Hasse du förstår verkligen ingenting, eller försöker förstå, så ger upp på dig.
Smux, okej. Vad du menar när du skriver "Jag har passerat dessa platser mer än en gång"? För det kan såklart betyda väldigt mycket, allt från ex.:
"Med "passerat detta flera gånger" menar jag att jag gått Kungsleden, dock aldrig vikit av mer än ett par hundra meter" till
"Jag har gått runt en halv mil både upp- och nedströms längs vattendragen du pratar(jag har flugfiskat mycket), så jag vet till 100% att det är omöjligt att passera alla 4 ställena du pratar om för vattennivån är flera meter djup överallt"
Om du är det senare exemplet då är du exakt en sådan kunnig som jag är ute efter(och då har jag mitt svar antar jag, vilket vore trisst såklart då jag hoppats de skulle gå)
Dmitrij Jag fattar inte vad du menar med "regler" men chansar på att du menar det som "naturen regler", vilket är konstigt när jag redan har passage på hälften av alla ställe och fick e till svar på ett annat forum igår för en till så klart och tydligt finns det bara som vanligt "regler" för alla som bestämmer sig för vad som går att göra och inte här i världen.
Jag kan inte vada om jag inte har kontakt med botten. Varför? Antar att jag svara på Filips första inlägg nu trots att jag inte ville hålla på så men; Jag ska gå hela Kungsleden, alltså inte simma, åka buss, båt etc så ja, då får jag inte simma helt enkelt
. Så är det så djupt att jag måste ta ett simtag... ja då går jag ännu längre upströmst/nedströms tills jag kan. Det är just det här folk inte verkar fatta när jag skriver, bilder jag gav är bara exempel, inte de enda ställena att passer, alternativen visar juh att "jag måste gå ännu längre uppströms/nedström", och är det väldigt långt så får det vara så. Men jag är inte intresserad av att höra ex. "ja då får du nog på gå" eller någon annan gubbkommentar(av någon som begränsar sin egen vy för vad som är möjligt). Då hoppas jag som sagt höra av någon som faktiskta har koll på omårdet och än en gång kan säga, kanske tom bifoga en ny google maps och säga "där, 6 km uppströms tausajaure kan du gå över, jag är lapp och går där dagligen"
. ne men jag hoppas nu du fattar vad jag menar?
Och förstår du, eller någon annan otroligt nog fortfarande inte vad jag säger, så tar jag det en sista gång: Måste jag gå så långt uppströms att jag rundar ett berg 8 mil upp för jag blir tvingad att tom gå runt där vattendraget rinner upp, ja då blir det så .
Jag förstår genuint inte vilka svenska ord jag ska använda här för att folk ska förstå. Kan ni inte området, och kan ge relevant information, snälla, svara inte!
Filip Inga problem, oerhört svårt att försöka få fram min poäng utan att låta som den argaste människan i världen men jag som sagt vet inte vilka ord jag ska använda för att få folk att förstå så det är väldigt frustrerande
. Och än en gång bara för att: exemplena jag gav är just det exempel och inte de enda passagerna. som jag skrev ovan med exemplet med han som flugfiskat. De som kan kan alternativen!
Tack. Kung. Nu kommer vi någon vart, nu har vi någonting att jobba med, yay
. Okej Filip så:
Teusajaure - Okej. Då är jag kluven just nu vilken väg jag tar. Vad tror du om västerut då eftersom du tror det är möjligt(även om långt), samt att en som svarade från fjällstationen skrev så här också:
"I Teusajaure bör det vid lågvatten gå att gå ganska långt västerut och vada över Jokken uppströms. Så gul linje där tror jag är mest rimlig.". ?
Ja som jag skrev så alla ställen/passage som inte är med på någon av mina bifogade bilder har jag redan koll på och vet hur jag vadar över/går över/går runt (tänkte på
dammen).
Sitojaure/Sitoälven - Ja den här passagen verkar blir lurig sade även kille från fjällstationen. Så från det du skriver verkar ta mycket tid och energi men så vad tror du om jag går så här istället, se bifogat? Då följer jag vattendraget ovan ifrån och passerar om möjligt där?(på google maps ser det ut som att det kan finnas ett par ställen där det är mycket mycket grunt och möjligt att vada över)
Aktse - okej. Igen jag vet inte hur mycket du verkligen kan området men vad tror du om den här vägen då, kan det vara en möjlig passage, se bifogat?
Kvikkjokk - Okej. Så området kring stugan är du 100% säker på att det är helt omöjligt att ta sig över också? Jag frågar för jag förstår inte då jag tycker det ser inte bara självklart ut att man ska kunna passera någonstans i vid forsens mynning, ge eller ta ett par km, utan tom enkelt. Vad är det som omöjligt att gå över på sådana här ställen, se bifogat foto ska vara forsen kring Kvikkjokk stugan exempelvis?
Skulle du kunna visa på en karta vart du menar att jag ska gå över då("några mil" är lite för ospecifierat för att jag ska veta vart du menar
)
Vad menar du men "Sarek vandring", är det gröna bandet?