Friluftssäkerhet ett helhetsgrepp över friluftssektorn

Tur man har hjälm

Hmm...hemskt vad lågt i tak det blev här. Bäst att dra på hjälmen så man inte slår i huvudet och sedan krypa ut...synd att man inte kan hålla en seriös diskussion.

Det är ett fritt liv!

Re: Sunt förnuft

hassex; sa:
Som redan sagts problemet är inte att rädda livet på dom som är ute i naturen. Utan mer att rädda livet på dom som sitter framför TVn.

Att skrämma folk brukar inte vara någon bra lösning

Hans Friedel

Nja, piska är bättre än morot.

Skräm folket ur sofforna!

(Människor är mer rädda för risker och förluster, än benägna att satsa på vinster och fördelar.)

Problemet jag har är det vanliga med att några självpåtaget skall se till att vi får certifieringar och regleringar.

Frågan är: Behövs regleringarna? Jag vet inte. Men onödiga regleringar är bara till besvär och orsakar onödigt merarbete för alla inblandade.

Vi har redan flera stora organisationer. Om de (eller staten) tycker att detta behövs så skulle de (eller staten) ha gjort något.

Att starta eget är i och för sig lovvärt. men när man gör det med en affärside som jag finner något tveksam så har jag svårt att applådera det.

Bättre takhöjd!

Hej Christian!
Tack för ditt seriösa inlägg som visar på att det faktiskt finns personer som är villiga att genom diskussion föra utvecklingen framåt. Det är genom samtalet med varandra som nya idéer och tankesätt kan födas. Tyvärr finns det några (och jag har tidigare hört det ryktas om detta fenomen) som mer eller mindre medvetet går in och sabbar en seriös diskussion genom att bara skriva massa nonsens. Har man inget vettigt att säga så varför blanda sig i?

I övrigt håller jag med dig i det du skriver.

Mvh
Eric B

chralm; sa:
Frågan är: Behövs regleringarna? Jag vet inte. Men onödiga regleringar är bara till besvär och orsakar onödigt merarbete för alla inblandade.

Jag håller med! Överreglering är ett problem idag.

Det fanns en tid (när bla jag växte upp) då barn fick leka fritt i skogen, klättra i träd, springa etc. Nu har vi reglerat detta också riktigt hårt. Barn får bara leka på certifierade och säkerhetskontrollerade lekplatser.

Det är dock en svår balansgång mellan inskränkningar i människans frihet och allmänna säkerhetsmål som inte är helt lätt. Det var en stor inskränkning i människans frihet då bilbältet reglerades. Vem ifrågasätter det idag?

Som riskhanterare har jag lite koll på riskstatistiken i Sverige. Olyckor i naturmiljö syns i pricip inte alls i statistiken (möjligen med undantag för del av drunkningarna). Var dör folket, jo våra äldre snubblar på mattan faller och bryter lårbenshalsen så svårt att komplikationerna leder till döden. Mera romantiskt än så blir det inte. ca 1200 döda per år, mer än dubbelt upp mot trafiken. Dessutom är samhällskostnaderna för "skador lindrigare än dödsfall" gigantiska. Mot fallolyckor i hemmet finns ingen reglering så innan samhället har tagit tag i den frågan tycker jag att vi kan lugna oss med att reglera friluftslivet.

Tagga ned på regleringen men sprid gärna säkerhetsmedvetande och kunskap. Kanske genom kurser och frivillighet istället.

Ref:
http://www.srv.se/upload/Statistik/olyckor04/olyckor i siffror 2004.pdf

TelisEric:

Det blir en rolig kombination när du i ett och samma inlägg efterlyser bättre takhöjd OCH ondgör dig över de inte särskilt väl specificerade "nonsens" som sabbar de seriösa diskussionerna.

Till att börja med är väl detta med seriositeten så subjektivt att det är tveksamt i vilken mån nån enskild kan bedöma denna. Lättsamma inlägg kan många gånger ha en intressant eller vital botten.

Utöver det så är det tveklöst så att torra seriösa trådar riskerar att bli lågfrekventerade och då blir det inga ny seriösa inlägg heller. Det som generar färska inlägg är bl a att tråden hamnar först på "sista-listan" igen.

Mitt inlägg om att piska är bättre än morot är ett typiskt exempel på nåt som kan ses både som en urspårning och oseriöst. Dock relaterar den till det faktum att tråden handlar om att varna/upplysa folk; samt att risken skulle kunna vara att folk skräms från friluftslivet.

Det är självklart nåt man bör tänka på i såna här diskussioner, men det kan också vara värdefullt att veta att folk påverkas mer av hot än av lockelser (känt från bl a marknadsföringssammanhang).

Vi som frekventerar utsidan har antagligen en gemensam inriktning som innebär att vi priorterar "hälsosamt friluftsliv", och kanske i någon mån kan ta oss an missionen att få flera att dela den inställningen. Då kan det vara bra att veta att det är effektivare* att hota folk med att man riskerar att blir sjuk av passivitet, istället för att hurtfrisk påstå att det är så trevligt att vara ute i skogen.

Om man sen väljer att propagera i positiva ordalag hellre än genom utmålande av hotbilder så kan ju det förstås vara ett medvetet och acceptabelt val ändå.

*påverkan är större

[Ändrat av Mezzner 2005-11-16 kl 10:12]

Anonymitet

En sak som jag reagerade på var att rapporteringen inte är anonym. I flygsammanhang så är all haverirapportering anonym för att inte få som resultat, en stackare som blir uthängd för att han/hon satt någon annan eller sig själv i fara. På samma sätt tycker jag att alla intresserade skall få tillgång att läsa rapporterna, annars gör de ingen nytta. Jag vet inte om det var det som var tanken att det skulle bli, men det känns ju dumt att rapportera in olyckor till någon privat organisation som sedan drar nytta av rapporterna i vinstdrivande syfte (snacka om oetiskt!). Inte heller kan det ju krävas att man måste rapportera en olycka för att få ta del av informationen (det blir liksom lite "you're damned if you do it and you're damned if you don't). Det enda rätta är att dela ut de resulterande dokumenten.
Jag såg inget av detta på er hemsida så jag tänkte bara ge uttryck för mina synpunkter. Jag kan ha missat nåt...
Vad gäller reglering och kontroll så är jag sugen på att ge mig in i diskussionen men jag låter bli och nöjer mig med att säga att ute i skogen vill i alla fall jag vara oreglerad. Räcker inte vår underbara allemansrätt i symbios med gott omdöme? Folk måste få ges tillfälle att lära sig själva i sådana här saker. Om man sen eldar upp en gastub, då får man nog skylla sig själv lite grann...

För att rädda samvetet lite så måste jag säga att det är hedervärt att i sådan mån tänka på andra människor säkerhet, som ni demonstrerar med er organisation. Men som många andra så är jag inte heöt säker att ni gör det på rätt sätt.

mvh/ Samme

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg