Funkar GPS ihop med vanlig karta…?

Trovärdighet...

larlil; sa:
Garmin skriver ex.vis om sin senaste 60C: "Med ett internt minne på hela 56 MB" Där de sedan lägger beslag själva på ca 30 Mb för en rätt värdelös "grundkarta".
Grundkartan är inte värdelös utan används när man zoomar ut för att få överblick. Eller när man gör autorutt utan att ha exakt alla kartsegment laddade mellan start och mål. Med "rätt" grundkarta kan man dessutom använda autorutt även om det inte stöds av den detaljerade kartan som t.ex. med Friluftskartan, MetroGuide och alla hemgjorda kartor. Eller om man vill ha autorutt i något område där det inte finns detaljerade kartor, t.ex. Finland och stora delar av gamla östblocket. Det finns exempel i forumet på sådana som köpt enheter med amerikansk grundkarta och sedan uttryckt besvikelse när autorutt därför inte fungerat alls här utan att ladda CitySelect Europa.

Om man däremot helt missuppfattat grundkartans användning och detaljzoomar på den då uttrycker man sig som Larlil och kallar den värdelös men det är knappast kartan det är fel på då.

Jag trodde nog att en GPSMAP60C(S) hade just 56 MB kartminne ledigt för detaljkartor men för att vi skall bli helt klara över Larlils kompetens och trovärdighet kan kanske någon som har en 60:a klarlägga?
 
Det verkar som Nokias ingenjörer har lyckats rätt bra!

Intensiteten och tonen i försvaret av Garmin från Rindar och dess förträfflighet tyder på att Nokia har lyckats rätt bra! Punkt 1:8 i häftet hur marknadsföra produkt vid brist på sakargument i diskussion?
Naturligtvis: Angrip personens trovärdighet istället.
 
Med vänner som Larlil behöver Nokia inga fiender

larlil; sa:
Intensiteten och tonen i försvaret av Garmin från Rindar och dess förträfflighet tyder på att Nokia har lyckats rätt bra! Punkt 1:8 i häftet hur marknadsföra produkt vid brist på sakargument i diskussion?
Naturligtvis: Angrip personens trovärdighet istället.
Som synes ifrågasatte jag Larlils trovärdighet med just sakargument mot vad jag anser vara rena felaktigheter men ta det absolut inte som antipatier mot Nokia. Trots att Larlil förespråkar dem vet jag att deras produkter kan vara utmärkta. Jag har en själv.

Då jag länge väntat på en mobil med inbyggd GPS som komplement men funnit Benefon för begränsade och Garmin NavTalk alldeles för dyr är det inte alls otroligt att jag köper en 5140 med GPS. Till skillnad från Larlil törs jag dock inte ha några bestämda uppfattningar om dess förträfflighet innan jag haft möjlighet att prova eller läsa seriösa tester om den.
 
Re: Trovärdighet...

PR; sa:
larlil; sa:
Garmin skriver ex.vis om sin senaste 60C: "Med ett internt minne på hela 56 MB" Där de sedan lägger beslag själva på ca 30 Mb för en rätt värdelös "grundkarta".
Jag trodde nog att en GPSMAP60C(S) hade just 56 MB kartminne ledigt för detaljkartor men för att vi skall bli helt klara över Larlils kompetens och trovärdighet kan kanske någon som har en 60:a klarlägga?

Jag har en 60:a (eller hade kanske man ska säga), och den lade då inte beslag på några 30Mb av de ursprungliga 56, utan som tidigare diskuterats så är det nog troligen så att det sitter nån slags 64Mb minneskrets monterad av vilken 8Mb åtgår för mjukvara mm, det finns alltså 56Mb ledigt för vilka kartor man nu behagar införskaffa.
 
Detta schema går igen i de flesta (kanske alla) av Garmins enheter med kartminne.
Ett chip, som delas av baskartan och användarens kartor. Storleken varierar beroende på modell. Även fördelningen av baskarta och användarens kartor varierar.
Några exempel:
16 MB (8+8): GPSmap 76, Legend.
32 MB (8+24): Vista, GPSmap 76S.
32 MB (13+19): GPS V.
64 MB (8+56): 60CS.
128 MB (13+115): 76CS.

Vissa baskartor är större (GPS V, 76CS) på grund av att de är just "routeable", alltså tillåter automatisk ruttberäkning på baskartan.
Just 60CS har dock inte en större baskarta, trots att den stöder autorutt. Där har man istället snålat på detaljerna. I Sverige finns bara Europavägar och riksvägar, men inte länsvägar (tresiffrigt nummer). Sägs det, jag har inte tittat själv.
Men baskartan i 76CS har jag tittat på, och den är likadan som i Vistan, förutom ruttberäknandet, då. Men det syns ju inte, det bara fungerar.

Var larlil får sina uppgifter ifrån vet ju inte jag. Beträffande ifrågasättandet av trovärdigheten sköter han det bra själv, verkar det som.
Annars är ju ett bra sätt, när man inte vet, att fråga istället för att påstå. Därför frågar jag nu: Är det någon, som har både 60CS och 76CS tillgängliga, eller någon annan modell med Atlantic basemap, och som dessutom kan lägga ut skärmdumpar över samma område, på någon websida, så det finns en möjlighet att titta på dessa?
Jag antar att 60CS och 76CS stödjer skärmdumpar, liksom tidigare modeller gjort. Det verkar ju åtminstone som om Garmin fortfarande gör så, för att få illustrationer till sina manualer.

Tillägg: Efter lite snokande hittade jag själv en sådan jämförelse. Visserligen över München, men i alla fall. Där kunde man se att 76CS är lite mer detaljerad än Vistan, medan 60CS är betydligt sämre än de andra två.
Den bilden fanns på Yahoos diskussionsgrupp för Vista.

Anders
[Ändrat av apersson850 2004-07-06 kl 16:11]
 
Visst var det ett sakfel!

apersson850; sa:
Var larlil får sina uppgifter ifrån vet ju inte jag. Beträffande ifrågasättandet av trovärdigheten sköter han det bra själv, verkar det som.
Annars är ju ett bra sätt, när man inte vet, att fråga istället för att påstå.
Anders
[Ändrat av apersson850 2004-07-06 kl 16:11]
En av de mest lättkontrollerade sakuppgifterna överhuvudtaget när det gäller Garmin och 60c är väl hur stort minne som finns tillgängligt och hur det används. Finns att kontrollera på tusentals websidor med en enkel sökning på Google! Varför skriva ett sådant sakfel?
Ingen som funderat på att det kan vara ett sätt, att inför öppen ridå, se vad som händer i en grupp, om du genom att utmana den genom att visa på alternativ till den produkt eller varumärke som de på ett märkligt sätt identifierat sig med eller på ett eller annat sätt är involverad i, i det här fallet Garmingruppen på forumet genom göra ett medvetet lättkontrollerat sakfel?
Jag tror att en av de slutsatser den kan göra som följt denna tråd: Vilken aggression från en del håll! Vilka märkligt starka reaktioner! Vad representerar de som reagerat så här egentligen? Vilken trovärdighet har de?
Men i rättvisans namn får man väl tillstå: På detaljkunskaperna om produkten Garmin finns inget att anmärka på!
 
Re: Visst var det ett sakfel!

larlil; sa:
Ingen som funderat på att det kan vara ett sätt, att inför öppen ridå, se vad som händer i en grupp, om du genom att utmana den genom att visa på alternativ till den produkt eller varumärke som de på ett märkligt sätt identifierat sig med eller på ett eller annat sätt är involverad i, i det här fallet Garmingruppen på forumet genom göra ett medvetet lättkontrollerat sakfel?


Jag tar det som en serös fråga.
Och svarar då vad jag TROR:
-Nej, ingen.
 

avslutad210712

Gäst
apersson850; sa:
Positionsformat och kartdatum.
Dessa två ting är nödvändiga att ha koll på, om man ska få positionsangivelsen från en GPS att stämma med kartan.

Hur skall en Garmin 60 CS vara inställd tillsammans med friluftskartan? Hade med mig GPS'n i fjällen förra veckan men är minst sagt lite besviken och hade tänkt starat en tråd om det men kanske det är jag som ställt in lite galet *som vanligt*
 
Prioritet 1, vattentålighet

Visserligen har ursprungsfrågan kommit i skymundan, men jag provade med att få in 54 MB i min Garmin 60C. Det tog visserligen nästan 12 minuter (med USB), men några andra kostigheter kunde jag inte hitta.

För mig är den viktigaste egenskapen för en GPS resp. mobiltelefon förutom det självklara att den funka för det den är avsedd för, att enheterna är vattentäta (klara plurrningar).

Garmin 60C klarar nog en plurrning, men vad jag kan förstå gör inte Nokia 5140 det. Jag behåller min Ericson R310s, för någon mer vattentålig mobiltelefon har jag inte ”hittat”.

I de kretsar jag umgås sätts vattentäthet långt före WAP, GPRS, kamera och spel på önskvärda egenskaper för en mobiltelefon.

http://www.nokia.se/phones/5140 kan man läsa on egenskaper för Nokia 5140
Sportig, tålig och slitstark
Snygg och ledig utformning
Inbyggd kamera
Inbyggd digital kompass
Fitnesscoach
Push-to-talk*

Men varför inte vattentät ?. Nästan varenda klocka (armbandsur) jag sett som kostar mer än hundring är vattentät till minst 10 m, men inte en mobiltelefon som kostar flera tusen SEK.

Per Brune
 
"Although the cover looks water-resistant, don't count on this too much. Describing the durability of 5140, Nokia uses the statement "protection against splashes and dust" and this is about the level of protection the phone has indeed. In the upper part you can find the slot for a handsfree device, the speaker and the flashlight. It is possible that a small quantity of water could penetrate through these slots, but it will not harm the phone because the electronic parts are isolated by blocking rubber cover, which does not allow water to get inside the phone. The speaker and the display are tightly bordered with a rubber cover. Therefore, it might not be a problem if you swim with the phone from time to time, but it is not recommended. Very interesting designed carrying straps which keep the telephone in an upside-down position are available."

"Therefore, it might not be a problem if you swim with the phone from time to time, but it is not recommended."

:)
 
Det var en intressant samling av svar och kommentarer. Att kombinera GPS med mobiltelefon verkar smart men känns ganska oklart just nu. En annan ny tanke som jag fått av svaren är att en smart lösning på kartproblemen vore att skanna in vissa kartor och anpassa med programmet Fugawi. Funkar detta bra?

När det gäller val av GPS känns situationen en aning förvirrande. Dustin skriver t ex om HP:s Navman Mobile GPS 4410 V2 Bluetooth att den hör till en av marknadens mest exakta med 5 meter 95 % av tiden.
Soltek skriver en massa om MIO 168 men ingenting om GPS-noggrannheten. Kan dessa handdatorer uppdateras så att de kan utnyttja den bättre noggrannheten som förväntas då de amerikanska och europeiska GPS-systemen samordnas? Hur är det med ev. uppdatering av t ex Garmin 60CS?

Om jag förstått saken rätt så kan man alltså köpa CD-kartor från Lantmäteriet och behandla dem i programmet Fugawi och skapa kartfiler för handdatorer och de flesta GPS. Man kan också tydligen skanna in vilka papperskartor som helst och anpassa i Fugawi om man har två kända koordinater.

Kronan på verket är tydligen att följa Jonas förslag och utgå från LM:s fastighetskarta. Om man gör det kan man tydligen fixa fram kartor till t ex Garmin 60CS som är bättre än de kartor Garmin själv säljer?
/Harald
 
Det går klart att fixa kartor till en 60CS från fastighetskartan. Men det är mycket lättare till ett program som Fugawi, eftersom det är tänkt just för detta.
Nackdelen är ju då att Fugawi inte går att köra i en 60CS.
Däremot i en iQue, om man vill ha det i en Garmin. Annars finns ju massor av olika PDA som man kan köra sådana program i, om man inte har något problem med att ha en extra GPS-tillsats. Finns ju olika modeller, med olika anslutningar, beroende på vad man gillar.

Själv använder jag PathAWay i min iQue, för att kunna hantera orienteringskartor. Om jag då inte scannar dem, utan genererar bitmapparna från OCAD, blir resultatet utmärkt att titta på, på skärmen.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 0
psg90 gps= funkar ej Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 18
d.a.n.i.e.l Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning) Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
kanotisten http://www.unbelievableshop.com/ funkar ej! Navigering 0
peter1959 G P S som funkar i tät skog ??? Navigering 14
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Tony-Avesta Senaste MapSource, hur funkar detta? Navigering 7
DTM Funkar inte Destinator 3 på Axim X30? Navigering 3
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
pery Hur det funkar! Navigering 1
hur funkar de? Navigering 1
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg