Frilufsmat för långvandring?

QUOTE]haskell (Fredrik Granlund) skrev:

Ett slags "grovkornigt potatismospulver". Vanligtvis så får man ett godare potatismos med potatispärlor än med potatismospulver. Jag har dock ingen bra förklaring till varför det är så.
[/QUOTE]

Låter intressant. Har aldrig hört talas om det ens. Potatismos har alltid varit en trostjänare på fjället och om potaispärlor är godare så är det kanon.

crazy; sa:
Låter intressant. Har aldrig hört talas om det ens. Potatismos har alltid varit en trostjänare på fjället och om potaispärlor är godare så är det kanon.

Tror inte det är så vanligt i snabbköpen. För privatpersoner är det inte så intressant eftersom det är just bara potatis som är pressad och torkad. För att få ett regelrätt potatismos måste man alltså tillsätta mjölk, smör, kryddor och så.

Det är nog betydligt vanligare i storkök (precis som äggpulver?).

Europshopper (är väl ett ICA-märke) säljer faktiskt ett sånt mos, fast det är flingor och inte pärlor. Har köpt det på ICA Maxi ett par gånger, första gången för att prova och det blir som sagt var gott mos men kräver mer jobb är "komplett" pulvermos. Ska man bara göra mos på vandring så föredrar jag nog det kompletta, men hemma är potatisflingor bra. Och det är kanon att dryga ut frystorkad eller hemtorkad mat med, använda för att få en gryta att bli lite tjockare etc.

nermander; sa:
Tror inte det är så vanligt i snabbköpen. För privatpersoner är det inte så intressant eftersom det är just bara potatis som är pressad och torkad. För att få ett regelrätt potatismos måste man alltså tillsätta mjölk, smör, kryddor och så.
Till de potatispärlor som jag köpt behövde man bara tillsätta vatten (och kryddor, men det måste man ju alltid tillsätta). Jag kommer f.n. inte ihåg vad det var för märken.

Re: Re: Re: Re: Re: Snabbmakaroner!

[/QUOTE]

Du har väl händer? Bryt spagettin i småbitar innan den kokas! :)
[/QUOTE]
Då försvinner ju hela nöjet med spaghetti. Spaghettin blir som tunna makaroner utan hål. [/QUOTE]

Borra hål i dem då!!! ;)

HMFL

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Snabbmakaroner!

[/QUOTE]
Då försvinner ju hela nöjet med spaghetti. Spaghettin blir som tunna makaroner utan hål. [/QUOTE]

Borra hål i dem då!!! ;)

HMFL [/QUOTE]

Kanon! Då blir de ju lättare ocskå! ;) Att jag inte tänkt på det förr!

/Mikael

Re: Soperia

Vandrare; sa:
Knorr soperia med vitlök och persilja är bra. Om man förstärker med pasta (se, nu håller jag mig utanför makaron/spaghetti diskusionen!) så räcer en påse till två hungriga karlar. Billigt är det oxå jämfört med Real mm.

Falukorv är inte så vikt-effektivt eftersom den inehåller en massa vatten. Bacon eller rimmat fläsk är bättre.

Hur länge håller Bacon/ Rimmat fläsk i September "värmen"? ( Värmland )

bacon e gott

[/QUOTE]Hur länge håller Bacon/ Rimmat fläsk i September "värmen"? ( Värmland ) [/QUOTE]

En vecka utan problem! Eller är värmland exeptionellt varmt??

HMFL

Re: bacon e gott

Hur länge håller Bacon/ Rimmat fläsk i September "värmen"? ( Värmland ) [/QUOTE]

En vecka utan problem! Eller är värmland exeptionellt varmt??

HMFL

[/QUOTE]

Nä det tror jag inte, ville bara precicera lite var jag brukar hålla till....*ler*
Pysslar med fågel jakt på bla Orre o brukar va ute i ca en vecka, kombinerar jakten med lite tältning/vandring. Har hitils hållt mig med dessa portionsförpackade påsar, men tröttnat o vill lyxa till det lite för mig ! !

Cous cous

Något annat lätt och gott är ju cous cous. Själv brukar jag också ta med lite soltorkade tomater och en lök och blanda i! men det funkar ju till det mesta...

Ett utdrag ur Madrids alpinist-klubs rekomenderade matlista:

mandlar, hasselnötter, strösocker, bitsocker, bacon, karameller, nescafé, vacumförpackat kallskuret, fikon, skinka, diverse konserver, köttkonserver, konserverade haircote verts, pulvermjölk, kondenserad mjölk, teer, konserverad persika, marmelader, smör, körsbär, russin, konserverad ananas, blandade ostsorter, salt, soppor, buljunger, korv, salami, läsk, mandelchoklad, hembakad târta.

"OBS: man behöver inte ta med allt pà samma gàng" hälsar Luís Miguel Tordesilla Alvarez: President i Club Alpino Madrileño

img2.gif

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-09-08 kl 20:52]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg