Nyligen hemkommen efter en befattnings-KFÖ med Hemvärnet så har jag fått lite funderingar om skottfasta/skotträdda hundar, så jag tog och letade upp denna råd igen. Samtliga hundekipage var med och deltog i övningarna som till stor del gällde strid och genomfördes med skarp amunition. För den oinvigde så kan jag tala om att en knall från ett vapen med skarp amunition är mkt obehaglig och betydligt värre än fyrverkerier. Här handlade det dessutom om 8 - 12 automatvapen samtidigt inkl. kulsprutor. 100 m. längre bort övade grg omgångarna. Övningarna genomfördes om och om igen under 4 dagar. Vi människor har hörselkåpor för att skydda öronen men inte hundarna. Hundarna verkade helt opåverkade av oljudet och blev dessutom ivriga och lekfulla av "SAAB-målen" som dök upp och ner gång på gång. Raserna var schäfer, golden och labrador. Har dessa raser en större tolerans än andra raser? Nu vet jag att hundarna har skotträning på sina utbildnimgsscheman men i alla fall?
Jag ska väl också påpeka att samtliga strävhårstaxar jag haft i min vård har varit helt opåverkade av allt det som smäller oavset om det varit skjutbanor, jakt och majbrasor.