Friluftsfrämjandet

På barnaktiviteter för vi ju ofta närvarolistor för att söka LOK-stöd. (Som i sin tur gör att vi kan hålla deltagaravgifter nere)
Jag saknar inte att kryssa av närvaro på de listorna i pappersform direkt...

Men visst. Risken för spridning av personuppgifter ska man ta på allvar. Fast jag hävdar att risken inte alls är större med digitala lösningar, bara annorlunda.

Intressant redogörelse av byråkratiseringen som Gustav och Jenny ger.

Om jag som inte har någon som helst koll på Friluftsfrämjandet får spåna på förenklingar blir det såhär:

En stor kostnad verkar vara interna kurser. Går det inte att hitta ledare som redan kan sin sak? Jag skulle föredra en ledare med mångårig erfarenhet från sitt eget fritidsintresse framför någon som gått några kurser. Det kompletterar man med en skriftlig kunskapssammanställning på internet som alla ledare lär sig.

Digital närvarolista skulle jag skippa. Jag skulle inte vilja hamna i dataregister om jag deltog i en utflykt. Papper och penna duger bra om någon deltagarlista alls behövs.

Förbokningskrav skulle jag skippa om man inte ska tillhandahålla utrustning som man har begränsat av, så som t.ex. kanoter. Min erfarenhet är att deltagarantalet ökar markant om man inte kräver förbokning. Dyker det upp väldigt mycket folk kanske man kan ringa in en kollega. Det kan man ha gjort upp om i förväg.

Min erfarenhet från FF (långfärdsskridsko och kanot) är att alla ledare rekryteras bland dem som har gedigna kunskaper och erfarenhet sedan tidigare. Men att göra själv och att leda andra är två olika saker. Därav utbildningar.

Vissa utbildningar är ju också externa eller delvis externa t.ex. paddelpass, auktoriserad klippklätterinstruktör, skidlärarexamen eller fjälledarnorm.

Ska man vara ledare bör man ha en naturlig fallenhet för det enligt mig. Man ska göra det för att deltagarna vill ge en det förtroendet, inte bara för att man vill själv. Jag tror inte på att gå kurser för att ta hand om t.ex. barn, jag tycker att man ska ha förmågan naturligt om man ska göra det. Som ledare utvärderas du ständigt av deltagarna. Olämpliga ledare ska inte vara kvar.

Jag går hellre till en legitimerad och välutbildad läkare än en ”läkare” som har fallenhet för yrket men saknar legitimation och/eller utbildning.

Nu kan man ju tycka vad man vill, men då lagstiftarna nu skapat en situation som gör att en organisation inte kan organisera kompisturer, då man måste ha säkerthetsplaner och certifierade ledare. Ja då är det liksom inget personligt val att avstå. Man får isåfall försöka ändra riksdagen.

Denna "Utveckling" har pågått i många år men har nog accelererats av delvis dödsolyckan i kebnekejase (STFs glaciärtur) men även sexövergrepp mot barn.

Som tidigare ungdomsledare inom FF har jag gett upp. Den ideella organisation jag växte upp i på 70-80-taöet finns inte, och kommer nog aldrig tillbaka.

Den organisation som lät mg som 21-åring ta med en grupp 15-17 -åringar till Kebnekajse skulle nog pga dagens samhällskrav få hicka om jag ens förslog detta idag.

Friluftsfrämjandet och många idrottsföreningar har, enligt mig, snarare varit för billiga tidigare. Varför ska ledare och styrelse vända på varenda krona, lägga ner tid (den roliga tiden går an men det finns så många moment som kommer utöver som någon måste göra) för att man ska pressa priserna ofta långt under vad andra tar? Barn- och ungdomsverksamheten bör vara billig men hur billig är tillräckligt billig? För vuxna ser jag inte riktigt anledningen att ha prisjakt utom för vissa riktade projekt. Att hitta ledare för ideell verksamhet är sällan lätt och jag tvivlar på att några kronor i ersättning gör någon större skillnad i början men att t ex kunna få stöd av anställda, ha lätt att få tag på utrustning, ha möjlighet att gå många bra utbildningar, gärna få lite mer än "en billig fleece" osv gör kanske det hela mer lockande. På längre sikt är det nog fler än jag som har funderat på när det ekonomiska bortfallet och tiden som tas från annat inte längre gör det värt att ställa upp. OBS! Jag har inte varit ledare inom friluftsfrämjandet.

Nu kan man ju tycka vad man vill, men då lagstiftarna nu skapat en situation som gör att en organisation inte kan organisera kompisturer, då man måste ha säkerthetsplaner och certifierade ledare. Ja då är det liksom inget personligt val att avstå. Man får isåfall försöka ändra riksdagen.

Denna "Utveckling" har pågått i många år men har nog accelererats av delvis dödsolyckan i kebnekejase (STFs glaciärtur) men även sexövergrepp mot barn.

Som tidigare ungdomsledare inom FF har jag gett upp. Den ideella organisation jag växte upp i på 70-80-taöet finns inte, och kommer nog aldrig tillbaka.

Den organisation som lät mg som 21-åring ta med en grupp 15-17 -åringar till Kebnekajse skulle nog pga dagens samhällskrav få hicka om jag ens förslog detta idag.

Vad ska du med en organisation till om du vill ordna kompisturer?
Det är väl inget som hindrar (förrutom Corona just nu) att du och några kompisar drar ut på tur i någon form.
Det som vill göra det i FF's regi gör det på FFs vis, inklusive lagar och formella utbildningar.

Var och en väljer själv hur man vill ut på tur.

/Patrik

Angående dataregister: Jag är emot krav på registrering av personuppgifter. Skulle jag dyka upp på en utflykt och personuppgifter krävdes skulle jag bli frågande. Något att fundera över för er som ser det som normaliserat. Och digitala register har mycket större risk att spridas medvetet eller oavsiktligt än pappersregister, exemplen på det är många och kommer att bli flera. När det kommer till skyddade personuppgifter har det hanterats på helt andra sätt än digitalt då jag varit inblandad.

Den som känner att den vill eller behöver ha kurser ska naturligtvis få det. I vissa fall är det välmotiverat. Men om kurser blir ett krav som genomsyrar och tynger samhället är det dags att ifrågasätta.

Ska man vara ledare bör man ha en naturlig fallenhet för det enligt mig. Man ska göra det för att deltagarna vill ge en det förtroendet, inte bara för att man vill själv. Jag tror inte på att gå kurser för att ta hand om t.ex. barn, jag tycker att man ska ha förmågan naturligt om man ska göra det. Som ledare utvärderas du ständigt av deltagarna. Olämpliga ledare ska inte vara kvar.

Ska jag spetsa till och utveckla ditt resonemang om ledare lite finns det de med naturlig fallenhet, de som du förordar och de blir troligen ofta bra ledare om de dessutom har goda färdigheter inom aktiviteten de är satta att leda.
Jag hävdar att det finns 2 typer till, de som kan skolas till att bra ledare genom utbildning och övning.
Slutligen finns det kanske de som inte med rimligt mycket utbildning och övning blir bra ledare ändå, men förhoppningsvis är de få och har självinsikt.

Skulle vi bara välja de med naturlig fallenhet skulle vi missa hela gruppen av de som går att utbilda och öva till bra ledare och skulle inte dessa släppas fram så skulle vi nog inte ha ledare så det räcker för att täcka efterfrågan av ledarledda turer.

Därför håller jag INTE med dej om att bara använda ledare med naturlig fallenhet.

Sen tycker jag det ibland finns en brist inom FF och som jag ibland påtalat. Jag tycker ofta det finns en brist på avancerade deltagar-utbildningar inom flera grenar. Det finns nybörjarkurs men sen är ofta nästa kurs för att ble ledare eller hjälpledare. Jag saknar ofta "fortsättningskurs".

Det har blivit lite bättre med paddelpassets alla färger där det finns avancerade kurser för enskild deltagare utan krav på att leda andra. Har också sett teknikträning på långfärdsskridsko lite oftare på sistone.

Jag skulle gärna se flera havsiskurs på skridsko, paddla i höga vågor, rolla, teknikträning på MTB, lite mer avancerad sjukvård i skogen (typ NOLS) osv.

Det kanske finns men jag kan ha missat dem.

/Patrik

Svar till Benji: När det gäller lämpligheten för själva ledarrollen och förmågan att lära ut så tror jag att naturlig fallenhet är viktigare än utbildning. Det viktigaste enligt mig är vissa personlighetsdrag (och avsaknad av andra) samt komplexa förmågor som inte går att lära sig på kurser.

En ideell organisation borde kunna plocka fram och utveckla ledare med tillräcklig sakkunskap. Önskar man sig certifiering får man vända sig till kommersiella aktörer som tillhandahåller det och betala därefter.

Almgren: Säkerhetsplaner är bra. Men måste man ha certifierade ledare?

Z_bumbi: Ska folk ställa upp ideellt får det inte bli för komplicerat som flera vittnar om i tråden, och som jag försöker stötta. Man får hålla isär ideell och kommersiell verksamhet. Jag ser flera dolda motiv till utvecklingen som vi diskuterar.

Svar till israpportör: jag tror du överskattar naturlig fallenhet samtidigt som du underskattar utbildning.

Inom hjärnforskning så säger man att fallenhet främst handlar om inlärningstakt.
Fråga vilken framgångsrik person som helst om det är talang eller hårt arbete som gett dem framgång.

När det gäller certifiering kan man ju fråga sig vilka som vill vara ledare om man måste betala sin egen cerifiering. Det krävs t.ex. cerifiering för att leda grupper i fjällen om man organiserar en tur och tar en avgift för det som t.ex. FF gör.

FF är en stor organisation kanske 100000medlemmar (killgissar), massor med ledare och fantastiskt många äventyr arrangerade varje är. Utan att utbilda och certifiera(modernt ord på godkänna efter kurs) så blir det väldigt stor variation på kvalitén i det man gör. Att sätta krav på godkända ledare är att man sätter en lägstanivå på det man genomför. Utan det skulle det snabbt bli kaos, olyckor och ohanterbart många klagomål ifrån deltagarna.

Tycker man det är fel så får man vill hitta på något annat sätt att komma ut och paddla än vi FF. Det är knappast brist på kanotklubbar, FB-grupper med tema mot paddling eller varför inte Utsidans padelkompisforum? Jag är säker på att det finns former av arrangemang för alla, men alla passar inte in i samma form.

Tango: Om det är så att friluftsfrämjandet har svårt att få ledare, vilket jag tycker mig ha hört, så har du rätt i det att man blir tvungen att skapa ledare från människor som inte har naturlig fallenhet för det.

Urvalet kommer att vara viktigt för resultatet. Jag gissar att det blir en tydlig skillnad om man handplockar och övertalar folk jämfört med om man bara tar de som själva vill bli ledare. Och om man handplockar kommer rekryterarnas preferenser att få stor betydelse. Sådana här saker kan säkert färga en hel organisation. Och blir den för formad i en viss riktning så kommer den att stöta bort andra, och formningen blir självförstärkande.

En möjlighet är att skapa små situationer där välkända deltagare får agera ledare en kortare stund under övervakning. Det kan ge både deltagaren och arrangören tips om framtida möjligheter. Men det kanske är lite vanskligt att göra sådana experiment i en så löst sammanhållen miljö som detta. Det får ju inte bli fel. Jag tänker lite på Jenny som har hand om barn när jag föreslår detta, om det är äldre barn och ungdomar. Där får man ha i minnet att en del viktiga personlighetsdrag inte är färdigutvecklade förrän man är fullvuxen.

I viss mån har vi gjort precis som du föreslår när vi rekryterar nya ledare; när barnen var yngre så följde föräldrar med ibland på träffarna. När vi av olika orsaker behövde en ny ledare så kollade vi med de föräldrar som vi tyckte var lämpliga. Då hade vi ju sett dem i barngruppen innan. Vi tyckte nog att vi helt objektivt valde utifrån friluftsvana, hand med barn, ledaregenskaper. Men naturligtvis begriper jag att vi först frågade dem vi hade bäst personkemi med :-D och det är ju faktiskt precis det man inte ska göra!

Det finns en fara med självförstärkande rekrytering och i min lokalförening har styrelsen tillsatt en grupp som ska arbeta aktivt med ledarrekrytering och ledarutveckling. Jag tror det är bra. Och återigen, det är viktigt att den här diskussionen förs. Jag önskar bara att det skedde i min lokalförening, inte på ett forum på nätet

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg