Jag har precis läst böckerna Hemlige kocken och Äkta vara (rekommenderas) och blir så där lagom upprörd över vilken skit som läggs i processerad mat. Det är helt otroligt vad industrin gör med maten för att tjäna mera pengar. En billig produkt kan vara just billig för att den inte längre innehåller några råvaror. Det späds ut med vatten, förtjockningsmedel, stärkelse, aromer och mycket annat fuffens, för att inte nämna alla konserveringsmedel. Snålar man in på råvarorna måste de ju lägga till något annat. Det går inte att göra en lättgrädde utan fett, eftersom grädde består av mestadels fett. Även om jag inte är fanatisk (än) har detta har lett till att jag vänder på förpackningarna i affären och tittar efter på vilket sätt just denna vara är utspädd. Vilket de flesta är. Det mesta har lett till att jag väljer en vara med så liten innehållsförteckning som möjligt dvs. så mycket naturliga råvaror som möjligt. Det må vara dyrare, men som jag har hört någonstans ”man tankar väl inte sin Porsche med rysk diesel?”. De ekologiska alternativen är oftast de med minst tillsatser och samtidigt vet man ju att de inte har bekämpningsmedel på frukten och att djuren mått bra. Konserveringsämnen som stoppar de naturliga nedbrytningsprocesserna så att maten håller i flera veckor eller månader längre jämfört med det färska alternativet. Hur ska då min högst naturliga mage kunna bryta ner maten? Och var hamnar alla restprodukter?
Nu till problemet. För en friluftsmänniska är ju "färdiga" typer av mat ett bra alternativ. Soppan på pulver som bara behöver vispas med vatten. Färdiga pastasåser etc. Enkelt och snabbt att tillaga. Men fulla av tillsatser. Behöver man ha så bråttom? Är målet med turen att gå så fort som möjligt, hinka i sig en portion pulvermos och fortsätta gå? För mig är även resan en del av målet och jag njuter så gärna av riktig mat istället för konstgjorda pulvermixer.
Det enklaste alternativet verkar vara att torka maten, nästan allt verkar funka att torka hemma. Men det tar vi i en annan tråd. Det jag vill veta i denna tråd är alltså vilka varor som är färdiga och naturliga och kan köpas i affären utan tillsatser.
Några alternativ jag funderat på:
Nyponsoppa - istället för den vanliga som är full av tillsatser går det att köpa rent nyponmjöl och koka själv med i vatten med socker. Kanske något lättrinnig, men naturlig.
Choklad - Mörk choklad gärna ekologisk innehåller oftast bara kakao, kakaofett och socker.
Torkat kött ex ren. Har även köpt torkat nöt från Bastuträsk som var otroligt gott och relativt billigt.
Havregryn och andra mjöl man kan göra gröt på.
Fyll gärna på
Nu till problemet. För en friluftsmänniska är ju "färdiga" typer av mat ett bra alternativ. Soppan på pulver som bara behöver vispas med vatten. Färdiga pastasåser etc. Enkelt och snabbt att tillaga. Men fulla av tillsatser. Behöver man ha så bråttom? Är målet med turen att gå så fort som möjligt, hinka i sig en portion pulvermos och fortsätta gå? För mig är även resan en del av målet och jag njuter så gärna av riktig mat istället för konstgjorda pulvermixer.
Det enklaste alternativet verkar vara att torka maten, nästan allt verkar funka att torka hemma. Men det tar vi i en annan tråd. Det jag vill veta i denna tråd är alltså vilka varor som är färdiga och naturliga och kan köpas i affären utan tillsatser.
Några alternativ jag funderat på:
Nyponsoppa - istället för den vanliga som är full av tillsatser går det att köpa rent nyponmjöl och koka själv med i vatten med socker. Kanske något lättrinnig, men naturlig.
Choklad - Mörk choklad gärna ekologisk innehåller oftast bara kakao, kakaofett och socker.
Torkat kött ex ren. Har även köpt torkat nöt från Bastuträsk som var otroligt gott och relativt billigt.
Havregryn och andra mjöl man kan göra gröt på.
Fyll gärna på