Friluftsliv och förhållanden

Jag har aldrig menat något annat med mina "separatistiska" inlägg, tycker tvärtom att delandet snarast är livsnödvändigt. Men "de största drömmarna och intressena" måste ju inte nödvändigtvis ha med det s.k. "friluftslivet" att göra.
Det måste det självklart inte, men för en del personer har det med det att göra. Själva ämnet för tråden är ju folks olika intressen. Fritidsintressena är en stor del av många människors liv, och det är väl de som är vanligast att dela med partnern? Vad menar du med väsentligare intressen och drömmar?

Jag tycker det verkar fantastiskt för dig att kunna ge dig ut och långluffa, åka skidor och ränna i berg flera gånger om året, men det kan inte bli många semesterdagar över att ägna med din partner då? Nu har ju jag fortfarande små barn, så min inställning kanske ändras med tiden, men ägnar man hela semestern åt sina fritidsintressen så tycker jag det är en rätt väsentlig del av ens liv. :)

(...) Fritidsintressena är en stor del av många människors liv, och det är väl de som är vanligast att dela med partnern? (...)
Ifall det är "vanligast" eller ej har jag ingen aning om, men för mig känns inte "fritidsintressen" viktigast att dela med de personer, som jag har en djup och långvarig relation med. Se nedan.
(...)Vad menar du med väsentligare intressen och drömmar?(...)
Detta måste ju bli OT om det skall gå att svara på, men ok. Utan att vara alltför specifikt personlig: till exempel en delad känslighet för omvärlden, en passionerad inställning till tillvaron som inte bara handlar om eget nöje eller egna bedrifter, en grundläggande nyfikenhet och empatisk förmåga. En arbetsgemenskap, ett delat ideellt engagemang, en iver att bråka om tolkningen av en gemensamt sedd film, en förmåga att efter 30 års samlevnad fortfarande få till en eldfängd nattlig debatt om hur man bäst skall frälsa världen ;).
Jag tycker det verkar fantastiskt för dig att kunna ge dig ut och långluffa, åka skidor och ränna i berg flera gånger om året, men det kan inte bli många semesterdagar över att ägna med din partner då? Nu har ju jag fortfarande små barn, så min inställning kanske ändras med tiden, men ägnar man hela semestern åt sina fritidsintressen så tycker jag det är en rätt väsentlig del av ens liv. :)
Jag delar som sagt hellre vardagen ;).

Ärligt talat tror jag att du har större chans att hitta en friluftsintresserad i Sthlm än i Norrbotten. När man säger till folk att man skall upp till fjällen nu så kommer frågorna:

- Skall du fiska?

- Nej

- Skall du plocka hjortron

- Nej jag skall vandra

- Aha du skall bo i stuga och gå dagsturer

- Nej jag skall vandra med all min packning på ryggen och sova i tält.

- Aha du är lärare

- Nej inte alls

Aha... nu fattar jag äntligen varför jag är friluftsintresserad :)

Själv har jag en fru som är friluftsintresserad, men tyvärr av olika själ inte kan bära tungt och sova i tält så vi får nöja oss med att hyra stuga och gå dagsturer i fjällen en, två veckor om året.
Men det räcker inte riktigt för mig jag behöver mer och brukar försöka ha en vecka per år då jag lever under lite mer basic förhållanden.

Men snart så har även jag skickat iväg den sista av barnen på dennes studentskiva och vad händer sedan? Vart sak har sin tid och jag känner att jag snart skulle vilja lägga mycket mer tid att bo i tält, kanske börja paddla?

Kan bara tillägga att ålder även spelar roll. När man som jag ramlar över 50plus så är det många som blir "bekväma" och pratar om dagsturer etc.

Mycket kan sägas om vi svenskar och vårat sätt att vara ute i naturen. Blev i förra veckan lite nedslagen av den stora del som ändå tar sig till Kebnekaises fjällstation men inte tar sig för mer en mindre promenad och/eller upp på Sydtoppen. Saknar ett sug att vara ute i naturen både hos män/kvinnor

Det gäller väl inte bara friluftsliv. Jag har t.ex. svårt att tänka mig att fotbollsfantaster får fotboll och förhållande att gå ihop.

"Nej, vi kan inte fira vår årsdag då för det är derby!"

Huvudet på spiken för min del. Jag är både fotbollsidiot och flugfiskeidiot. Tyvärr delar inte min fru något av dessa intressen med mig. Aldrig att hon skulle sätta sin fot i ett tält heller för den delen...

Dock har hon en fantastisk förståelse och klagar sällan över att jag lägger tid på mina intressen. Däremot tycker jag det är jobbigt när jag behöver göra nya inköp. Vi har gemensam ekonomi, och att jag lägger tusentals kronor på prylar som bara gagnar mig känns inte schysst. Speciellt inte då hon inte har någon egen hobby som hon lägger pengar på. Vårt gemensamma intresse är annars resor (med och utan barn, men alltid med hotell) samt husvagnssemester. Den senare försöker jag alltid kombinera med lite flugfiske. Min äldsta pojk är 10 år och jag försöker lära honom flugfiske, hoppas han fastnar för då kan det nog bli lättare och roligare att lägga mer tid på det...?

Någon annan som har liknande "dilemma"?

Ja visst känner jag igen mig, både här och där... Nu vid 55+, har jag avverkat det där med gemensamma fritidsintressen på olika sätt. Både gnabbande om det är pappans eller min tur att vara barnvakt resp få köra hundspann, till bloggaren Havrepappans skämtsamma beskrivning av hur knepigt livet med en tävlingsryttare kan arta sig. Det finns även manliga ryttare som prioriterar sin(a) häst(ar) på samma petiga vis som Havrepappans fru.

Nuförtiden paddlar jag kajak ensam, traskar i skogen ensam, skådar fågel (ofta ensam), åker längdskidor ensam osv. Jag har nyligen börjat övernatta i hängmatta. Alltihop ger mersmak.

Så mitt "dilemma" är att det blir rätt ensamt. Hur svårt kan det vara att hitta en likasinnad man? Visst vore det kul att dela fritidsintresset och upplevelserna med någon!

Ja visst känner jag igen mig, både här och där... Nu vid 55+, har jag avverkat det där med gemensamma fritidsintressen på olika sätt. Både gnabbande om det är pappans eller min tur att vara barnvakt resp få köra hundspann, till bloggaren Havrepappans skämtsamma beskrivning av hur knepigt livet med en tävlingsryttare kan arta sig. Det finns även manliga ryttare som prioriterar sin(a) häst(ar) på samma petiga vis som Havrepappans fru.

Nuförtiden paddlar jag kajak ensam, traskar i skogen ensam, skådar fågel (ofta ensam), åker längdskidor ensam osv. Jag har nyligen börjat övernatta i hängmatta. Alltihop ger mersmak.

Så mitt "dilemma" är att det blir rätt ensamt. Hur svårt kan det vara att hitta en likasinnad man? Visst vore det kul att dela fritidsintresset och upplevelserna med någon!

Jag har visserligen inte hunnit bli 55+, inte ens 50 men jag har ungefär samma upplevelse. Jag vet inte om det är typiskt kvinnligt men mitt friluftsintresse låg helt nere under tiden jag var gift och barnen bodde hemma av de anledningar som redan nämnts.

Idag är jag singel och barnen flyttat hemifrån. Ingen i min umgängeskrets är "skogsmullar" så jag gör det mesta ensam jag också. Ibland lyckas jag släpa med någon av barnen på en dagstur men mer än så är det inte.
Visst vore det kul att ibland göra något i en grupp men det är inget jag strävar efter eller ens söker mig aktivt till.

Som singel har man ju hur mycket fritid som helst men nu är problemet mer att få med folk ut. Går oftast bra men övernattningar eller fjällvandring är mycket knepigare, i sommar omöjligt så då stack jag på ridning själv. Tänker njuta av friheten tills man förhoppningsvis hittar en friluftstjej längre fram.

Ni som har familj som inte delar ert intresse - hur ofta sticker ni ut ensamma (eller med andra kompisar)? Och hur länge brukar ni vara ute då?

Sitter i den situationen nu att jag måste se till att ladda batterierna ibland. Och det bästa sättet är ju att komma ut en tur. Kanske över natt eller bara en dagstur.

Och jag har allt en bra förståelse för det hemifrån. Tyvärr måste jag också övervinna mig sälv något. Det är ju faktiskt inte så roligt att, efter en arbetsvecka med frun på sitt arbete och barnen på dagis och skola, lämna dom när helgen kommer. Jag tror det får bli dagsturer till att börja med...

Ni som har familj som inte delar ert intresse - hur ofta sticker ni ut ensamma (eller med andra kompisar)? Och hur länge brukar ni vara ute då?

Ensamturer utan familjen: Typ 12 dagar (10 vandringsdagar + 2 transportdgar) vart fjärde år..! - men hoppas på ljusare framtid nu när alla mor- & farföräldrar snart är pensionerade.

I hemmamiljö, alldeles för sällan, men det brukar vara mindre impopulärt ifall man tar med sig en utav de små, och då högst i några timmar.

Jag är borta utan familj varje år omkring 2 veckor i fjällen. Kanske var fjärde år hänger min man med. I hemmamiljö blir det bara någon enstaka gång att jag sticka iväg ensam.
Mvh. Veni

Sitter i den situationen nu att jag måste se till att ladda batterierna ibland. Och det bästa sättet är ju att komma ut en tur. Kanske över natt eller bara en dagstur.

Och jag har allt en bra förståelse för det hemifrån. Tyvärr måste jag också övervinna mig sälv något. Det är ju faktiskt inte så roligt att, efter en arbetsvecka med frun på sitt arbete och barnen på dagis och skola, lämna dom när helgen kommer. Jag tror det får bli dagsturer till att börja med...

Sambon delar mitt friluftsintresse till ganska stor del. Men hon nöjer sig med skogspromenader över dagen och fjälltur på sommaren. Övernattningar ute i skogen över helgen gör jag ensam, lite då och då. Tycker det är skönt att få en kort tur över natten själv ute i det fria. Längre turer blir bara tråkigt att vara själv. Men ett dygns egentid lite då och då är bara härligt!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg