Anonymitet
En sak som jag reagerade på var att rapporteringen inte är anonym. I flygsammanhang så är all haverirapportering anonym för att inte få som resultat, en stackare som blir uthängd för att han/hon satt någon annan eller sig själv i fara. På samma sätt tycker jag att alla intresserade skall få tillgång att läsa rapporterna, annars gör de ingen nytta. Jag vet inte om det var det som var tanken att det skulle bli, men det känns ju dumt att rapportera in olyckor till någon privat organisation som sedan drar nytta av rapporterna i vinstdrivande syfte (snacka om oetiskt!). Inte heller kan det ju krävas att man måste rapportera en olycka för att få ta del av informationen (det blir liksom lite "you're damned if you do it and you're damned if you don't). Det enda rätta är att dela ut de resulterande dokumenten.
Jag såg inget av detta på er hemsida så jag tänkte bara ge uttryck för mina synpunkter. Jag kan ha missat nåt...
Vad gäller reglering och kontroll så är jag sugen på att ge mig in i diskussionen men jag låter bli och nöjer mig med att säga att ute i skogen vill i alla fall jag vara oreglerad. Räcker inte vår underbara allemansrätt i symbios med gott omdöme? Folk måste få ges tillfälle att lära sig själva i sådana här saker. Om man sen eldar upp en gastub, då får man nog skylla sig själv lite grann...
För att rädda samvetet lite så måste jag säga att det är hedervärt att i sådan mån tänka på andra människor säkerhet, som ni demonstrerar med er organisation. Men som många andra så är jag inte heöt säker att ni gör det på rätt sätt.
mvh/ Samme