Friluftsliv får inte bli något bara för eliten

Vad är skillnad mellan soppatorsk till sjös eller folk som vill inte längre gå pga. skoskav och det är sådär lite obekväm helt allmän? Att man tar risker eller (medvetet eller omedvetet) överskattar sitt förmåga eftersom man vet att om man fuckar upp det så är det gratis lufttaxi hem till värmen.
I alperna är det vanligare än i fjällen och eftersom de flesta som räddas är (utländska) turister, så är man väl ännu mer obenägen att betala det av allmänna medel.
Skoskav eller att man har tröttnat ger ingen gratis fjällräddning. Tvärtom får du - med all rätt - betala dyrt för det. Det finns ju exempel i Majjens blogg här på Utsidan, hur han nekas gratis fjällräddning trots att han ligger i obanad terräng med diskbråck, oförmögen att gå. Han uppmanas att återkomma när det är risk för livet. Jag har själv bevittnat hur en äldre dam tappade fotfästet i ett uppförslut, föll så illa att hon spräckte läppen och slog ut tänder. Inte heller det ville fjällräddningen åka ut på.

Detta med gränserna för räddningstjänstens uppdrag är ju en återkommande diskussion, se t ex här och här, och möjligen lite OT i denna tråd. Vill därför bara påminna om att flera länder än Sverige, bl a det avsevärt fattigare Polen, har tagit ställning för helt "gratis" (läs: skattefinansierad) fjällräddning. Här har jag försökt beskriva hur de resonerar. Att de gör en mycket generös tolkning av när de ska rycka ut är delvis en tradition, delvis etiska ställningstaganden - men också för att den inställningen befunnits vara mest lönsam i längden.

Och naturligtvis är frågan "politisk". Den handlar om grundläggande värderingar och vilken sorts samhälle man helst vill leva i.

Jag mådde lite dåligt när det var en person som bara ville sänka denna ovanligt sansade nybörjare! Jag förstår faktiskt bättre dem som känner sig tvungna att sänka dem som ska pricka av Kebnekaise som första och kanske enda fjällerfarenhet, även om det inte heller är särskilt sjysst. Angående sökfunktionen finns det dessutom tusen gånger fler svar om Kebnekaise än om Hemavan

När ni pratar om saker som anses för farliga av några här på forumet måste jag säga: Jag tycker det finns en väldigt stor ängslighet hos några få skribenter som sätter en tråkig prägel på diskussionerna. Forumet speglar inte alls genomsnittsmänniskan ute i samhället. Folk i allmänhet är av grövre virke än vad forumet ger sken av. Det är inte bra tycker jag. En lösning vore att fler rejäla människor tog till orda för att få en balans. Jag skulle verkligen önska det. Kan ibland känna det som att de tongivande på forumet är som en grupp bortkomna innerstadsmänniskor som lever i en helt annan värld än vi ute på landet. Nu vill jag inte polarisera mellan land och stad, men ger det som en liknelse för att förklara vad jag menar.
Du har rätt i. Alla som vill, helst unga personer som vandrade inte för ska gå till fjällen helst sent på hösttiden eller vinter, allena och njuta av det.
Jag vet inte om det är mer otur än att ha otur med vädret när man tänkt bestiga Keb. Gör man rätt är det heller ingen fara att fjällvandra.
De allra flesta olyckor beror på dumhet, slarv, fylla, lathet eller nonchalans (flera av dessa begrepp är för mig synonymer). Det är väldigt få trafikolyckor som verkligen är olyckor. De allra flesta fall handlar om att dumskallar överskattar sin egen förmåga. Man kan fråga sig varför jag ska vara med och betala räddningen av en infantil och "gasglad" 20-åring som åker av vägen i hög fart rakt in i ett träd? Varför ska jag vara med och betala för hans rehabilitering och rullstolar? Varför ska jag vara med om att betala vården av nån som super sig redlös en lördag och ramlar ned från balkongen? För att inte tala om folk med dålig livsstil, som i princip alltid slutar med diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar eller cancer? Det råder ju knappast någon brist på information om att stillasittande i kombination med en kost baserad på socker och snabbmat leder till såna sjukdomar.
Så att börja dra gränsen för vilken typ av "otur" samhället ska undsätta är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt. I princip kan man hamna i ett samhälle där man får skylla sig själv vad som än händer. Jag skulle säga att det är ett par hundra år bakåt i utvecklingen.
Kan du strukturera det du skrev?

Detta med gränserna för räddningstjänstens uppdrag är ju en återkommande diskussion, se t ex här och här, och möjligen lite OT i denna tråd. Vill därför bara påminna om att flera länder än Sverige, bl a det avsevärt fattigare Polen, har tagit ställning för helt "gratis" (läs: skattefinansierad) fjällräddning. Här har jag försökt beskriva hur de resonerar. Att de gör en mycket generös tolkning av när de ska rycka ut är delvis en tradition, delvis etiska ställningstaganden - men också för att den inställningen befunnits vara mest lönsam i längden.

Och naturligtvis är frågan "politisk". Den handlar om grundläggande värderingar och vilken sorts samhälle man helst vill leva i.
I Polen dubbelt så billigt med bränsle, avståndet dubbelt så kort. I Sovjet var det gratis i Kaukasus, Pamir och Tjanshjan. Det hjälper inte till när oerfarna ger sig ut.

Nä alltså, taget var för sig är alla krav rimliga. Det är den sammanlagda effekten som är problemet.
I det här fallet två ganska enkla krav. Det är klart att det finns regler och riskanalyser för vissa aktiviteter. Vi har trots allt ansvar för en grupp barn och deras säkerhet. Aktiviteter vid vatten ligger ju i en helt annan kategori av risk än t.ex. en sommarvandring längs en välordnad led, där det finns massor av utrymme för spontan glädje.

I det här fallet två ganska enkla krav. Det är klart att det finns regler och riskanalyser för vissa aktiviteter. Vi har trots allt ansvar för en grupp barn och deras säkerhet. Aktiviteter vid vatten ligger ju i en helt annan kategori av risk än t.ex. en sommarvandring längs en välordnad led, där det finns massor av utrymme för spontan glädje.
Jag kanske inte formulerat mitt allmäna gubbgnäll tydligt nog, så jag släpper sidospåret i den här tråden. Kanske tar upp den i mer välformulerad form i en annan tråd senare så kan vi ta diskussionen där :)

Jag vet inte om det är mer otur än att ha otur med vädret när man tänkt bestiga Keb. Gör man rätt är det heller ingen fara att fjällvandra.
De allra flesta olyckor beror på dumhet, slarv, fylla, lathet eller nonchalans (flera av dessa begrepp är för mig synonymer). Det är väldigt få trafikolyckor som verkligen är olyckor. De allra flesta fall handlar om att dumskallar överskattar sin egen förmåga. Man kan fråga sig varför jag ska vara med och betala räddningen av en infantil och "gasglad" 20-åring som åker av vägen i hög fart rakt in i ett träd? Varför ska jag vara med och betala för hans rehabilitering och rullstolar? Varför ska jag vara med om att betala vården av nån som super sig redlös en lördag och ramlar ned från balkongen? För att inte tala om folk med dålig livsstil, som i princip alltid slutar med diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar eller cancer? Det råder ju knappast någon brist på information om att stillasittande i kombination med en kost baserad på socker och snabbmat leder till såna sjukdomar.
Så att börja dra gränsen för vilken typ av "otur" samhället ska undsätta är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt. I princip kan man hamna i ett samhälle där man får skylla sig själv vad som än händer. Jag skulle säga att det är ett par hundra år bakåt i utvecklingen.

Gasglad 20åring i bil har troligen brutit mot trafikregler om hen hamnar i ett träd och trafikreglerna finns ju bland annat för att förhindra olyckor. Då är t ex försäkringsbolag inte roade av medfinansiering men regionerna ställer upp med sjukvård ändå.

Region Blekinge har fått åka på för många onödiga ambulanslarm (cirka 30% av larmen åker tomma tillbaka) och har nu infört vårdavgift på 100kr och man inte är så sjuk att man behöver åka med, artikeln troligen bakom betalvägg här men tror rubriken förklarar tillräckligt. Det finns en bedömningsbil som alterntiv som också kostar som ett vårdbesök, 100kr.

Många riskfyllda semesteräventyr är inte förbjudna men kan avrådas ifrån och det är här vår diskusison börjar. Ska man inte låta erfarna friluftsmännsikor få ge råd till nybörjare utan att mästa och att nybörjarna känner sig kränkta. Eller måste alla göra sina egna misstag och då ibland med räddning som konsekvens?

Själv lyssnar jag gärna på andras erfarenhet och lär mig av den. mitt liv är för kort och värt för mycket för mig för att jag ska behöva upprepa andras redan gjorda misstag.

/Patrik

De allra flesta olyckor beror på dumhet, slarv, fylla, lathet eller nonchalans (flera av dessa begrepp är för mig synonymer).
Ja och dumma, slarviga, lata och nonchalanta är vi alla ibland. Kanske fulla också men det är lättare att undvika i olämpliga situationer. Ingen är perfekt jämt, och lägger vi till lite otur så kan olyckor drabba alla. Det är därför alla betalar skatt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Christina93 Stormköks brännare får igen gas Allmänt om friluftsliv 39

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg