Frystorkat

jag lägger alltid till rejält med fett; smör eller ola beroende på vad man har med sig eller tycker passar bäst. Jag tror också att slafsa i sig ur en påse leder till att man äter mycket snabbare än man brukar och att man tuggar slarvigare. En brödskiva till, dricka lite vatten och ta mindre skeder långsammare som man tuggar ordentligt kan nog hjälpa. Jag blir förvisso också lite lös i magen, men föredrar det mot att vara stenhård.

Både hemtorkad och fabriksfrystorkad kan ju ju vid måltiden före läggas i en tät burk med rätt mängd vatten. Till måltiden värmer man upp den enligt vad som står på påsen eller man själv kommit på hemma, mycket av magbubblet försvinner direkt. Att äta små tuggor som man tuggar noggrant och tillsätter tillräckligt mycket saliv är givetvis lika viktigt som hemma.
Somliga påsar är värre än andra, hemtorkat kan bli riktigt bra, gott, nyttigt och mycket billigare.
go tur

Både hemtorkad och fabriksfrystorkad kan ju ju vid måltiden före läggas i en tät burk med rätt mängd vatten. Till måltiden värmer man upp den enligt vad som står på påsen eller man själv kommit på hemma, mycket av magbubblet försvinner direkt. Att äta små tuggor som man tuggar noggrant och tillsätter tillräckligt mycket saliv är givetvis lika viktigt som hemma.
Somliga påsar är värre än andra, hemtorkat kan bli riktigt bra, gott, nyttigt och mycket billigare.
go tur

men lägger man (frys)torkad mat i vatten 1 dygn innan (vid måltiden före) man skall äta den, så finns det ju uppenbar risk för mycket mera bubbel i magen!

Förra året tyckte jag att magen reagerade negativt på mina Realpåsar. Tänkte inte på att jag även tryckte i mig två st 200g chokladkakor under de första dagarna.
Inte så konstigt med andra ord...
Till årets fisketur hade jag inte med mig någon choklad. Åt även i år Realpåsar men magen mådde prima.
Det behöver således inte bero på den frystorkade maten om man reagerar i magen.

Felsökning: Ändra en sak i taget och prova sen för att veta vad som gick fel.

När det gäller tillagning så brukar jag låta det stå lite längre än det står på påsen.
Samt att jag rör om, noga, både före och efter jag häller i vatten. Samt innan jag börjar äta.
Annars är risken att det ligger nåt kvar i hörnen som inte löses upp.
Jag inbillar mig att torrfoder till skillnad från blötlagd mat ställer till det för magen.
Jag tror också att man kan dricka orenat vatten till maten utan att reflektera över att det kan vara boven.

Kanske kan man prova hemma att äta torrfodret torrt för att se hur magen reagerar... :)

men lägger man (frys)torkad mat i vatten 1 dygn innan (vid måltiden före) man skall äta den, så finns det ju uppenbar risk för mycket mera bubbel i magen!

För länge sen fick jag lära mig att läsa en text logiskt istället för bokstavligt. Själv kan jag ännu laga frukost av torrvaror, gröt eller välling och te eller kaffe. Det leder mig till att det blir ca 4 h till lunch och dito sen till middag inga 24 h, men vanorna är uppenbart olika. YMMV
go tur

För länge sen fick jag lära mig att läsa en text logiskt istället för bokstavligt. Själv kan jag ännu laga frukost av torrvaror, gröt eller välling och te eller kaffe. Det leder mig till att det blir ca 4 h till lunch och dito sen till middag inga 24 h, men vanorna är uppenbart olika. YMMV
go tur

Fast han har ju en poäng, och det skadar aldrig att vara övertydlig.

Slarvar man med hygienen när man ska blötlägga mat i flera timmar kan det bli "roligt", speciellt om man använt ljummet vatten.

Uppenbart är att somliga läsare här behöver övertydlighet. Men med ett måltidsgap på 24 h skulle ego krokna, då mina blodsockerreserver inte är så långa. Ur lättviktsperspektiv torde dock den där 7/0 dieten spara in vikten på både kök, proviantpåse, bränsle och hindrande måltider från vandringen. Kanske kunde man då göra 100 km om dygnet i serie, 700 km i veckan vore ju intressant för kartpåsens tillväxt. Duktiga orienterare kan säkert gå på Europakartan i almenacken. ;)
Vi andra som inte mäktar dessa kraftprov är ju tunnisar per definition.

Dåliga av vatten är jag övertygad om att många fler blir som gör det enkelt och skyller på det frystorkade.
go tur

I fredags kväll käkade jag middag med grannen och hans barn, vi är alla av vandrarsläktet och ett par hade läst Frystorkattråden.
Vi blev snabbt överens om att det är inte bara frystorkat som ingår i utemenyn, 100-200g chokladkakor, olika feta och oljiga har tidigare tagits upp, kolhydratinnehållet är inte helt oföraktligt. Många vandrare käkar oxså jägarsnus, bara när de är ute på tur. Ytterligare fett och kolhydrater.
Inte undra på att det jäser och bubblar. Håller man ungefär liknande matvanor som hemmom brukar magen samarbeta bättre, det andra alternativet är ju att träna mer till vardagen så att man lär sig tåla alla stora portioner, fett och kolhydrater. YMMV
go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SoloHikingBum Torrfoder/Frystorkat som säljs privat! Friluftsmat 21
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg