Angående dataregister: Jag är emot krav på registrering av personuppgifter. Skulle jag dyka upp på en utflykt och personuppgifter krävdes skulle jag bli frågande. Något att fundera över för er som ser det som normaliserat. Och digitala register har mycket större risk att spridas medvetet eller oavsiktligt än pappersregister, exemplen på det är många och kommer att bli flera. När det kommer till skyddade personuppgifter har det hanterats på helt andra sätt än digitalt då jag varit inblandad.
Den som känner att den vill eller behöver ha kurser ska naturligtvis få det. I vissa fall är det välmotiverat. Men om kurser blir ett krav som genomsyrar och tynger samhället är det dags att ifrågasätta.
Ska man vara ledare bör man ha en naturlig fallenhet för det enligt mig. Man ska göra det för att deltagarna vill ge en det förtroendet, inte bara för att man vill själv. Jag tror inte på att gå kurser för att ta hand om t.ex. barn, jag tycker att man ska ha förmågan naturligt om man ska göra det. Som ledare utvärderas du ständigt av deltagarna. Olämpliga ledare ska inte vara kvar.
Ska jag spetsa till och utveckla ditt resonemang om ledare lite finns det de med naturlig fallenhet, de som du förordar och de blir troligen ofta bra ledare om de dessutom har goda färdigheter inom aktiviteten de är satta att leda.
Jag hävdar att det finns 2 typer till, de som kan skolas till att bra ledare genom utbildning och övning.
Slutligen finns det kanske de som inte med rimligt mycket utbildning och övning blir bra ledare ändå, men förhoppningsvis är de få och har självinsikt.
Skulle vi bara välja de med naturlig fallenhet skulle vi missa hela gruppen av de som går att utbilda och öva till bra ledare och skulle inte dessa släppas fram så skulle vi nog inte ha ledare så det räcker för att täcka efterfrågan av ledarledda turer.
Därför håller jag INTE med dej om att bara använda ledare med naturlig fallenhet.
Sen tycker jag det ibland finns en brist inom FF och som jag ibland påtalat. Jag tycker ofta det finns en brist på avancerade deltagar-utbildningar inom flera grenar. Det finns nybörjarkurs men sen är ofta nästa kurs för att ble ledare eller hjälpledare. Jag saknar ofta "fortsättningskurs".
Det har blivit lite bättre med paddelpassets alla färger där det finns avancerade kurser för enskild deltagare utan krav på att leda andra. Har också sett teknikträning på långfärdsskridsko lite oftare på sistone.
Jag skulle gärna se flera havsiskurs på skridsko, paddla i höga vågor, rolla, teknikträning på MTB, lite mer avancerad sjukvård i skogen (typ NOLS) osv.
Det kanske finns men jag kan ha missat dem.
/Patrik