FRYSA IHJÄL i Sarek???

Vilken väg har ni tänk ta er till Suorva? Följa Akkajaure? Runda Akka och ta Guhkesvágge till Lietjitjaure, Niento, Njavvepuolta och ner till Suorva? Jag tog mig från Suorva via Guhkesvágge till Akkastugorna 1997 - det var enintressant upplevelse....// Roland [/QUOTE]

Vi hade tänkt skida /tolka efter skoter till Akka stugorna för att sedan runda akka och sen fortsätta längs med ruotesvagge(beronde på vädret) alternativt Guhkesvágge och sedan Suorva. Är vädret dåligt håller vi oss närmare Padjelanta/Kungsleden.

Är det någon fler som kan dela med sig av upplevelser från sarek? Rutt Ritsem <--> Suorva
[Ändrat av fhjulfor 2003-03-19 kl 06:47]

Duntäcke

Ett duntäcke av bra kvalitet går att komprimera riktigt bra. Värmer bra ovanpå sovsäcken.

Keron 4 har jag mycket erfarenhet av. Jättebra tält! Tänk på att man kan knäppa loss innertältet om man behöver rum för att laga mat en stormig dag.

Dessutom, ha ALLTID ventilationen öppen. Det blir lätt fuktigt i tältet. Om det sitter myggnät i den yttre ventilationsstruten ska det också vara öppet.

Re: Duntäcke

Vandrare; sa:
Dessutom, ha ALLTID ventilationen öppen. Det blir lätt fuktigt i tältet. Om det sitter myggnät i den yttre ventilationsstruten ska det också vara öppet.

Tänk på att om ventilerna är öppna på vintern och det börjar blåsa kommer du få in en hel del snö i absiderna. Så länge man är vaken går det bra att ha ventilera helt öppna. På natten föredrar jag personligen att stänga till yttertältet. Hilleberg har två ”tygstycken” vid ventilerna som kan stängas var för sig. Ett myggnät för sommarbruk och ett svart material för vinterbruk. Myggnätet inte håller tätt om det blåser på lite, använd i stället det svarta tyget.

Däremot kan det vara bra att ha innertältet ganska öppet så att fukten i viss mån värdras ut till yttertältet.

FRYSA IHJÄL

Et lys i teltet danner vand.

Et stearinlys danner CO2 og H20 ved forbrænding.

Vægten af fyldet i din sovsäk (sovepose) er vigtig.
Min sovepose vejer 1800 gram og jeg kan kun lige holde mig varm ved 0 grader.

Gunnar Martensen

Var glada

fhjulfor; sa:
Tack Nermander

Att slå en drill jaa. Det fick jag vara med om när vi var på förläger. Upp klockan 3 och slå en drill brrrr va kallt det va... Jag läste på ett tidigare forum att om man fryser så så gör sig kroppen av med överflödig vätska som den annars måste värme upp och det blir ju inte så roligt om man både fryser och msåte pinka. Det blir nog till att ta med sig en extra tom flaska...

att ni är killar! Det är kanske för att vi inte kan göra flasktricket som vi tjejer har mer underhudfett! :)

dubbelt sovsäck system.

jag vet att det finns väldigt bra vinter säckar att köpa nu tyvär känner jag väl som dig att jag inte vet riktigt vilken jag ska välja men senaste 2 vintrarna har jag gjort värnplikten uppe i arvidsjaur vid k4 och där har vi ett dubbelt sovsäck system där man använder den tunna uttersovsäcken vid sommarn och båda sovsäckarna under vintern dessa sovsäckar är i dun och tål kyla väldigt bra jag har sovit i dem utan några som helst problem i - 35 grader så mitt tips är prova ett bubbelt sovsäcksystem. / Morgan

Dubbelt sovsäckssystem??

Hejsan...

Om det är Försvarsmaktens system 2000 som fjälljägarna använder du nämner, så är det inte dun i dessa sovsäckar...Jag köpte en sådan före jul och testade den i -25 under vindskydd, med väldigt gott resultat.
De sovsäckarna är i 100% polyester med ytter och innertyg av polyamid.. Sommarsäcken +5 vintersäcken -17
tillsammans -40. Dessa går att köpa på http://www.recon.se till det nätta priset av 3000 PIX. väl värt efter mina tester i sträng kyla...

Henka.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg