Re: Ett privat initiativ.
Hej Peter!
Du skriver att: "...friluftsområdet inte reglerat i inom alla områden..."
Jag frågar mig om det är helt nödvändigt att styra upp alla områden. Måste verkligen alla verksamheter vara reglerade efter någon slags regelbok? Jag tycker självklart att det i många fall behövs riskanalyser och säkerhetsplan för turer som man gör som ledare för en grupp och lite oftare borde kanske även den enskilde utövaren tänka i dessa banor men frågan är hur detta skall göras för att inte skapa onödig byråkrati. Jag har även tittat på er hemsida och konstaterar att ni vill arbeta med verksamhetssäkerhet. Vad jag har sett i de organisationer jag själv är en del av (bl a STF och FF) så arbetas det redan en hel del med verksamhetssäkerhet. Självklart vill dessa organisationer att deras deltagare skall vara säkra och känna sig trygga när de deltar i arrangemang.
Vidare skriver du att: "...myndigheterna har börjat styra upp detta med exempelvis fjällledarnormen..."
Myndigheten du syftar på i detta fall Fjällsäkerhetsrådet (som lyder under Naturvårdsverket) och som på sätt och vis är det nätverk ni efterlyser (för fjällsäkerhet). Flera av de aktörer som finns i den svenska fjällvärlden ingår exempelvis SLAO, Friluftsfrämjandet, STF, SBO, SMHI, Försvaret, Civila Fjällräddarna osv. Den nya färdledarnormen kommer troligtvis inte heller bli en tvingande norm men en rekomendation att följa för alla som skall leda grupper/turer i fjällen. Detta ser jag som ett mycket bra initiativ eftersom det säkerställer deltagarnas säkerhet. Dessutom kommer denna nya norm troligtvis passa olika typer av aktörer eftersom både ideella och kommersiella organisationer finns representerade.
Jag vill passa på att kommentera det ni skriver i er PPT angående friluftsutbildningar, att upplevelsen prioriteras och inte säkerheten.
Jag går sedan aug 2004 själv en friluftsutbildning (folkhögskola) där vi går igenom flera olika moment, alltifrån havskajakpaddling till glaciärvandring. Säkerheten kommer i alla kursmoment i första hand och inför varje tur vi gör genomförs en noggran riskinventering/analys och utifrån denna görs sedan en säkerhetsplan med alltifrån förebyggande åtgärder till avhjälpande åtgärder/räddning i det fall något ändå skulle gå snett. Det är möjligt att det ser annorlunda ut på andra utbildningar och visst här kan det finnas ett behov av att styra upp vad som skall ingå i liknande utbildningar.
Jag vill inte bidra till att ni blir slaktade här på Utsidan och jag tycker att ert initiativ är hedervärt. Det svenska friluftslivet har en lång tradition och många intressenter, det är många som vill vara med och tycka och tänka så förändringar går kanske ibland en smula långsamt. Kanske är det tur det, vi vill ju inte att något överilat händer som gör inskränkningar i vår frihet att vara ute.
/eric björkman