Jag har i flera år varit på fjällen och fuskat med maten, inte räknat kcal utan bara käkat när magen kurrat olidligt. Nu ska jag iväg en vecka och vandra med en kille som jag får lov och kalla elitidrottare och han är väldigt mån om att "vi" (han) intar tillräckligt med kcal och proteiner så att han inte riskerar att förlora muskelmassa. När jag frågade om hans standardintag så ligger det runt 3500kcal och 2g protein per kg kroppsmassa (90-93kg) per dag. Dessa mål känns helt orealistiska även om vi båda bär 100L säckar för en veckolång vandring (7-9dagar) så vill jag inte pruta bort regnstället för protein bars. Jag tänkte att vi skulle ha med oss 2st gainomax protein bars dagligen (440kcal 40g protein) och sen käka 2st frystorkat (blåband?) Ca 1040kcal. Det är ändå långt ifrån målet. I övrigt tänkte jag packa ner saker som:
tub ost 2st
rökt fläskfile 1000g
kaffe kok 2pkt
varmakoppen 6st
Tornfisk i olja 4st
torkat kött 500g
bacon 3pkt
Husamn knäckebröd 1pkt
smör 1pkt
nötter 2pkt
Tips på produkter skulle verkligen uppskattas så att det går få ner volymen. Vikten är inget problem om inte galenskapen passerar 30kg. Ev annat märke frystorkat som är bättre?
Rent allmänt så vore det intressant och se andra personers matlistor och höra era filosofier runt "fjällmaten."
tub ost 2st
rökt fläskfile 1000g
kaffe kok 2pkt
varmakoppen 6st
Tornfisk i olja 4st
torkat kött 500g
bacon 3pkt
Husamn knäckebröd 1pkt
smör 1pkt
nötter 2pkt
Tips på produkter skulle verkligen uppskattas så att det går få ner volymen. Vikten är inget problem om inte galenskapen passerar 30kg. Ev annat märke frystorkat som är bättre?
Rent allmänt så vore det intressant och se andra personers matlistor och höra era filosofier runt "fjällmaten."