Friluftsturer
Hej!
Det finns en mejllista för friluftsturer som grundar sig på spontana- och planerade kajak- eller fjällturer, eller både och? Även en 6 år gammal fungerade "outdoorsamling" som undertecknad initierat vars hemsida är
http://hem.passagen.se/outdoor2/
Här friluftslistan (även här med undertecknad som initiativtagare. 3 år gammal lista!):
Kajakturerna äger rum bland annat utmed västkusten, ostkusten, i Stockholms- och Ålands skärgård, insjöpaddling, och i mindre skala så förekommer även vinterpaddling.
Fjällturerna som undertecknad i första hand kommer att initiera är höstvandringar, företrädesvis i Jotunheimen och Rondane. Men även i de svenska fjällen. Jag uppskattar de färgsprakande höstfärgerna när de är som bäst, och den höga klara luften! (Fjälltur till Jotunheimen anordnas 6 – 12 september 2004, intresseanmälan snarast möjligt till undertecknad!)
Grundkonceptet bygger på e-postinbjudan, och att var och en på listan kan initiera en tur genom att använda funktionen ”svara alla”, eller mejla till undertecknad! Att initiera en kajaktur, eller fjällvandring innebär inte att man måste ta på sig ledarrollen! Tanken är att med upptäckarglädje och i demokratisk anda genomföra en friluftstur under trivsamma former. Man hjälps åt att lösa dom eventuella problem som kan uppstå under ”resans” gång! Mycket bygger självfallet på att man är en självgående friluftsmänniska och respekterar demokratins spelregler. Svårare än så ska det inte vara! ”Mejllistan” är inte föreningsansluten, och det förekommer ingen medlemsavgift. Du deltar alltid på egen risk och du ansvarar alltid för din egen säkerhet. Vilket är viktigt att komma ihåg!
Fördelen med ”kontaktnätet”, (vilket man mycket väl kan kalla det för) som jag ser det, de små smidiga grupperna, som snabbt leder till konkreta beslut. Och nämnas kan, att den här listan har funnits i ca 3 år, men då enbart för kajakturer. Vi har aldrig varit mer än sex stycken på någon tur ( jo, en var vi 8 stycken). Snittet ligger någonstans mellan 3 – 4 stycken. Oftast är jag ensam, men jag har inget emot sällskap med jämna mellanrum.
Tycker du detta låter intressant, ja, då är det bara att mejla till undertecknad!
Känn dig välkommen på mejllistan, ”friluftsturer” önskar…
Inge Bäckström
ingeback@comhem.se
Göteborg 2004-06-06