Precis.
Håller med om att avelkriterienrna kan ifrågasättas. Däremot tror jag inte att falsk avel är den enda orsaken till att hundar blir skotträdda. Har själv 6 skottorädda hudar. tack och lov.
Det var därför jag skrev "...till väldigt stor del...".
Givetvis finns det andra faktorer som spelar in emellanåt.
Det jag reagerar på är att det just är SKK som för den här kampen (eller häxjakten, om jag ska spetsa till det) när det till så stor del är just SKK's tillkortakommande som förorsakat situationen. De borde lägga sina resurser på helt annat håll.
Jag har själv stått i en utställningsring och sett hur man i ringen vid sidan om bedömde, i det här fallet, Dvärgpinscher. Föraren var tvungen att hålla ett fast grepp om nosen på sin hund för att den inte skulle hugga domaren och den hunden tog ett förstapris.
Detta har inte med smällar-problematiken att göra men är ytterligare ett exempel på att SKK går alldeles för långt i sin prioritering av exteriör på bekostnad av mentalitet.
Alles zuzammen så gör det, i min bok, att i princip allt som SKK tar sig för faller platt i brist på trovärdighet.
Att smällare och fyrverkerier inte skulle vara behäftat med andra problem som skaderisk, brandrisk, förorening genom tungmetaller, etc och därför borde begränsas/förbjudas är en annan femma, men lämna våra hundar utanför den debatten.
Finns det ett problem hos hundarna så löser vi inte det genom att förbjuda smällare. Bristande mentalitet tar sig andra uttryck också och då är det bättre att åtgärda grundproblemet.
Då kommer vi dessutom att lösa en hel del andra problem i samma svep.
/O.