Vi måste inse vad det är vi betalar för
nermander; sa:
Det vore ungefär som om skivbolagen skulle ta mer betalt för en MP3:a än en CD-skiva.
Snarare som om en DVD skulle vara dyrare än en VHS-kassett. Vilket den ju är.
Dessutom är det inte bara kartproduktionen som kostar i Friluftskartan, utan även ett utvecklingsarbete av kringliggande mjukvara.
Papperskartor är färskvara och engångsartiklar. En digital karta är det inte.
Nu har inte jag tittat på Friluftskartan, så jag kan inte detaljerna. Men jag antar att den är i vektorformat, vilket innebär att den "saknar" upplösning och därför kan skalas till den upplösning som man behöver för tillfället. Vilket innebär att du får ALLA skalor på köpet. 50000 eller 2,5 miljoner? Du bestämmer. "Special price only for you"
Men min springande punkt är att vi måste inse vad det är vi betalar för. När vi köper en CD är det inte plast, papper och metallfolie vi betalar för. Vi betalar för något som är dyrt att producera. Precis som med kartor.
Dessutom har "saker man inte kan ta på" ofta gratis uppgraderingar. Ungefär som att du skulle få en ny papperskarta när den som du köpte förra året har pajat i vecken.
Hur som helst tror jag att de digitala kartorna kommer sjunka i pris, men då vill det till att folk köper. Så är det ju med alla nyheter. Idag har vi för fanken Kevlar i kalsingarna - det skulle inte ha varit möjligt om inte någon hade köpt apdyra Kevlarprylar för 20 år sedan.
[Ändrat av Nordesjo 2004-02-12 kl 12:50]