Friluftsgrill!?

Tänk er en verkligt portabel grill med samma kvalitetstänk som ett bra gasolkök ungefär. Eller det kanske redan finns? Tips?

Jag har under sommaren testat en Primus Vidar. "Portföljstorlek" och går såklart att ta med ut i parken, men allra bäst kanske den är som balkonggrill eller grill att slänga med i bagaget när man ska resa bort. Gas finns billigt på Biltema. Blir varm på ett kick och svalnar på två kick. Recension kommer (och jag tror det finns en redan).

Vidar-bbq-440010-food_400x400.jpg

En annan fullständigt onödig grej...

... hittar man på http://www.luspenfritidsprodukter.com/

MEN, det är en grej jag gillar...
Det är kanske inget att kånka med sig in i Sarek, men i båten/bilen, för kortare promenader, bara ta med stekhällen.
4-personersvarianten väger 7kg, är 40x40cm och en skitkul grunka

Vi får se om jag inte köper en till mig själv i julklapp. Tyvärr blir det ett internetköp och rejält porto... hmmmm... vi får se

@Erik Fredholm:
Jag är ansvarig för den post i ämnet som postades här, den undersökning du har fått kommer från en annan grupp. Jag vet inte hur allvarlig du är i din kritik, men du skulle ju faktiskt som aktiv inom scouterna se det som glädjande med ett ökat intresse för fridluftsliv.

Vad gäller projektet var det jag som postade tråden här på forumet. Missade att Utsidan inte vill att man göra undersökningar via deras forum vilket är förståeligt. Ber om ursäkt för den missen.

I alla fall så kan berättas om projektet att vi fått arbetet tilldelat till oss av våra mentorer i syfte att vi ska ta oss an ett område med snäv målgrupp och utmanande krav vad gäller vikt, dimensioner och material.

Jag vore tacksam om ni som känner att ni skulle vilja hjälpa oss hörde av er till mig via mail på krier836@student.liu.se

/Kristoffer

Vi hade när jag var liten en grill som gick att fälla ihop till ett platt paket (ca 1-2 cm tjockt o kanske 20*30 cm stort). Det var kanon för att grilla korv ute i skärgården (vi åkte alltid motorbåt då) med, inga klippor som sprack och inga andra fula spår, så visst kan de vara praktiska.. Jag skulle kunna tänka mig nåt liknande att ta med ut nån gång i bland. Men som nån sa tidigare i tråden, mer som en ersättning till engångsgrill än nåt annat. Jag ser en grill endast som nåt onödigt o lyxigt, men trevligt ändå. När tid o tillfälle ges är det ju trevligast att elda på riktigt.

@Erik Fredholm: (...) Jag vet inte hur allvarlig du är i din kritik, men du skulle ju faktiskt som aktiv inom scouterna se det som glädjande med ett ökat intresse för fridluftsliv.

Det var ju det där med "snäv målgrupp och utmanande krav" :)
Jag tror att många tycker att grillning är något man gör över öppen eld när det handlar om frilufsliv. Därav en ganska avog inställning till mer komplicerade prylar än ett smidigt grillgaller. Ett av kraven hos den här målgruppen är ju att minimera antalet prylar man behöver ha med sig.

Sen tror jag att det är lätt för oss på forumet att blanda ihop designprojekt som handlar om att lära sig designprojekt och designprojekt som handlar om att ta fram en vinstskapande produkt. Det ena är övning. (Med det inte sagt att det faktiskt inte kan utmynna i en produkt, men det är trots allt inte huvudsyftet.)

Mitt standardsvar i såna här fall är att ni ska prova att använda forumet för att få kvalitativa data - inte kvantitativa. Använd oss för att diskutera och känna målgruppen på pulsen snarare än att ställa fördefinierade frågor med kryssrutor.

Lycka till!

Kloka ord. Bara genom denna tråd har vi ju faktiskt fått en del bra tankar om en fridluftsgrill. Bland annat önskemålet om att eventuell gas ska ha samma ingång som gasolköket.

Vi börjar projektet med att prata med en fokusgrupp med 5-10 personer inom målgruppen under en längre period. Tanken är här att få fram så många önskemål som möjligt så att man har något att arbeta utifrån. Problemet är bara att efter att vi har fått in kraven MÅSTE vi vikta dem genom en kundundersökning inom med lite större omfång (helst >50). Kryssfrågorna är alltså ett måste. Jag respekterar dock självklart att tråden togs bort med tanke på att forumreglerna uttryckligen säger att sådana poster inte är tillåtna.

Är det någon av er som har någon idé på hur vi kan göra? Släkt och vänner finns såklart, men få av dem passar målgruppen.

----------------

Jag tror att många tycker att grillning är något man gör över öppen eld när det handlar om frilufsliv. Därav en ganska avog inställning till mer komplicerade prylar än ett smidigt grillgaller. Ett av kraven hos den här målgruppen är ju att minimera antalet prylar man behöver ha med sig.

I och för sig har jag under undersökningen fått ökad kunskap om tillfällen då en grill av denna typ faktiskt skulle vara användbar. Bland annat vid kortare utflykter i naturreservat eller områden med brandrisk utan förberedda eldstäder. Finns det en marknad för den här:
http://www.geek.com/wp-content/uploads/2008/06/handpresso-machine.jpg
Finns det nog också rum för en grill. :)

På tal om kvalitativa svar, ungefär vilka dimensioner har det hål i vilket man lägger utrustningen i en kajak?

Frågan du ställer är ju hur man hittar friluftsintresserade personer som kan tänkas svara på en enkät. Mitt tips är att ställa er utanför en friluftsbutik och fråga de som går in/ut från butiken.

Det lättaste vore såklart att köpa annonsplats på t.ex. Utsidan. Visst, det kostar pengar. Men produktutveckling kan inte vara gratis.

@Erik Fredholm:
Jag är ansvarig för den post i ämnet som postades här, den undersökning du har fått kommer från en annan grupp. Jag vet inte hur allvarlig du är i din kritik, men du skulle ju faktiskt som aktiv inom scouterna se det som glädjande med ett ökat intresse för fridluftsliv.

Såväl som scout som aktiv friluftsmänniska välkomnar jag fler ut i naturen. Därmed tänker jag också slå ett slag mot prylnörderiet. Sjysst utrusning är bra att ha men att skapa behov av onödig utrustning som "amatörerna" bara tror att de måste ha skapar bara trösklar för att komma ut.

Det är väl sisådär 25 år sen jag traskade ut i Mulleskogen med varm choklad i min Snobben-termos och en limpsmörgås inslagen i plast. Sen har det fortsatt och jag har aldrig nånsin känt något som helst behov av en "friluftsgrill". Vill man grilla finns det gott om ved i skogen och gott om mark att hitta en bra eldplats på. Grillpinnar täljer man till på plats, aluminiumfolie kan man ha med sig en meter i väskan och vill man ha mer avancerat än så finns det även galler eller halster att lätt bära med sig. Men att kånka med sig en grill och kol? Nää...

Så ja, jag är absolut högst allvarlig i min kritik. Den svenska weber-klassen kan behöva pröva nåt annat.

En liten, lätt och praktisk grill kan jag mycket väl tänka mig försvarar sin plats i packningen vid t ex paddling eller annan aktivitet där man vill kunna grilla/elda lite utan att skada klippor eller annan känslig mark.
För mitt behov duger en pinne o lite glöd, är markförhâllandena olämpliga sâ avstâr jag istället.

Såväl som scout som aktiv friluftsmänniska välkomnar jag fler ut i naturen. Därmed tänker jag också slå ett slag mot prylnörderiet. Sjysst utrusning är bra att ha men att skapa behov av onödig utrustning som "amatörerna" bara tror att de måste ha skapar bara trösklar för att komma ut.

Det är väl sisådär 25 år sen jag traskade ut i Mulleskogen med varm choklad i min Snobben-termos och en limpsmörgås inslagen i plast. Sen har det fortsatt och jag har aldrig nånsin känt något som helst behov av en "friluftsgrill". Vill man grilla finns det gott om ved i skogen och gott om mark att hitta en bra eldplats på. Grillpinnar täljer man till på plats, aluminiumfolie kan man ha med sig en meter i väskan och vill man ha mer avancerat än så finns det även galler eller halster att lätt bära med sig. Men att kånka med sig en grill och kol? Nää...

Så ja, jag är absolut högst allvarlig i min kritik. Den svenska weber-klassen kan behöva pröva nåt annat.

Jag både håller med och inte håller med. Det fina med friluftsliv är väl också att man själv kan bestämma nivån på det. Är man vuxen och inte har vuxit upp med tält- eller tarpnätter utanför campingplatser med dusch, toalett och restaurang kanske en del "amatörprylar" kan fungera som morot. För vissa kan t ex en campingnatt på en ö i någon sjö i Dalsland med grill och espressokaffe vara både helt fantastisk och inkörsporten till ett mer asketiskt friluftsliv.

Jag håller samtidigt med om att det är synd att vi styrs av prylar.:)

Den är OK men ingen riktig grillfeeling riktigt. Känns mer som att steka fast man får lite grillutseende. Dock blir t.ex. kycklingspett och annat helt klart gott och bra. Tycker att det blir mycket att rengöra då fett rinner ner i grillen under gallret/hällen så jag har börjat pula ner folie i underdelen som jag kastar efter grillningarna. Det kan inte vara genomtänkt för det är riktigt svårt att rengöra enkelt (om man är petig som jag). Blir mest att den åker med i bilen på picknick.

Jag har under sommaren testat en Primus Vidar. "Portföljstorlek" och går såklart att ta med ut i parken, men allra bäst kanske den är som balkonggrill eller grill att slänga med i bagaget när man ska resa bort. Gas finns billigt på Biltema. Blir varm på ett kick och svalnar på två kick. Recension kommer (och jag tror det finns en redan).

Vidar-bbq-440010-food_400x400.jpg

Ni som söker en portabel grill för att ersätta engångsgrillar med borde kanske kolla på Son of hibachi. Visst inget man släpar med sig överallt på en vandring eller så då den väger 7 kg

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg