Re: Lantmäteriet suger
Mångdubbelt? Är det verkligen sann matematik?
http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html
Att Garmin säljer mjukvara för nån tusenlapp kan knappast betraktas som ocker. Vi konsumeter står inte i nåt underläge, och kan enkelt låta bli att köpa om vi anser att priset är oskäligt. Vi är ju knappast tvingade att köpa digitala kartor till flashiga navigeringsjälpmedel, eller?
Jag tycker också att det verkar ganska dyrt med kartor till GPS:er. Så jag väntar några år tills kartorna och apparaterna blir bättre och billigare. Första generationerna av ny teknik har ju aldrig varit billig, så det bästa man kan göra är att låta lättlurade prylbögar ta smällen*
Sen vidhåller jag att de flesta tyvärr är okunniga om vad det är de betalar för när det rör mer komplicerade saker än mjölkpaket och Dressman-kalsonger.
*Jag brukar själv vara den lättlurade prylbögen i många fall
gpsking (Mikael Niczko) skrev:
Det finns ingenting som kan motivera ett mångdubbelt högre pris för en elektronisk karta än motsvarande papperskopia
Mångdubbelt? Är det verkligen sann matematik?
Dessutom är det PINSAMT att svenska folket inte kan erbjudas en gratis elektronisk översikts karta för sverige för fri använding när lantmäteriet har finnanserats med skattepengar och sverige har världens högsta dator-penetration.
http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html
1650kr är OCKERPRIS!!! Det är OLAGLIGT med ockerpriser i Sverige!
Att Garmin säljer mjukvara för nån tusenlapp kan knappast betraktas som ocker. Vi konsumeter står inte i nåt underläge, och kan enkelt låta bli att köpa om vi anser att priset är oskäligt. Vi är ju knappast tvingade att köpa digitala kartor till flashiga navigeringsjälpmedel, eller?
Jag tycker också att det verkar ganska dyrt med kartor till GPS:er. Så jag väntar några år tills kartorna och apparaterna blir bättre och billigare. Första generationerna av ny teknik har ju aldrig varit billig, så det bästa man kan göra är att låta lättlurade prylbögar ta smällen*
Sen vidhåller jag att de flesta tyvärr är okunniga om vad det är de betalar för när det rör mer komplicerade saker än mjölkpaket och Dressman-kalsonger.
*Jag brukar själv vara den lättlurade prylbögen i många fall