Funkar GPS ihop med vanlig karta…?

Re: Visst var det ett sakfel!

larlil; sa:
En av de mest lättkontrollerade sakuppgifterna överhuvudtaget när det gäller Garmin och 60c är väl hur stort minne som finns tillgängligt och hur det används. Finns att kontrollera på tusentals websidor med en enkel sökning på Google! Varför skriva ett sådant sakfel?
Ingen som funderat på att det kan vara ett sätt, att inför öppen ridå, se vad som händer i en grupp, om du genom att utmana den genom att visa på alternativ till den produkt eller varumärke som de på ett märkligt sätt identifierat sig med eller på ett eller annat sätt är involverad i, i det här fallet Garmingruppen på forumet genom göra ett medvetet lättkontrollerat sakfel?
Förmodligen inser alla, utom möjligen Lars själv, då, att det är ett utmärkt sätt att förflytta fokus från den företeelse, som man har en åsikt om, till själva åsikten, samt till den som står bakom åsikten. Om du finner det intressant, eller önskvärt, att föra fram en viss produkt, ska du akta dig noga för att ljuga om de alternativ som finns till produkten ifråga. Det finns inget som är så effektivt, när det gäller att misslyckas med marknadsföring, som att ljuga om konkurrenterna. Det är som att kissa i byxorna för att hålla värmen. Det fungerar inte länge. Sedan spelar det ingen roll om man själv är involverad på något sätt i produkten ifråga, eller om man bara är en nöjd användare eller har någon annan anledning att stötta en viss produkt.

Om du däremot mest är intresserad av att visa upp dig själv, då kan det fungera bra. Det spelar nämligen inte någon större roll då, om du försöker framstå som den slugaste av alla, eller som helidiot, så länge det bara är en ytterlighet. Vill man synas i församlingen är det en god idé att stå upp i kyrkbänken.

Om du tror att detta är ytterligare något slags påhopp, kan jag rekommendera att du läser igenom tråden igen, från början till slut. Fundera sedan på om fokus blev större eller mindre på Nokian ifråga, efter ditt sakfel, hur medvetet det nu än må ha varit.

Jag tror att en av de slutsatser den kan göra som följt denna tråd: Vilken aggression från en del håll!
Som man bemöter andra blir man ofta själv bemött. Under mina år som arbetsledare i industrin har jag ibland blivit tvungen att agera något slags personalpolis. Tack och lov inte speciellt ofta, för det är lika tråkigt varje gång. Men det är också ungefär likadant varje gång. Någon känner sig trampad på tårna, motarbetad, icke-omtyckt, hånad osv. Men i de allra flesta fall kan man kvickt inse att denna personen är självgod, propagerande, gillar att retas med andra men tåler inget själv osv. Kan man lyckas banka in en självinsikt om detta i skallen på vederbörande, räcker det ofta för att beteendet, och därmed bemötandet från andra, ska förändras. Folk i allmänhet är nämligen inte terrorister, utan förhållandevis hyggliga. Blir de bara behandlade som vettiga människor, brukar de vara vettiga tillbaka.
Vilka märkligt starka reaktioner!
Slutsatsen blir att de är inte alls märkliga.
Vad representerar de som reagerat så här egentligen?
Om det är mig du menar, så representerar jag bara mig själv. Någon slags kommersiell verksamhet är det här inte det rätta forumet för. Nu jobbar jag inte med GPS heller, så det hade inte spelat någon roll.
Vilken trovärdighet har de?
Eftersom jag har målsättningen att förmedla information om sådana saker jag vet något om, vilket i detta fall var minnet i några GPS-mottagare, har du själv verifierat den trovärdigheten här ovan, Lars, med detta påstående:
Men i rättvisans namn får man väl tillstå: På detaljkunskaperna om produkten Garmin finns inget att anmärka på!

Anders
 
Förtydligande av avsikt.

Rekommenderar läsare av denna tråd att fortsätta med att läsa tråden: "Jag mejlade..."
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27393&pagenumber=1
Jakob Gawlik:s inlägg i den tråden gör denna debatt lite mer lättbegriplig! (Det kan ju vara ngn som ställer sig frågan: Vad handlar detta om-egentligen?)
Kan det ex.vis handla om osund varumärkesidentifikation (där varje inlägg som problematiserar ngt runt det varumärke man identifierat sig med också uppfattas som ett angrepp på sitt egna jag alternativt att det finns "Farbror Bossar" på forumet?
MVH
 
Mio 168 PDA med GPS och minne

Om du inte har gjort det ta en titt på handatorn Mio 168.
Här tror jag att du har vad du söker. En relativt stor display, minnesfack för SD minne (samma som i de flesta kameror) och en GPS inbyggd i handatorn.
Med den medföljande programvaran får du kartor och vägvisning i hela Europa.
Du kan också lägga in andra programvaror för karthantering t.ex. Fugawi som hanterar topografiska kartor. De svenska (Röda kartan, Blå kartan, Gröna kartan) kartorna från Lantmäteriverket hanteras direkt utan kalibrering medan det också finns möjlighet att skanna en papperskarta för att kalibrera kartorna i programmet och sedan använda i handdatorn. Sjökort kan du också lägga in och använda i Mio 168. BSB sjökorten används direkt utan kalibrering.
För fysiskt skydd mot väder och vind finns flera möjligheter, AquaPac eller vattentäta boxar.
Mio 168 är en mycket prisvärd produkt som förutom att vara en GPS är en handdator med alla andra funktioner som en sådan har.

Mvh
Göran
 
Jag funderade på en MIO 168 men blev ganska avskräckt efter att ha fått en del info från en vän i USA. Satelitmottagningen är tydligen många gånger bättre på en iQue. Efter att ha fått denna info sökte jag på nätet och hittade bl a denna länk som ger liknande info:
http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid,116741,pg,3,00.asp
Utdrag från länken:
Review: Pocket PC With Built-In GPS
Mitac's Mio 168 GPS Pocket PC ($495) combines a Pocket PC with a GPS receiver. But as PC World's Rebecca Freed discovered, the Mio 168 didn't perform either function well.

The device's buttons are confusing, and the manual offered nothing more than canned information about the Windows Mobile 2003 operating system and its apps. Whenever you start the Mio Map application, an annoying dialog box appears, and to make it disappear, you must agree that the application shouldn't be used by someone who's driving. And it took about 3 minutes of standing in an open area outside to get a strong enough satellite signal--a bit longer than most GPS units.

Bottom line: If you're looking for a PDA with GPS capabilities, this gadget isn't likely to meet your needs.
Slut på utdrag

Menyer etc kan säkert ganska lätt förbättras på MIO 168 men GPS-funktionen är nog svårare att komma tillrätta med.
/Harald
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 0
psg90 gps= funkar ej Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 18
d.a.n.i.e.l Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning) Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
kanotisten http://www.unbelievableshop.com/ funkar ej! Navigering 0
peter1959 G P S som funkar i tät skog ??? Navigering 14
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Tony-Avesta Senaste MapSource, hur funkar detta? Navigering 7
DTM Funkar inte Destinator 3 på Axim X30? Navigering 3
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
pery Hur det funkar! Navigering 1
hur funkar de? Navigering 1
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19

Liknande trådar