Friluftsgrill!?

Man upphör ju aldrig att förvånas... Idag fick jag ett mail (i egenskap av postmottagare för en scoutkår) från ett gäng entusiastiska ingenjörer från Linköping som har bestämt sig för att utveckla en friluftsgrill. Alltså en grill som man ska bära med sig så att man kan grilla ute på vandring.

Ni som vill tycka till om idén kan fylla i deras enkät: http://www.surveymonkey.com/s/7CFRTBH

För övrigt tänker jag gardera mig med att be om ursäkt i förväg över min illa dolda sarkasm. En friluftsgrill kanske är vad vi alla saknar för att leva lyckliga. Vad vet jag?

Skrev de inte här på forumet häromdagen?
Själv tycker jag såklart att man i friluftssammahang bäst grillar över en öppen eld, så min lösning vore ett nätt lättmetallgaller i smutssäker påse. :)

Men bärbara, gasdrivna grillar är väldigt trevliga att ha i andra sammanhang. Önskar bara att den jag använder funkade med samma gasbehållare som mitt gaskök.

---

Oavsett det tycker jag nog att de borde använda sig av en kvalitativ studie istället för en så hårt begränsad kvantitativ. Vad betyder till exempel att "design" är en viktig egenskap? Jag gissar att det betyder något annat för dem än för mig.

Samma som igår?

I går var det någon som postat 2 inlägg med rätt kort tidsintervall om något om en grill. När jag senare skulle läsa inläggen var dom borta (raderade?)

För dom som inte redan har för mycket med saker så finns det i Julakatalogen som kom för ett par dagar sedan en grillplatta till gasolkök.

http://www.jula.se/grillplatta-for-gasolkok-137942
956117-jpg.jpg

/Per

Kul att bland de egenskaper som man tycker är viktigast hos en grill så saknas de som jag tycker är viktigast (storlek och vikt).

Ska man släpa med sig en grill måste ju den vara rejält bättre än att grilla över glöd i en eldstad liksom....

Själv har jag köpt en sån här, bara för att det var en kul grej.
Delarna packas ihop i varandra till ett 30cm långt rör.

combo1-large.jpg

Packas själva "skålen" ihop också? Grillgallret var ju inte så svårt att lista ut hur det fungerar, men är det nån form av infästning för benen och gallerpinnarna eller är de bara instoppade i hål?

Hittade film på den. "grilliput" heter gallret och film finns på Youtube.

Skålen var tydligen en separat produkt? (Vi har en ångkokningsinsats som ser likadan ut, fast den har ju en massa hål i sig.)

Det är först nu jag ser skålen, fanns inte där jag köpte gallret. Även jag slogs av likheten med ångkokningsgrejjen som ligger i nåt skåp och aldrig används.
Kanske man skulle prova elda i den :)

Det är hakar på ena sidan och gängor på andra sidan.
Benen gängas på.

Jag reflekterade också över att inläggen togs bort, jag skrev ett svar där. Undrar varför?

Hur som helst. En grill för att bära med sig är nog korkat, men fölr andra sammanhang. Jag skulle vilja ha en grill somk ersätter de usla och miljöovänliga engångsgrillen. Nåt att ta ut i parken och grilla med.

Tänk er en verkligt portabel grill med samma kvalitetstänk som ett bra gasolkök ungefär. Eller det kanske redan finns? Tips?

//A

Träffade på en Weber Go-anywhere i Stendörrens NR igår; den såg ju käck ut, men inget för tvåveckorsvandringen direkt kanske..

Annars gillar jag rökpåsar på vandring, eftersom de är lätta och kompakta, och bara att skicka in den ärligt tjuvfiskade och urtagna rödingen i, och sen lägga i glöden tills det är klart! Fast det var ett tag sen jag använde såna pg dels att jag inte sett dem i butik på länge och dels pg att jag bytt fiskeutrustningen mot kameraprylar..

Jag reflekterade också över att inläggen togs bort, jag skrev ett svar där. Undrar varför?

Skrev också ett svar där jag även påpekade att det enligt Utsidans regler inte är tillåtet med studentprojekt se regler och villkor längst ned här på sidan.
Jag tycker kanske att det är lite märkligt att inte sån kan diskuteras men kan förstå om inte redaktionen vill att man länkar vidare till enkäter och liknande på andra websidor.

Jag hatar också engångsgrillar på grund av all nedskräpning.

Portföljgrillar är rätt små och portabla. Kan vara kul på helgpaddling och kan användas även som behållare för en liten trivseleld och kanske kan vara tillåtet även om man är i ett naturreservat med eldningsinskränkningar?

Thure

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg