Arlas klarifierade smör har hängt med mig i fjällen de senaste åren och har varit en succé att ha på tortillabröd och i maten. Förpackningen har varit toppen.
Nu verkar den dock ha slutats tillverkas, eller tagit slut helt, för jag har varit runt i 6st affärer utan att hitta den. På min lokala ica sa dom att den inte har gått att få in på några månader.
Finns det några andra tillverkare som är lätta att hitta i stockholmsområdet? Som gärna kommer i en smidig förpackning.
Ringde Arla och de bekräftade att produkten (delvis) utgått. Pga bristande efterfrågan bland vanliga konsumenter så har produkten på liten förpackning utgått. Vilket är synd tycker jag. Har använt det både i friluftsliv och hemmavid vid stekning av framförallt fisk. Går att steka mycket hårdare med mindre skvätt och bättre stekyta.
De goda nyheterna är dock att den fortfarande finns tillgänglig på 1.8 kg förpackning tänkt för restauranger och storkök. Jag blev av Arlas kosnumentkontakt rekommenderad att kontakta antingen Willys och CityGross för att se om de kunde ta hem bara en förpackning.
Detta har jag ej gjort, för istället kom jag på att kanske finns det hos C.A.S.H. i Hyllinge (ett bolag i samma koncern som CityGross som riktar sig till storkök och restaurang -- och inte ett lågprisvaruhus med billiga plastsaker från Kina -- namnet till trots) som jag ändå ska passera till helgen.
Efter telefonkontakt bekräftade de att de har 1.8 kg klarifierat smör för 199 SEK. Det är förvisso mycket smör, men hållbarheten verkar vara åtminstone 180 dagar och med tanke på att vi normalt gör av med ett stort Bregott i veckan i vårt tvåpersonershushåll (trots obefintligt brödätande) så tror jag inte att det ska vara några större problem att få användning för det.