Gå iland där någon redan är?

Jag har inte varit med om att segelbåtar lägger sig tätt inpå bara för att det ligger nån annan där, däremot så har ju segelbåtar kanske ofta problem med att komma intill överallt så om det bara finns ett par platser där en segelbåt kommer in så är det klart att de klumpas ihop där.

Hehe, hörde om en vidareutveckling av Thures tips för många år sen: En bekant som då och då önskade ensamsegla och slippa sällskap uppfann metoden. När en båt tog sikte och närmade sig, vanligtvis med hustrun på fördäck med tampen beredd, då ställde sig bekanten upp och började "dra en Tarzan". Undantagslöst vände den annalkande båten i stor hast.

Jag känner att det är lite olika var man paddlar. Här i Stockholm nästan förväntar jag mig att om jag går iland på en ö att få vara själv. När vi nyligen var i Lofoten och kom fram till en strand fanns en annan båt där. Så jag gick fram och fråga om det var ok. Och där kändes det inget konstigt att flera delar på en strand....

http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2880165

14629584084_7399364d84.jpg

Det beror helt på situation och var man är. I t ex Tyskland där det inte finns allemansrätt, utan speciella lägerplatser, och massor av människor, får man trängas. Det samma gäller väl i andra populära ställen där platserna är få. Eller t ex i Dalsland där de har iordningsställda lägerplatser man betalar avgift för. Naturhamnar får man finna sig i att dela, liksom andra skyddade djupa vikar för segelbåt. Om det är en större plats med plats för massor av tält och möjlighet att tälta lite längre bort kan man inte boka upp den ensam två personer. Samma strand, men läger längre bort.
Däremot är det inte ok att göra strandhugg på samma klippa som andra när det finns massor av annan plats. Finns det tomma lägerplatser i närheten tar man dem även om den upptagna är finare. Frågan är väl hur stort revir man kan tänkas få ha. Femti meter till varje sida? 100? Hela ön själv?

Bland finska seglare har jag ibland skämtsamt hört kommentarer om flockande svenska seglare i Ålands och skärgårdshavets naturhamnar, att man måste ju ha förståelse för svenskarna för där hemma har de ju inte lika fin skärgård med så många möjligheter och naturhamnar att välja mellan... :). Vartefter som båtarna har blivit större har flockbeteendet ökat även bland finländarna och samtidigt har trenden varit att de söker sig till servicehamnar, så där det inte har byggts stugor finns det ännu bättre plats för mindre båtar och paddlare.

Själv anser jag nog att en vik eller en liten holme är upptagen om där syns en båt, en kajak eller ett tält. Det gäller inte naturhamnar som tillhör nationalparken och som finns utprickade som ankringsplatser på kartor, men inte heller då lyssnar jag på fenderknarr eller på främmande NeoAir mot tältgolv. Undantag kan jag göra om dagsetappen har varit lång, natten närmar sig eller vädret är ogynnsamt och inga potentiellt bra platser finns nära, men även då strävar jag till ca 100m avstånd mellan tälten eller iaf inte direkt insyn från läger till läger... jag kan dela en strand om det är svårt att ta iland men inte tältplats om inte det är uppenbart på håll att båda parterna gärna gör det (t.ex. att den som redan har satt upp sitt läger tipsar om tältplats som ligger närmare än jag törs söka).

Thures metod kanske inte fungerar för alla, beroende på hur hen är skapt kan ju effekten vara raka motsatsen...

För några år sedan, när jag vandrade Sörmlandsleden, hade jag slagit mig ned vid ett vindskydd för att där avnjuta natten. Det dök senare upp ett gäng ungdomar som hade tänkt övernatta där. De ville dock inte ha mig där, varför de frågade om jag inte kunde tänka mig att gå någon annanstans! Jag svarade att så går det inte till, varpå de gick därifrån mycket molokna. De hade nog inte räknat med att vindskyddet kunde vara upptaget.

För några år sedan, när jag vandrade Sörmlandsleden, hade jag slagit mig ned vid ett vindskydd för att där avnjuta natten. Det dök senare upp ett gäng ungdomar som hade tänkt övernatta där. De ville dock inte ha mig där, varför de frågade om jag inte kunde tänka mig att gå någon annanstans! Jag svarade att så går det inte till, varpå de gick därifrån mycket molokna. De hade nog inte räknat med att vindskyddet kunde vara upptaget.

Det är ju ett exempel på ett ställe där det inte finns så många alternativ, precis som stugor i fjällen, man kan sällan gå till nästa

Grundtanken är väl att man får stå ut med att samsas, men i ett i övrigt glesbefolkat naturområde har jag svårt att se behovet. Jag tänker olika vid olika situationer, och jämförelsen med en buss är talande. Man drar sig ju inte för att be någon ta bort sin väska så man kan sitta på en i övrigt fullsatt buss.
Vid en tätbesökt badsjö ska man vara glad om man får ha en liten buske mellan sig och grannen när man badar, och kan inte gnälla över att någon kommer så nära, förutsatt att det är just tätt med folk. Annorlunda när det är folktomt.

Exempel på brott mot vad jag anser vara vanlig hyfs:
För en tid sen vid ett vindskydd i Paradiset söder om stockholm.
Jag hade tagit en lunchpaus på dagsvandringen, och lagt lillpysen att sova middag i ett vindskydd.
Två damer dyker upp. Högljutt snattrande genom skogen. Jag går dem till mötes och säger.

-"Hej! Jag sitter och äter lunch här och min 1-åring sover middag, så det vore snällt om ni kunde ta det lite tyst när ni går förbi."

-Nja går förbi vet jag inte, vi hade tänkt fika här svarar den ena.
Jag: -Jaha, ni har inte lust att ta grillplatsen istället då? (menar en grillplats utan vindskydd som ligger kanske 50m bort, som damerna just passerat.)
Hon: -Det vet jag inte om vi har lust med!
Jag: -Mja ni får såklart fika här men då får ni dras med sällskap, plus att jag gärna vill att ni inte väcker grabben.

Vid det här laget hade damens kompis som hela tiden försökt få en syl i vädret börjat handgripligen dra dam nr1 därifrån...

Jag tror ingen om ont, och jag tänker mig att besvikelsen att att inte vara "först" till sitt favoritställe kan få vissa att handla lite överilat.

Just därför så får man ju i såna lägen vara beredd på att det är upptaget och ha en reservplan.

Vid populära vandringsleder med få lägerplatser kanske man inte kan säga att det är upptaget. Speciellt inte om det bara är en person. Lika lite som man kan be någon dra vidare. Vissa ställen får man inte tälta utanför de iordningställda platserna, t ex några sträckor på Skåneleden. Då är det bara att acceptera andra nära inpå. Kanske t o m dela en lägerplats helt.

Graden av enskildhet måste bero på tillgång och efterfrågan i just det läget. Vill man vara garanterad enskildhet får man välja mindre populära områden eller andra tider. Ska man absolut vara i Stockholms centrala skärgård eller runt Strömstad i juli-augusti kan man inte kräva man ska vara ensam. Det finns massor av fin skärgård att besöka under högsäsongen där man får vara helt ensam. Hade ett helt landskap för oss själva när vi paddlade öster om Gräsö i mitten av juli! Att tränga sig på där skulle vara helt socialt förkastligt.

Min erfarenhet av Sörmlandsleden är att på populära platser åker många ut med sina barn och "bokar" dom vid typ 10-tiden ==> är inte så enkelt att hitta avskilda platser. Skulle inte skada att på populära leder ha alternativa tältplatser utsatta på en karta/Google map....

Vi hittade fantastisk plats vid Stora horssjön inte långt från vindskydded på leden
9137716077_e1c35d5006_n.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
j_felix "Get Out" Köldknäppen 2012. Blir det någon? Allmänt om friluftsliv 3
greyseer Någon som testat det här förstärkningsplagget? Allmänt om friluftsliv 4
Johan__D Tornedalens folkhögskola - någon som vet något om deras naturguideutbildning? Allmänt om friluftsliv 1
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
andersmossing Waran, någon? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg