Jag var med och paddlade Stockholms kanotmaraton och St Anna kajakorientering, roliga tävlingar bägge två och jättekul att det har blivit så stort intresse för tävlingar i havskajak.
Jag har lite funderingar om regler och tävlingar som det skulle vara kul att diskutera med andra.
På SKM blev man lite förbryllad av alla olika klasser, under loppet visste man inte om de man låg nära tävlade i samma klass och det är inte lätt för publiken att förstå något heller.
Det skulle vara bra om alla tävlade i samma klass, men vilken ska man välja om man bara ska ha en?
Om man väljer den öppna klassen så finns det risk att det blir för mycket materialsport, exempelvis att man måste ha med sig flera kanoter till tävlingarna och låta vädret avgöra vilken man kör i. Å andra sidan så kan alla vara med och köra med den kanot man äger utan krångel med invägning/mätning och det kan utvecklas nya spännande kanoter.
Havskajak lång tror jag skulle passa bäst som den enda klassen, särskilt om man sänker minimivikten till ex.vis 20 kilo. Det går att göra kanoter som är både tillräckligt snabba för att attrahera eliten och tillräckligt stabila för att en rutinerad långfärds- eller motionspaddlare ska klara av dem.
K-1 kort tycker jag är en onödig klass, vill man paddla fort skaffar man sig nog en havsracer
och det är inte så stor fartskillnad mellan ”vanliga” havskajaker oavsett om de är längre eller kortare än 540 cm. Jag har inte full koll på alla modeller så jag kanske har fel.
Om man är halvbra motionär utan ambitioner att ligga i täten, och paddlar ex vis.VKV Anita
så tror jag inte att man tycker det är alltför orättvist om några kör 6 m långa havsracers, det finns ändå alltid många i likvärdiga kanoter att jämföra sig med.
Man kan jämföra med Vasaloppet, vi motionärer kommer förmodligen inte i närheten av det glid som elitåkarna med serviceteam och 15 par skidor att välja på har, men gnäller inte om orättvisor ändå. Vill man vara med där framme så får man skaffa sig ett serviceteam eller lära sig valla och i kanot får man skaffa sig bättre balans för att klara en snabbare/rankare låda.
Men, det är för få som kan lära sig hålla balansen i de extremaste kanoterna så det är bra att ha en regel om minimibredd. Då blir det fler som kan tävla på lika villkor och säkerheten blir bättre om man tävlar i kanoter som klarar alla väder.
Vilken sort tävlingar vill vi ha?
Jag skulle vilja köra ett lopp i skärgården med orientering mellan öarna och en avstickare runt en fyr eller ö långt ut till havs, så det kan bli rejäla vågor där surfskicklighet och förmågan att läsa sjön spelar in.
Skulle det vara för farligt och kräva för många följebåtar?
Det får ju inte bli för krångligt att arrangera och det måste finnas möjlighet att lägga en reservbana om det blåser för mycket.
Distanser mellan 2-6 mil tycker jag vore lämpligt, tävlingar som går ut på att sova minst intresserar inte mig.
Finns det tekniska möjligheter att följa alla deltagare med något som sänder eller lagrar
positioner så skulle man kunna tänka sig en tävling på en lång sträcka utefter kusten
där man måste ligga still mellan 20.00 och 08.00. Då skulle man hinna njuta av naturen och så blir det lite tävling i friluftskunskap också, den som är snabbast att resa tältet och fixa käk får vila mest.
Vi kan väl spåna lite om regler och tävlingar.
/Pär Lindén
Jag har lite funderingar om regler och tävlingar som det skulle vara kul att diskutera med andra.
På SKM blev man lite förbryllad av alla olika klasser, under loppet visste man inte om de man låg nära tävlade i samma klass och det är inte lätt för publiken att förstå något heller.
Det skulle vara bra om alla tävlade i samma klass, men vilken ska man välja om man bara ska ha en?
Om man väljer den öppna klassen så finns det risk att det blir för mycket materialsport, exempelvis att man måste ha med sig flera kanoter till tävlingarna och låta vädret avgöra vilken man kör i. Å andra sidan så kan alla vara med och köra med den kanot man äger utan krångel med invägning/mätning och det kan utvecklas nya spännande kanoter.
Havskajak lång tror jag skulle passa bäst som den enda klassen, särskilt om man sänker minimivikten till ex.vis 20 kilo. Det går att göra kanoter som är både tillräckligt snabba för att attrahera eliten och tillräckligt stabila för att en rutinerad långfärds- eller motionspaddlare ska klara av dem.
K-1 kort tycker jag är en onödig klass, vill man paddla fort skaffar man sig nog en havsracer
och det är inte så stor fartskillnad mellan ”vanliga” havskajaker oavsett om de är längre eller kortare än 540 cm. Jag har inte full koll på alla modeller så jag kanske har fel.
Om man är halvbra motionär utan ambitioner att ligga i täten, och paddlar ex vis.VKV Anita
så tror jag inte att man tycker det är alltför orättvist om några kör 6 m långa havsracers, det finns ändå alltid många i likvärdiga kanoter att jämföra sig med.
Man kan jämföra med Vasaloppet, vi motionärer kommer förmodligen inte i närheten av det glid som elitåkarna med serviceteam och 15 par skidor att välja på har, men gnäller inte om orättvisor ändå. Vill man vara med där framme så får man skaffa sig ett serviceteam eller lära sig valla och i kanot får man skaffa sig bättre balans för att klara en snabbare/rankare låda.
Men, det är för få som kan lära sig hålla balansen i de extremaste kanoterna så det är bra att ha en regel om minimibredd. Då blir det fler som kan tävla på lika villkor och säkerheten blir bättre om man tävlar i kanoter som klarar alla väder.
Vilken sort tävlingar vill vi ha?
Jag skulle vilja köra ett lopp i skärgården med orientering mellan öarna och en avstickare runt en fyr eller ö långt ut till havs, så det kan bli rejäla vågor där surfskicklighet och förmågan att läsa sjön spelar in.
Skulle det vara för farligt och kräva för många följebåtar?
Det får ju inte bli för krångligt att arrangera och det måste finnas möjlighet att lägga en reservbana om det blåser för mycket.
Distanser mellan 2-6 mil tycker jag vore lämpligt, tävlingar som går ut på att sova minst intresserar inte mig.
Finns det tekniska möjligheter att följa alla deltagare med något som sänder eller lagrar
positioner så skulle man kunna tänka sig en tävling på en lång sträcka utefter kusten
där man måste ligga still mellan 20.00 och 08.00. Då skulle man hinna njuta av naturen och så blir det lite tävling i friluftskunskap också, den som är snabbast att resa tältet och fixa käk får vila mest.
Vi kan väl spåna lite om regler och tävlingar.
/Pär Lindén