i ämnet (folk frân övre delen av Norrbotten)?

Helvetesmaskiner kan tvärtom vara ganska icke-knapsu. Dessutom, att säga att knapsu är omnaligt är att förenkla lite för mycket.

Back on tpoic: finfina filmer som inspirerar till bak! :)

Om man jämför med Rolle, som ju knâdar degen för hand, tycker jag dock nog trots allt att Chinerunner är lite knapsu som kör med den där helvetes-maskinen i början av filmen.

Ja köksmaskiner är allmänt knapsu, hade det varit en liten fjollig maskin som bara susade och hade en bunke av plast då hade det varit illa. MEN då den nu låter som att den är dieseldriven och har en ordentlig bukne är den väl inte så knapsu.

Vi skulle behöva kommentarer från experter från Tornedalen.
På tal om det... var är Rolle? Ska han inte komma tillbaka snart?

Dessutom, att säga att knapsu är omnaligt är att förenkla lite för mycket.

Ja det är sant, men ungefär. Kanske någon tar illa upp av "fjollig" och "kärringaktig".

/Ulf

Men Mats :)
Nu glömmer du ju UH's gyllene regel.

"Av två föremål som levererar likvärdigt resultat så väljs alltid det tyngre!"

Den är ju skitung i all sin järnhet.

Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anarkaplupp Glödkaka Friluftsmat 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg