Friluftsgrill!?

"ersätta engångsgrillar", det där handlar ju snarare om att överträffa med hästlängder. :)

Den grillen såg ju mer avancerad ut än vad man har hemma i trädgårn om man inte är, typ, Fredde Schiller i Solsidan...

Kol

Jag är på jakt efter en liten grill att ta med på helgturen i kajak, och trodde mig ha hittat något när jag såg Primus grill Vidar. Den var ju lagom stor, men jag skulle vilja ha en kolgrill. Har sökt lite på friluftsbutikerna men inte hittat något. Nog borde väl det finnas en kolgrill i portföljformat?

/Måns

The honey stove

...vedköket har ett enklare grillgaller/kärlstöd som går att lägga några skivor av ngt på.
Borde ju vara enkelt att göra en enkel kolgrill enligt samma koncept :).

//J

Varför släpa med sig grillen ut i skogen, i skogen finns ju alla möjligheter att tillaga maten på ett enkelt sätt som går mer i samklang med naturen. Vill man absolut grilla som vanligt är ett vanligt grillgaller inte särskilt tungt och väldigt funkis.

Sen så försöker jag själv undvika släpa med mig ännu mer onödiga saker som inte behövs och som inte tillför någonting till upplevelsen.

Varför släpa med sig grillen ut i skogen, i skogen finns ju alla möjligheter att tillaga maten på ett enkelt sätt som går mer i samklang med naturen. Vill man absolut grilla som vanligt är ett vanligt grillgaller inte särskilt tungt och väldigt funkis.

Sen så försöker jag själv undvika släpa med mig ännu mer onödiga saker som inte behövs och som inte tillför någonting till upplevelsen.

Vi som är tungpackare måste ju ha något att bära runt på, annars känns det så konstigt...

//J

Vi som är tungpackare måste ju ha något att bära runt på, annars känns det så konstigt...

//J

Att det blir för lätt är nog ingen risk, men jag föredrar att bära med mig fältugnen framför någon sorts grill som ska efterlikna en vanlig trädgårdsgrill. Att laga riktig mat och att äta gott och må gott när man är ute det är viktigt för mig. Jag bär då hellre lite tyngre och går lite kortare sträckor =)

Att det blir för lätt är nog ingen risk, men jag föredrar att bära med mig fältugnen framför någon sorts grill som ska efterlikna en vanlig trädgårdsgrill. Att laga riktig mat och att äta gott och må gott när man är ute det är viktigt för mig. Jag bär då hellre lite tyngre och går lite kortare sträckor =)

Fältugnen, ok, den har jag funderingar på att skaffa till stugan. Är den nåt att ha..?
Bortsett från att den är tung alltså :)

//J

Fältugnen, ok, den har jag funderingar på att skaffa till stugan. Är den nåt att ha..?
Bortsett från att den är tung alltså :)

//J

Jag gillar den skarpt, bakar mycket bröd i den och lagar mat som man ofta lagar i ugnen hemma. Rotfrukter som tillagas i den är riktigt gott till en grillad köttbit till. Locket fungerar utmärkt att steka med om man nu vill steka sin köttbit. Tycker det är rätt smidigt att laga mat i den då gjutjärnet fördelar värmen bättre och håller kvar den också. Möjligheterna att laga riktigt god mat ökar en hel del och googlar man på dutch oven och recipes så hittar man en hel del.

Ett lättare alternativ kan vara en reflektor ugn (800g) har än så länge bara bakat bröd i den än men funkar rätt bra det med.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg