Fruktansvärt irriterande reklam

Företagen som köper reklamplats här kan ju inte heller vara nöjda om deras reklam irriterar folk så mycket så att denna tråd finns.
Säg det.
Reklam handlar väl mycket om att synas och gnugga in sitt varumärke i huvudet på folk ?
Även om det inte genererar direkt köp har man flaggat varumärket.

Av inläggen i tråden att drömma minns vi ju bilmärket i reklamen, fabrikatet på jackan, märket på mjukosten eller what ever.

Säg det.
Reklam handlar väl mycket om att synas och gnugga in sitt varumärke i huvudet på folk ?
Även om det inte genererar direkt köp har man flaggat varumärket.

Av inläggen i tråden att drömma minns vi ju bilmärket i reklamen, fabrikatet på jackan, märket på mjukosten eller what ever.
För mig är det tvärtom, upplever jag reklam för en produkt som påträngande, ex uppblaffande helsidor med automatiska videor etc, eller skulle mot min vilja bli antastad av någon telefonförsäljare får jag en negativ upplevelse och inställning till dessa produkter och varumärken och undviker dem framöver. För mig är det konsumentmakt som kanske inte reklammakarna tänkt sig.

För mig är det tvärtom, upplever jag reklam för en produkt som påträngande, ex uppblaffande helsidor med automatiska videor etc, eller skulle mot min vilja bli antastad av någon telefonförsäljare får jag en negativ upplevelse och inställning till dessa produkter och varumärken och undviker dem framöver. För mig är det konsumentmakt som kanske inte reklammakarna tänkt sig.
Jo, jag kan tycka att jag irriteras av reklam jag med, ibland så pass att man i alla fall tillfälligt börjar känna sig lite anti mot avsändaren och dennes prylar.

Men vad är det som gör att vi präglas känna igen varumärken och nya modeller om inte reklam, mer eller mindre ofrivilligt så memorerar hjärnan vad den ser.
Så på ett sätt får dom ju ofta sin vilja fram oavsett om mottagaren gillar det eller inte.

Reklam fungerar ganska effektivt, annars skulle ju inte någon betala så mycket för den.

Senast ändrad:
Ja, den måste väl funka. Men jag har svårt att förstå hur den kan göra det. Det dummaste är när man får reklam för nåt man sökt på. Jag googlar efter, säg, en specifik skomodell, jag hittar snabbt billigaste inköpsställe och köper skorna. Sen ser jag reklam för just de skorna i en vecka. 😂

Även om jag inte hade köpt skorna så är jag ju uppenbarligen redan medveten om dem, så den reklamen är pengar i sjön.

Ja, den måste väl funka. Men jag har svårt att förstå hur den kan göra det. Det dummaste är när man får reklam för nåt man sökt på. Jag googlar efter, säg, en specifik skomodell, jag hittar snabbt billigaste inköpsställe och köper skorna. Sen ser jag reklam för just de skorna i en vecka. 😂

Även om jag inte hade köpt skorna så är jag ju uppenbarligen redan medveten om dem, så den reklamen är pengar i sjön.

Jo, under förutsättning att du köpt skorna så är ju den reklamen såklart rätt i sjön.
Om du inte köpt dom men är sugen så vill dom ju att du köper av just dom, inga konstigheter.

Hur irriterande internetreklam än är så föredrar jag den jämfört med det hiskliga slöseri med resurser på många plan som pappersreklam i postlådan medför, borde närapå förbjudas enligt mig.....i alla fall kraftigt avgiftsbeläggas för avsändaren.

Pappersreklamen kan man ju säga ifrån sig.

Nä, om jag inte köpt skorna så beror det antingenen på att jag inte vill eller att jag avvaktar. I det senare fallet kommer jag inte att glömma bort dem, så behöver ingen påminnelse. 😄

Jo, under förutsättning att du köpt skorna så är ju den reklamen såklart rätt i sjön.
Om du inte köpt dom men är sugen så vill dom ju att du köper av just dom, inga konstigheter.

Hur irriterande internetreklam än är så föredrar jag den jämfört med det hiskliga slöseri med resurser på många plan som pappersreklam i postlådan medför, borde närapå förbjudas enligt mig.....i alla fall kraftigt avgiftsbeläggas för avsändaren.
Det finns färdiga skyltar med "Ej reklam tack!" att sätta på brevlådan men den direktsända reklamen blir man aldrig fri ifrån.
Enormt meningslöst resursslöseri för vi kastar den direkt i pappersåtervinningen utan att kolla vad det är.

Det finns färdiga skyltar med "Ej reklam tack!" att sätta på brevlådan men den direktsända reklamen blir man aldrig fri ifrån.
Enormt meningslöst resursslöseri för vi kastar den direkt i pappersåtervinningen utan att kolla vad det är.
Det går att spärra så man slipper direktadresserad reklam. Åtminstone en i bekantskapskretsen har gjort det. Han bor i villa och då får man nog mycket mer reklam än om man bor i hyreshus.

https://www.swedma.se/reklamsparr/nix-adresserat/nix-adresserat-konsumentinformation/

Det går att spärra så man slipper direktadresserad reklam. Åtminstone en i bekantskapskretsen har gjort det. Han bor i villa och då får man nog mycket mer reklam än om man bor i hyreshus.

https://www.swedma.se/reklamsparr/nix-adresserat/nix-adresserat-konsumentinformation/
Tack för tipset! Nu är det spärrat.
Ja vi bor i villa och det är enorma mängder med reklam som vi måste åka iväg med till pappersåtervinningen.
Hoppas att det funkar så att vi slipper det meningslösa irritationsmomentet.

Adresserad reklam skriver jag ibland åter avsändaren på och lägger på lådan. Var några envisa jävlar från Resurs bank jag inte blev av med som gjorde att jag började. Skickade tillbaka ett 10-tal reklamkuvert. Tillslut fattade de.

Tack för tipset! Nu är det spärrat.
Ja vi bor i villa och det är enorma mängder med reklam som vi måste åka iväg med till pappersåtervinningen.
Hoppas att det funkar så att vi slipper det meningslösa irritationsmomentet.
Jag har inte spärrat mig från att få oönskad adresserad reklam fast jag i några känt det att det går. Ett tag "roade" jag mig med att spara svarskuvert där mottagaren betalar portot och postade en bunt igenklistrade kuvert när jag fått ihop en tillräcklig många och hade gott om tid (som t.ex när jag varit förkyld) och jag såg till att mitt namn inte fanns i något i kuvertet. Jag tog till och med ibland och fotograferade kuverten innan jag postade dom.

Bilagor

• Slängt kuvert P3101855.JPG
    Slängt kuvert P3101855.JPG
    2 MB · Visningar: 26

Ja, nixregistret funkar. Kvarstår reklam från företag man har en relation med. Men de brukar sluta om man ber dem. Jag skrev t.ex. till Engelsons och bad dem sluta skicka katalogen och det gjorde de. Jag handlar iofs där ibland (mer och mer sällan tyvärr), men jag kollar på nätet. Katalogen går rakt i tunnan. Slöseri att skicka den då.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg