För mig är glömma på spisen i kategorin otur, om man gör rätt är det ingen fara med att koka och steka på spisen. Om du däremot får för dig att flambera saker våldsamt under en köksfläkt fullt av gammalt stekfett, då är det kanske inte lika mycket otur längre. Jag vet som sagt att gränsdragningen är svår här.Det där kanske inte har så mycket att göra med elitism, men är en politisk principfråga, om vi ska ha välfärd och räddningstjänst för alla. Tycker egentligen inte det ska behöva diskuteras på forumet här. Men tycker inte heller det ska stå oemotsagt. Personligen tycker jag vi ska ha allmän välförd utan tvekan. Just fjällräddningen står för en väldigt liten andel. Tycker du att du ska få brandkår gratis om du glömmer spisen? Eller livräddande åtgärder om du slarvar, krockar och blir skadad i trafiken? Eller om du behöver lungcancerbehandling efter rökexponering? De brunblå kanske inte tycker så
I trafiken kan ditt försäkringsbolag neka dig ersätttning om du kört rattfull, vilket ju iofs är uttryckligen förbjudet, så det haltar lite i jämförelse.
Tror landsting ibland inte erbjuder vissa operationer (relaterade till rökning och fetma) om inte patient lovar ändrade levnadsvanor.
Även om fjällräddnings andel är liten i bland all räddningstjänst är det trots allt pengar som kunde lagts på annat.
Och risken för räddarna finns i varje avancerad räddning, särskilt om det t ex blir alpin fjällräddning av klättrare som fastnat på en vägg.
Att låta alla prova sina galna äventyr helt fritt och sedan lägga räddningskostnaden på det allmäna eller försäkringsbolag tycker jag inte är rimligt. Varje förebyggd räddning är en besparing i både pengar och risk och kanske även i uteblivna skador/lidande.
Är det elitism eller att hushålla ansvarsfullt med gemmensamma resurser?
Jag tycker inte denna frågan är partipolitisk färg och glad om vi kan hålla politik utanför diskussionen.
/Patrik