VKV Elite jämförd med alla andra kajaker
Har inga råd men lite egen erfarenhet….
Min första kajak var en VKV Elite, köpte den 2002. Har samma längd och vikt som du. Eliten är fortfarande den kajak jag huvudsakligen använder. Jag paddlar den för motion, dagsturer och enstaka gånger övernattningspaddlingar i havsmiljö, sjöar och åar i lugna vatten, vågor och havssjö i allt från vindstilla till 10+ vind. Under säsong har jag paddlat ca 3-4 ggr i veckan. För mig har den varit "perfekt" hela tiden som
enda kajak och jag har aldrig velat byta även om jag testat en massa andra. Den fungerar bra att paddla med hög isättning (som motionskajak) och även med låg paddelföring (när det blåser på). Fungerar bra med både europapaddel och wingpaddel osv. Jag kan babbla på i det oändliga. Kan jag rekommendera den?, tveksamt. Det handlar väldigt mycket om vem man är som person och vad man huvudsakligen skall använda kajaken till och i vilka vatten. Kommer det vara mycket sjögång och ständiga vindar eller vindskyddat på lugna vatten. Vill man ha kajaken som en utmaning eller något man ständigt känner sig säker i. Vad fick mig att välja just den kajaken då? Jo jag hade tråkigt och tog en 2 dagars kurs under en kall regnig helg och fick chansen att testa en massa olika modeller. V-skrovskajaker och U-skrovskajaker, nyckelhålsbrunnar man sitter "tight" i till VKVs jättebrunn där man egentligen inte har någon benkontakt alls. Jag gick omkull ett antal gånger i VKV OffShore för att beskriva min nivå då, detta fick mig att bestämma mig för just Eliten, helt logiskt för mig. Nu kan jag fotografera, ta en fika och ta på extra kläder sittande i sjögång i Eliten men jag släpper i princip aldrig paddeln som säkerhet, vilket man kan göra i andra modeller. Jag har aldrig behövt använda säkerhetssystemet med utriggare och pontoner i skarpt läge, men de är alltid med eftersom jag ofta paddlar ensam och att rolla en VKV Elite när man är trött och det är kallt är uteslutet. Så är Eliten bäst på någonting? Svar Nej
Vill du vara snabb välj motionskajak. Vill du paddla i havsmiljö nedlastad till relingen och känna att du kan styra kajaken med kroppskontakt välj en V kajak typ brittisk modell. Välj en bred stabil sak om du vill sitta och njuta, fotografera och fika på sjön och inte paddlar på tid eller speciellt långt osv. Så mitt råd är ingen kajak förrän du vet vad du vill med den, att testa de som verkar intressanta för just dig (behöver inte vara just DEN modellen utan räcker med typen av kajak för att man skall förstå). Glöm inte att vara mycket noggrann vid val av paddel som jag personligen tycker är minst lika viktigt som val av kajak. Paddel skall passa dig, typen av paddling och typ av kajak. Någon sa tidigare att nya styrsystemet var väldigt bra, det är nog sant men jag har aldrig saknat det. Däremot har den blå orginalsitsen varit ett ständigt återkommande hatobjekt efter 2-3 timmar så fixa i så fall en kajak med den nya vita glasfibersitsen. Olastad känns Eliten rankare än OffShore och lastad är skillnade ganska liten. Rank låter som en negativ egenskap och det kan det vara men det kan också vara en egenskap som gör paddlingen aktiv och rolig. Eliten ligger högt och tar mycket vind vilket är negativt, den studsar i motsjö vilket gör att man tappar fart men det är däremot riktigt roligt i medsjö.
Jag har fastnat för kajaksporten genom min VKV Elite och har inte tröttnat på den. Däremot om jag skulle skaffa en kajak till skulle det bli en "riktig" motionskajak på 9-14 kg och det är nog tack vare Eliten som jag ser paddling som motionssport och inte för att den är dålig som motionsredskap. Köp inte en kajak för att den ser snygg ut utan för att den passar. 20000 för en kajak (beg) + 2000-5000 för ett par paddlar + 5000 för en massa kringutrustning = en massa pengar om man tröttnar efter en sommar.
Förresten glöm allt jag sagt… Köp en VKV OffShore dom är faktiskt rätt snygga, stabila och hyfsat lättdrivna
Lycka till !
opps..massa råd och inte helt neutral, jag ber hemskt mycket om ursäkt (nej du får inte köpa min kajak)