Friluftskartan= otroligt dyrt.

Byte av planhalva

Jimmy_L; sa:
Det är ju faktiskt vektoriserande kartor. Dom har ju inte scannat in den vanliga kartan. Det ligger mycket mera jobb bakom en vektoriserande digital karta än en papperskarta. Hela jobbet för papperskartan PLUS jobbet med att digitalisera, lägga i olika lager

Här skulle jag vilja byta sida en stund och försvara Nermander: Den digitaliserade kartan är nog betydligt närmare "originalet" än vad papperskopian är - naturligtvis skapas dagens kartor vektoriserade (i olika lager) från början. De ritas i datorn. Själva vektoriseringen/digitaliseringen sker alltså av sig själv. Vi lever trots allt i framtiden :)
(Brasklapp: jag naturligtvis ha tokfel eftersom jag själv aldrig har ritat kartor åt Lantmäteriet. Bara åt FN-högkvarteret i ex-jugoslavien :) )

Men naturligtvis krävs andra steg som tar tid och pengar, och jag håller med i övrigt.
 

clindh

Forumvärd
Re: Trodde aldrig jag skulle få uppleva detta

olhe; sa:
(Det kan väl inte vara så att Lantmäteriets 50-åriga rättigheter till kartmaterialet har gått ut så att kartorna är offentliga handlingar som vem som helst har rätt att få ut och kan sälja fritt? Nej, så är det väl naturligtvis inte.......bara konspirationsteorier!)

Precis så är det (fast det är 70 år), detta gäller tex även de äldre Generalstabskartorna som alltså är fria att publicera, sälja och använda som du vill.

Men Lantmäteriet hävdar ändå upphovsrätt på reproduktionen, dvs sina inscannade bilder och i detta fall CDn. Så man kan inte surfa in och köpa en bildfil med häradskartan och sedan publicera den.

Du kan dock gå till Lantmäteriet historiska arkiv och kika på dem själv, men du har inte möjlighet att låna kartan för egen scanning (av arkivskäl). Det går dock bra att fotografera dem, har själv gjort det på en del gamla kartor över vårt landställe men för så stora blad som Generalstabskartan blir det inte bra.

(Uj vilken urspårad tråd, schhh säg inget till dom som har hand om Utsidan...)
 
Re: Re: Re: Re: Andra alternativ

Jimmy_L; sa:
Det var inte särskilt genomtänkt va? Det är ju faktiskt vektoriserande kartor. Dom har ju inte scannat in den vanliga kartan. Det ligger mycket mera jobb bakom en vektoriserande digital karta än en papperskarta. Hela jobbet för papperskartan PLUS jobbet med att digitalisera, lägga i olika lager, Beta testa, korrigera, se till att den funkar klanderfritt på alla modeller o.s.v.

Alltså, inte är väl lantmäteriet så dumma att de har TVÅ uppsättningar data? Naturligtvis använder de det vektorierade datat för att skapa pappeskartorna.

Och om jag inte är helt ute och cyklar så är det faktiskt just så att det de har gjort från början är digitaliserat papperskartorna (men inte scannat, de har använt digitaliseringsbord).
 
Re: Trodde aldrig jag skulle få uppleva detta

olhe; sa:
clindh; sa:
Men tyvärr har man ingen känsla för prisdifferentiering; företag och privatpersoner betalar samma pris för produkterna.

Hör och häpna......!
Lantmäteriet har faktiskt börjat med prisdifferensiering.

Den strålande DVD skivan Häradskartan (3,1 GB) säljs just nu med olika pris till företag och privatpersoner.

Saxat från Lantmäteriets hemsida:
"Skivan kostar 995 kronor (inklusive moms), därutöver tillkommer en fraktavgift (maximalt 45 kronor). Erbjudandet vänder sig till privatpersoner. Företag och institutioner som är intresserade kan köpa skivan till ett högre pris, 2400 kronor inklusive moms (då har köparen också rätt att nyttja skivan i nätverk med upp till 20 användare)."

I ett tidigare inlägg, när debatten om LM:s prispolitik var som hetast förra året, framförde jag just detta att LM borde differentiera priserna beroende på köpare. Här visar LM att det går! Kanske kan vi hoppas på bättre tider också när det gäller andra kartor.

Att ett en gång satt pris som var rätt då visar sig plötsligt vara fel har vi ju också sett exempel på när Röda kartan prissänktes med 3 000 kr i ett slag.

Vi får väl leva på hoppet om att LM ska tillämpa en förnuftigare prispolitik gentemot medborgarna!

Ulf
 
clindh; sa:
Lantmäteriet får inte så värst mycket i statligs stöd vad jag vet, de skal ltäcka kostnader för sin egen verksamhet och verkar göra detta med råge - vilket är bra då det ger ett överskott för framtida produktutveckling mm. Men tyvärr har man ingen känsla för prisdifferentiering; företag och privatpersoner betalar samma pris för produkterna.

Någon som har tid och ork kan väl läsa vad Lantmäteriutredningen föreslår, och meddela oss andra:
http://www.sou.gov.se/lantmateriet/betankande.htm

Utredningen tycker som jag:

"Utredningens omvärldsanalys visar bl.a. att användarna anser att priset på den grundläggande informationen är ett betydande hinder för ökad användning. Användarna ställer också krav på ökad kvalitet, flexibilitet, aktualitet och tillgänglighet när det gäller informationen. En ny höjddatabas efterlyses, liksom en objektorientering av de digitala databaserna. Detta innebär att Lantmäteriverket behöver ekonomiska medel för utveckling och nyinvesteringar, och att restriktivitet bör tillämpas när det gäller användarfinansieringen. I samband med vårpropositionen 2003 föreslog regeringen att 100 miljoner kronor av Lantmäteriverkets anslag på drygt 400 miljoner kronor ska dras in 2004.

Utredningen föreslår att användarbidrag och expeditionsavgifter får ett gemensamt kostnadsunderlag samt att expeditionsavgifterna höjs för lagfart, pantbrev m.m. Utredningen anser att en sådan modell ger bättre förutsättningar för utveckling och samhällsnytta än om sakägarkollektivet eller användarna av fastighetsinformationen belastas med ytterligare kostnader. De kvarvarande anslagsmedlen bör användas för prissänkning av den geografiska informationen och för utveckling av densamma. När det gäller den geografiska informationen skulle gynnsammare finansiering möjliggöra en snabbare utveckling och därmed större samhällsnytta."

VAd gäller prisfrågot så förs ingående resonemang opå sid 90 ff i utredingen. Kontentan är att samhällsnyttan vore större om priserna sänktes - samt att så bör bli fallet. Bakgrunskartor för internet publicering nämns särskilt.
 
När kommer den billiga bakgrundskartan??

jonasolof; sa:
VAd gäller prisfrågot så förs ingående resonemang opå sid 90 ff i utredingen. Kontentan är att samhällsnyttan vore större om priserna sänktes - samt att så bör bli fallet. Bakgrundskartor för internet publicering nämns särskilt.

Jag håller med om att Friluftskartan är dyr om man bara har tänkt att använda den som bakgrundskarta för internet.
Men den vektoriserade Friluftskartan duger hjälpligt som terrängkarta och är då billigare än motsvarande blåa karta över samma område.

Jag tycker att det är självklart att Lantmäteriet skall förse GPS-användarna med en fri bakgrundskarta för www-publicering.

Friluftskartan har många brister men för att den skall kunna bli bättre behövs det köpare.

Thure
 
Nordesjo; sa:
mlindstrom; sa:
Dessutom, att sälja en digital karta är nästan 100% vinst. Jobbet för att skapa kartan görs en gång. Den kartan skapas även påpapper. En såld karta = ett nytt papper = ny kostnad vid varje försäljning.

Det där är ett oerhört förenklat tankesätt som bygger på just missförståndet om vad det är man betalar för.

"Att sälja en digital film är nästan 100 % vinst. Jobbet att spela in filmen görs en gång. Filmen skapas även på filmrulle. Dessutom har filmen ju redan har gått runt på bio! Det borde ju vara billigare med en DVD än med ett biobesök!"

Hur som helst: jag tycker också att digitala kartor ska vara billigare, så att de blir en naturlighet för var man. Men att stjäla kartan är ingen lösning.

Till att börja med. jag har inte pratat om att stjäla, och är inte intresserad av att göra det jeller.

Dessutom ditt resonemang haltar så illa att det knappt kommer framåt.

För det första, DVD hade oerhörd potential att bli billigare än VHS. En VHS kostar i hantering. Den är stor att distribuera, den kostar en del i inköp och framför allt är kopieringen tidsödande, platskrävande, resurskrävande och kräver en hel del dyr utrustning.

En DVD däremot kan tillverkas i ett tempo som slår VHS kopieringen med råge. Dessutom är det relativt sett (till produktionsvolymen) billiga maskiner, mindre arbetskrävande och det tar inte så stor pllats att duplicera skivorna.

Distributionen av DVD är billigare då DVD inte är lika utrymmeskrävande, dom är lättare och tar manidre lagerutrymme.

Men industrin såg en möjlighet att ta ett högre pris just därför att marknaden var beredd att betala för det. Så därför betalar vi så gott som alltid mer för en DVD än för en VHS, trots att de reella kostnaderna är lägre för DVD än för VHS.

Vilka andra kostnader skiljer mellan än VHS och en DVD?

Att jämföra en digital karta med en digital film är förövrigt så fel att jag inte tänker gå in på det.

Ok, jag hade fel med hur LM finansierar sin verksamhet. Men var kommer grundinformationen ifrån, den som dom tjänar pengar på. Jo från data som till största delen är insamlat med hjälp av skattepengar. Det är dåligt!
Att LM börjat differentiera priserna är bra. Nu väntar jag bara på en normalisering så att även privatpersoner och små ideella organisationer kan lägag upp kartmaterial på sina webbsidor.

/Mattias
 
Lantmäteriet suger

LillD; sa:
Jag var och köpte en Garmin GPS Legend idag. Men när jag skulle köpa kartan till fick en chock när jag hörde vad Friluftskartan skulle kosta. 1650 KR ? Hmm, det måste ju finnas nått billigare alternativ!?
Finns den och ladda ner ?

vore tacksam för svar

Detta inlägg kommer säkert raderas inom kort för det är inte "politiskt korrekt". Förhoppningsvis hinner tillräckligt många hinna läsa innan :)

Prissättningen på elektroniksa friluftskartan är helt åt helvette felaktig, det är det ingen tvekan om!

Det finns ingenting som kan motivera ett mångdubbelt högre pris för en elektronisk karta än motsvarande papperskopia när den elektroniska versionen är billigare i tryck/distrubution etc.

Dessutom är det PINSAMT att svenska folket inte kan erbjudas en gratis elektronisk översikts karta för sverige för fri använding när lantmäteriet har finnanserats med skattepengar och sverige har världens högsta dator-penetration.

[raderat av admin]

1650kr är OCKERPRIS!!! Det är OLAGLIGT med ockerpriser i Sverige!

Lycka till!

[admins kommentar:
Verka gärna för ändrad prispolitik hos Lantmäteriet, med alla de möjligheter du har i en demokrati; politisk påverkan, anmälan till konkurrensverket etc etc - och skriv gärna om det på Utsidan. Men hur många av er har tex ens hört av sig till Lanmäteriet och klagat på priserna?

Uppvigling är vi dock enligt lag skyldiga att ta bort från forumen]
 
Re: Lantmäteriet suger

gpsking; sa:
Prissättningen på elektroniksa friluftskartan är helt åt helvette felaktig, det är det ingen tvekan om!

Det finns ingenting som kan motivera ett mångdubbelt högre pris för en elektronisk karta än motsvarande papperskopia när den elektroniska versionen är billigare i tryck/distrubution etc.

Varför är papperskartan billigare? Jag förstår inte... det skall ju till manualer osv (mer papper än kartan) och läs tidigre inlägg, elektroniska kartan är inte bara en bild...det är ett program. GPS-mottagaren blir också billigare (läs gratis) om man går in och stjäl den i en butik. Men inte skall man göra det heller. Sedan är det ju inte lantmäteriet som ger ut Friluftskartan det är Garmin (tror jag), det är ju bara databasen som är lantmäteriets.... skärpning nu. Vill man ha saker får man väl betala för dom..... tänk efter på vad ni jobbar med och fundera om hur det skulle vara om folk stal era grejer/inte betalade för era tjänster.
 
mlindstrom; sa:
Men industrin såg en möjlighet att ta ett högre pris just därför att marknaden var beredd att betala för det.

/Mattias


Godmorgon..... det är precis så världen fungerar.... hela samhället bygger ju på tillgång och efterfrågan. Det finns ingen som gör något för 600:- om man kan få 1000:-.
 
Ekonomisk prissättning

Sen är det ju alltid en avvägning mellan pris per enhet och försäljningsvolym.
När Friluftskartan kom, skulle den kosta 2700:- per område. Sedan sjönk detta raskt till knappt 1700:- per område.
Det är rimligt att anta att det visade sig att synnerligen få var beredda att betala 2700:-, men tydligen betalar tillräckligt många 1700:-, för där ligger priset kvar just nu.
Själv anser jag inte att mervärdet i Friluftskartan, jämfört med Metroguide/City Select (som jag ändå har sedan tidigare) är tillräckligt för att motivera 1700:- för ett område. Jag begriper också att marknaden är mycket mindre för Friluftskartan, men för vad ett område kostar där, får jag hela västeuropa i Metroguide.

Hade alla områdena kostat 2700:- kronor, alltså 270:- per del, då hade jag nog köpt hela Sverige på ett bräde. Då hade det alltså blivit någon försäljning, men nu blir det ingenting till mig.
Jag har dessutom tittat på hur den ser ut i min GPS, så jag är väl kanske ännu mer intresserad än en del andra icke-köpare. Eller nej? Jag vet inte.

Anders
 
Re: Lantmäteriet suger

[admins kommentar:
Verka gärna för ändrad prispolitik hos Lantmäteriet, med alla de möjligheter du har i en demokrati; politisk påverkan, anmälan till konkurrensverket etc etc - och skriv gärna om det på Utsidan. Men hur många av er har tex ens hört av sig till Lanmäteriet och klagat på priserna?

Läser man den ovan citerade utredningen så slås man av att det är det kollektivistiska korporativa Sveriges synpunkter som beaktas. Enskilda friluftsidkares, skridskoåkares, skidåkares, svampplockares ev behov är inte värt att nämna. Jag tycker man ska höra av sig till de tre namngivna utredarna och ifrågasätta synen på public interest.

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2

Liknande trådar