funderar på att köpa VKV

ska nog prova

kul att få lite info från er med mer erfarenhet ! elit har jag fått för mig att den är rank medans offshore är stadigare har dok inte testat någon elit ännu.
elit har ingen skädda men roder medans offshore har både skädda och roder själv vet jag inte vad som är att föredra ?
mvh Spiken
 
De flesta som paddlat nån säsong skulle nog säga att Offshore är väldigt stabil, och att Elit är rankare, men kanske inte direkt rank.

Återigen så beror det ju mycket på vad du ska ha kajaken till, samt att detta med stabilitet till stor del är tycke och smak.

Med packning blir dessutom de flesta kajaker ganska stabila, och inte minst VKV som har flacka fribord, så att vattenlinjebredden ökar ganska mycket vid högre vikt.
 
Eliten är lite rankare än Off shoren men inte mkt man kommer snabbt in i den! Tycker inte den fasta skäddan behövs. Har ägt en Off shore där jag faktiskt tog "bort" den! Märkte inget negativt i alla fall!
Sen är det ju så om du är nybörjare så tycker du allt är rankt i början å skulle du då köpa nåt som du tycker är stadigt är det stor risk att du efter några turer(när du inte är nybörjare längre) tycker att du har köpt nåt som är alldeles för stadigt,tråkigt å långsamt!

/Janne
 
Håller med Mezzner till 100% speciellt en Elite blir hur stadig som helst med lite packning(det räcker faktiskt med en fikapackning så är den lika stadig som Off shoren)

/Janne
 
växa med

min tanke är att nog köpa en kajak som jag kan växa och utveklas med och inte som du skrev att tycka är tråkig efter en månad.
 
jag köpte en elite i slutet av sommaren, jag testade den och det kändes bra. När jag sen skulle börja paddla på hösten var den väldigt rank, men sen nu i vinter testade jag med ca 10 liter vatten i dunkar fördelade fram och bak. Nu är det mycket roligare!
Jag har bara paddlat ca 8 gånger med min vkv så jag kan inte säga så mycketom den än.

Lycka till vad det nu blir!
/Rasmus
 
elit

det är klart tycker att det är rankt kan jag jubarlasta den lite tills man är mer rutinerad och van.
är eliten roligare än offshore när man är van ?
 
Eliten har samma mått som Off shoren men är 5cm smalare i vattenlinjen har lite högre toppfart å är lite smidigare,livligare(roligare att paddla) Tar dock inte lika mkt last då volymen är mindre!

/Janne
 
VKV Elite jämförd med alla andra kajaker :)

Har inga råd men lite egen erfarenhet….

Min första kajak var en VKV Elite, köpte den 2002. Har samma längd och vikt som du. Eliten är fortfarande den kajak jag huvudsakligen använder. Jag paddlar den för motion, dagsturer och enstaka gånger övernattningspaddlingar i havsmiljö, sjöar och åar i lugna vatten, vågor och havssjö i allt från vindstilla till 10+ vind. Under säsong har jag paddlat ca 3-4 ggr i veckan. För mig har den varit "perfekt" hela tiden som enda kajak och jag har aldrig velat byta även om jag testat en massa andra. Den fungerar bra att paddla med hög isättning (som motionskajak) och även med låg paddelföring (när det blåser på). Fungerar bra med både europapaddel och wingpaddel osv. Jag kan babbla på i det oändliga. Kan jag rekommendera den?, tveksamt. Det handlar väldigt mycket om vem man är som person och vad man huvudsakligen skall använda kajaken till och i vilka vatten. Kommer det vara mycket sjögång och ständiga vindar eller vindskyddat på lugna vatten. Vill man ha kajaken som en utmaning eller något man ständigt känner sig säker i. Vad fick mig att välja just den kajaken då? Jo jag hade tråkigt och tog en 2 dagars kurs under en kall regnig helg och fick chansen att testa en massa olika modeller. V-skrovskajaker och U-skrovskajaker, nyckelhålsbrunnar man sitter "tight" i till VKVs jättebrunn där man egentligen inte har någon benkontakt alls. Jag gick omkull ett antal gånger i VKV OffShore för att beskriva min nivå då, detta fick mig att bestämma mig för just Eliten, helt logiskt för mig. Nu kan jag fotografera, ta en fika och ta på extra kläder sittande i sjögång i Eliten men jag släpper i princip aldrig paddeln som säkerhet, vilket man kan göra i andra modeller. Jag har aldrig behövt använda säkerhetssystemet med utriggare och pontoner i skarpt läge, men de är alltid med eftersom jag ofta paddlar ensam och att rolla en VKV Elite när man är trött och det är kallt är uteslutet. Så är Eliten bäst på någonting? Svar Nej
Vill du vara snabb välj motionskajak. Vill du paddla i havsmiljö nedlastad till relingen och känna att du kan styra kajaken med kroppskontakt välj en V kajak typ brittisk modell. Välj en bred stabil sak om du vill sitta och njuta, fotografera och fika på sjön och inte paddlar på tid eller speciellt långt osv. Så mitt råd är ingen kajak förrän du vet vad du vill med den, att testa de som verkar intressanta för just dig (behöver inte vara just DEN modellen utan räcker med typen av kajak för att man skall förstå). Glöm inte att vara mycket noggrann vid val av paddel som jag personligen tycker är minst lika viktigt som val av kajak. Paddel skall passa dig, typen av paddling och typ av kajak. Någon sa tidigare att nya styrsystemet var väldigt bra, det är nog sant men jag har aldrig saknat det. Däremot har den blå orginalsitsen varit ett ständigt återkommande hatobjekt efter 2-3 timmar så fixa i så fall en kajak med den nya vita glasfibersitsen. Olastad känns Eliten rankare än OffShore och lastad är skillnade ganska liten. Rank låter som en negativ egenskap och det kan det vara men det kan också vara en egenskap som gör paddlingen aktiv och rolig. Eliten ligger högt och tar mycket vind vilket är negativt, den studsar i motsjö vilket gör att man tappar fart men det är däremot riktigt roligt i medsjö.
Jag har fastnat för kajaksporten genom min VKV Elite och har inte tröttnat på den. Däremot om jag skulle skaffa en kajak till skulle det bli en "riktig" motionskajak på 9-14 kg och det är nog tack vare Eliten som jag ser paddling som motionssport och inte för att den är dålig som motionsredskap. Köp inte en kajak för att den ser snygg ut utan för att den passar. 20000 för en kajak (beg) + 2000-5000 för ett par paddlar + 5000 för en massa kringutrustning = en massa pengar om man tröttnar efter en sommar.

Förresten glöm allt jag sagt… Köp en VKV OffShore dom är faktiskt rätt snygga, stabila och hyfsat lättdrivna :D

Lycka till !

opps..massa råd och inte helt neutral, jag ber hemskt mycket om ursäkt (nej du får inte köpa min kajak)
 
Offshore

har nu testat en offshore och jag tycker att den fyller mina behov på vad jag söker.Men jag ska även testa några andra modeller innan jag slår till för att vara på säkra sidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
manlan Funderar på ett kajakbyte Paddling allmänt 13
kajakmannen Funderar på att sy en Tuiliq? Paddling allmänt 3
andersmossing Funderar över navigation. Paddling allmänt 10
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg