Frilufsmat för långvandring?

Varma koppen

Naturligtvis kan soppa/buljong drickas, sörplas etc. Inget i mitt inlägg pekar pâ motsatsen.

Själv är jag sopp-meister, och de godaste och mest lyckade recepten jag har glädjen att kunna bidraga med vid famljens gemensamma middagar är just olika hemlagade soppor.

Däremot dricker jag ej spagetti.

Mvh / Mats

Ris

Tidigare här nämdes Oncle Bens, lusläser man på förpackningen så inser man att fabriken har inte bara förkokt utan även extraherat bort näringsämnen ur riset. Så att samtidigt som priset åkt uppåt en tre fyra ggr så har näringsinnehållet krympt rejält! Skall man vara ute länge gäller det att se till att man får i sig det väsentliga. (Sprucken gom och lösa gaddar är ingen höjdare, jag vet.)
Är man i självfixartagen och vill ha ett godare och näringsrikare ris. Koka själv och avbryt 5 minuter före färdigt och torka i ungnen eller i torkapparat. Garanterat smaskigare i skogen och dessutom en lätt inledning på att torka mera själv. (Frystorkad glass är en riktigt god efterrätt i det nybryggda kaffet!)
Extra bulljongtärning, kyckling, och ris/cuscus förbättrar varje tråkig påssoppa.
Karavankäk (fikon/dadlar/aprikoser/äpplen och nötter i torr form) och stenålderskrubb (dito frön och rotsaker i bit) fungerar utmärkt som vandringsgodis och mellanmål.

Go spis

Johan K

God mat i fjällen

Har just kommit hem från en fjällvandring Vakkotavare-Nikkaloukta med familjen.

Semester för oss är inte bara friluftsliv utan också god mat och gott vin. Detta kan ju tyckas vara svårt att kombinera när man ska bära sin mat med sig på ryggen - men det går!

Vi bar med oss mat för en vecka och då är det klart att man inte vill att det ska väga för mycket men jag måste säga att vi ändå brukar välja lite mer vikt om det gör maten aptitligare. Vi är väl inte tillräckligt extrema helt enkelt (och vikten minskar ju efter hand man äter...). Några tips har vi till de som inte vill äta Blå Bands frystorkade (Fy vad det är äckligt!) hela semestern.

De där blå paketen med tortellini är ju helt OK. Framförallt om man har med sig en påse riven parmesan att ha på.

Pesto på pastan är ju himla gott. Tyvärr har det ju tidigare bara funnits i glasburk men nu har vi hittat en grön pesto i en liten tub som Konsum säljer (tror det är Signum). Det finns också en tub med sås av soltorkade tomater som är helt OK. De har också en tub med olivtapenade som jag inte provat men som säkert är helt OK.

Kött köpte vi i en delikatessbutik där man kan hitta en hel del gott kött (och korv) som är torkat, saltat eller rökt och alltså håller sig riktigt bra. Kanongott!

Torkade trattkantareller från förra året är jättegott och väger ingenting.

Vi hittade en kanonbra krydda att ha med sig. Det är en bruchettakrydda med vitlök, olika pepparsorter och salt i ett. Det bästa är att det sitter en pepperkvarn på förpackningen så man får färskmalen krydda vilket ju är betydligt godare.

För att variera drycken och inte bara dricka vatten till maten hade vi med oss C-vitaminbrus i olika smaker. Så slog vi liksom två flugor i en smäll.

Vin vill man ju också ha till maten ibland och då är det naturligtvis småtetror som gäller.

Nåväl, det var några tips från familjen Gormet.

/Mamman

Re: God mat i fjällen

ramsten; sa:
Vi hittade en kanonbra krydda att ha med sig. Det är en bruchettakrydda med vitlök, olika pepparsorter och salt i ett. Det bästa är att det sitter en pepperkvarn på förpackningen så man får färskmalen krydda vilket ju är betydligt godare.
Var hittade ni den kryddan? Det låter klart intressant med en liten pepparkvarn.

Re: God mat i fjällen

ramsten; sa:
Semester för oss är inte bara friluftsliv utan också god mat och gott vin. Detta kan ju tyckas vara svårt att kombinera när man ska bära sin mat med sig på ryggen - men det går!

(---)

Nåväl, det var några tips från familjen Gormet.

/Mamman

Ni skulle utan tvekan trivas i Madrids alpinistklubb! Det ska vara gôtt att leva, annars fâr det va!

Mvh / Mats

Friggs

Prova Friggs vegetariska "färser". Är ett pulver som blandas med kokande vatten. Mycket protein (mer än kött), mkt lätt, och högt näringsvärde...Är dessutom gott om det kryddas litegrann.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg