Friluftssäkerhet ett helhetsgrepp över friluftssektorn

Jag tycker nog att han verkar seriös.. Vet inget om "Centret" men det hade varit roligt om han kunde presentera sig lite bättre innan han blir slaktad här..

Man kan ladda hem deras ppt-presentation, ett riktigt fint salestalk. En skön kombination av skrämselpropaganda, icke underbyggda påståenden och oklara slutsatser.

Det verkar alltså som om de vill inrätta institut för utfärdande av regler och auktorisationer etc. Nu vill jag inte vara elak, men det luktar arbetsmarknadspolitik lång väg.

Jo det står ju i PPT-presentationen att de vill få statlig finansiering.. Ytterligare ett nonsensprojekt som finansieras med beskattning av våra löner (bidrag) alltså. Institut, verk och centra är inget vi behöver mer av, IMO. Ger minimal output per satsad krona.

Det är min uppfattning att friluftsliv räddar fler liv och förebygger mer skador än det tar och ger. Fast för det påståendet har jag ingen grund, och jag avstår storsint från att söka bidrag för samlande av empiriska data.

Ett privat initiativ.

Hej!

CFFS är ett helt privat initativ. Det är ingen organisation som står bakom projektet. Det är jag och Daniel som står bakom. Vi vill på något sätt kunna bidra med den kunskap vi har fått genom försvaret. Det finns fler initiativ i inom samma område. Ett annat bra initiativ är SSTC http://www.sstc.nu som bedriver säkerhetsutbildning inom kust och hav.

CFFS riktar sig inte till den mest erfarne enskilde friluftsmänniskan. CFFS riktar sig mer mot de som bedriver friluftsföretag och utbildningar. Tanken är att skapa ett nätverk för att arbeta preventivt med säkerhet.

Vi ser gärna en seriös diskussion angående säkerhetsfrågor. Vi har upptäckt att det finns ett behov att diskutera säkerhetsfrågorna och på något sätt sprida idéer. Dessutom så är friluftsområdet inte reglerat i inom alla områden och myndigheterna har börjat styra upp detta med exempelvis fjällledarnormen och allmänna råd för uppträdande på glaciär och högalpin miljö med fallrisk. Vi vill gärna vara med och påverka så att idéll verksamhet och kommersiell verksamhet kan utvecklas på ett bra sätt. Risken är att kommande lagstiftning kommer att slå för hårt mot föreningslivet om man utgår ifrån kommersiell verksamhet eller vice versa. Vi vill att allas intressen skall tillvaratas.

Avslutningsvis så vill jag bara berätta att de personer som råkade ut för att gasbehållaren gick i luften inte vill vara med om det igen! Bidra gärna med egna erfarenheter.

mvh
Peter Kardin

Re: Ett privat initiativ.

Hej Peter!
Du skriver att: "...friluftsområdet inte reglerat i inom alla områden..."

Jag frågar mig om det är helt nödvändigt att styra upp alla områden. Måste verkligen alla verksamheter vara reglerade efter någon slags regelbok? Jag tycker självklart att det i många fall behövs riskanalyser och säkerhetsplan för turer som man gör som ledare för en grupp och lite oftare borde kanske även den enskilde utövaren tänka i dessa banor men frågan är hur detta skall göras för att inte skapa onödig byråkrati. Jag har även tittat på er hemsida och konstaterar att ni vill arbeta med verksamhetssäkerhet. Vad jag har sett i de organisationer jag själv är en del av (bl a STF och FF) så arbetas det redan en hel del med verksamhetssäkerhet. Självklart vill dessa organisationer att deras deltagare skall vara säkra och känna sig trygga när de deltar i arrangemang.

Vidare skriver du att: "...myndigheterna har börjat styra upp detta med exempelvis fjällledarnormen..."
Myndigheten du syftar på i detta fall Fjällsäkerhetsrådet (som lyder under Naturvårdsverket) och som på sätt och vis är det nätverk ni efterlyser (för fjällsäkerhet). Flera av de aktörer som finns i den svenska fjällvärlden ingår exempelvis SLAO, Friluftsfrämjandet, STF, SBO, SMHI, Försvaret, Civila Fjällräddarna osv. Den nya färdledarnormen kommer troligtvis inte heller bli en tvingande norm men en rekomendation att följa för alla som skall leda grupper/turer i fjällen. Detta ser jag som ett mycket bra initiativ eftersom det säkerställer deltagarnas säkerhet. Dessutom kommer denna nya norm troligtvis passa olika typer av aktörer eftersom både ideella och kommersiella organisationer finns representerade.

Jag vill passa på att kommentera det ni skriver i er PPT angående friluftsutbildningar, att upplevelsen prioriteras och inte säkerheten.
Jag går sedan aug 2004 själv en friluftsutbildning (folkhögskola) där vi går igenom flera olika moment, alltifrån havskajakpaddling till glaciärvandring. Säkerheten kommer i alla kursmoment i första hand och inför varje tur vi gör genomförs en noggran riskinventering/analys och utifrån denna görs sedan en säkerhetsplan med alltifrån förebyggande åtgärder till avhjälpande åtgärder/räddning i det fall något ändå skulle gå snett. Det är möjligt att det ser annorlunda ut på andra utbildningar och visst här kan det finnas ett behov av att styra upp vad som skall ingå i liknande utbildningar.

Jag vill inte bidra till att ni blir slaktade här på Utsidan och jag tycker att ert initiativ är hedervärt. Det svenska friluftslivet har en lång tradition och många intressenter, det är många som vill vara med och tycka och tänka så förändringar går kanske ibland en smula långsamt. Kanske är det tur det, vi vill ju inte att något överilat händer som gör inskränkningar i vår frihet att vara ute.
/eric björkman

Mer information om CFFS

CFFS har kontakt med de flesta större organisationer inom friluftssektorn samt de myndigheter som har kopplingar till sektorn. Tyvärr så har vi inte hunnit med att prata med alla men det ligger i planeringen.

cpic437a0ec2a5124.jpg

======
Nu har du kommit till utelivets messersmittar. Här finns de som vet allt. Själv utnämnde jag mig just till fjällförare. Inte illa va?

Väl talat

Ja, likt den allvetande skräphögen är vi fullständigt upplysta om friluftslivets alla kända och okända skrymslen och vrår. Ingen skola undgå forumets väktare, den ända sanningens, fostrande omvårdnad.

Må CFFS fortsätta sin inslagna vägen och ej ge vika inför de högljudda mistlurarna som med självdistans så ödmjukt predikar om andras brister och fel.

Sunt förnuft

Som redan sagts problemet är inte att rädda livet på dom som är ute i naturen. Utan mer att rädda livet på dom som sitter framför TVn.

Att skrämma folk brukar inte vara någon bra lösning

Hans Friedel

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg