Frilufsmat för långvandring?

Detta har ju diskuteras tidigare vid ett antal tillfällen så i denna sträng vill jag att vi endast diskuterar sånt som är färdigförpackat. Vilka märken som är bäst. Tar lite plats och är lätta. Går sbabbt att göra i ordning, Billigt osv
Alltså de mest optimala.
Tex har någon tidigare nämt Blå bands pastarätter.

Själv så kan jag reka:

Kungsörnens snabbspagetti, de är grymt goda, tar minimalt plats och går att koka på 5-6 min. Trä en gummisnodd runt så att det håller ihop. (jag har aldrig förstått vitsen med snabbmakaroner)

Ekströms olika krämer och dylikt.

Blå Bands soppor.

Tortellini! kommer inte ihåg märket men det är en helt blå förpackning. Jättegoda, nästan som färska. Ett måste!

Basmatiris från Signum, kokas på tio minuter och är kanon.

Odalmannen har portionsris med tex svamp och ost. Den är ok men får nog räknas mer som bukfylla.

mvh

Snabbmakaroner!

Om man aldrig förstått vitsen med snabbmakaroner så måste jag "förklara" att det måste vara Barillas snabbmakaroner. De går faktiskt att få hyfsat al dente och de klibbar inte ihop till en kompakt massa som vissa andra varianter. Sedan tar den ju tyvärr upp litet mer plats men då finns ju t.ex. Barillas snabbspaghetti - Spaghettini - som ett bra alternativ.

Couscous, bulgur och potatispärlor är f.ö också kanon men man ska helst inte blanda dem för då smakar det skunkröv... ;)

crazy; sa:
(jag har aldrig förstått vitsen med snabbmakaroner)

Vitsen med snabbmakaroner är just att det är makaroner och inte spagetti. Man har inte olika former på pastan för syns skull, det handlar om hur mycket volym det ger och på vilket sätt pastan binder såsen helt enkelt. Har du t.ex. provat stekt falukorv och stuvad spagetti?:)

Spagetti om jag själv far välja!

nermander; sa:
Vitsen med snabbmakaroner är just att det är makaroner och inte spagetti.

Vitsen med att ha spagetti istället för makaroner är att spagettin tar betydligt mindre plats. Makaronerna innehaller ju mest luft sa skillnaden är markant.
/Magnus

Uncle Ben´s

Uncle Ben´s har ett snabbris som man bara häller i kokande vatten och låter stå fem minuter. Är ett trevligt alternativ om man inte vill äta pasta varje dag och sparar en del bränsle. Funkar dessutom utmärkt som komplement till de flesta frystorkade kötträtter om man vill dryga ut portionerna lite.

/M

nermander; sa:
crazy; sa:
(jag har aldrig förstått vitsen med snabbmakaroner)

Vitsen med snabbmakaroner är just att det är makaroner och inte spagetti. Man har inte olika former på pastan för syns skull, det handlar om hur mycket volym det ger och på vilket sätt pastan binder såsen helt enkelt. Har du t.ex. provat stekt falukorv och stuvad spagetti?:)

Nää, jag brukar inte ta med mig Falukorv på fjället.

Barilla tortellin var det. ( de blåa förpackningarna)

Re: Snabbmakaroner!

haskell; sa:
Om man aldrig förstått vitsen med snabbmakaroner så måste jag "förklara" att det måste vara Barillas snabbmakaroner. De går faktiskt att få hyfsat al dente och de klibbar inte ihop till en kompakt massa som vissa andra varianter. Sedan tar den ju tyvärr upp litet mer plats men då finns ju t.ex. Barillas snabbspaghetti - Spaghettini - som ett bra alternativ.

Couscous, bulgur och potatispärlor är f.ö också kanon men man ska helst inte blanda dem för då smakar det skunkröv... ;)

Testade couscos förra året med brun sås och kött. Smakade b*js så jag hoppar det i år.

Vad är potatispärlor?

Soperia

Knorr soperia med vitlök och persilja är bra. Om man förstärker med pasta (se, nu håller jag mig utanför makaron/spaghetti diskusionen!) så räcer en påse till två hungriga karlar. Billigt är det oxå jämfört med Real mm.

Falukorv är inte så vikt-effektivt eftersom den inehåller en massa vatten. Bacon eller rimmat fläsk är bättre.

Re: Re: Snabbmakaroner!

crazy; sa:
Vad är potatispärlor?
Ett slags "grovkornigt potatismospulver". Vanligtvis så får man ett godare potatismos med potatispärlor än med potatismospulver. Jag har dock ingen bra förklaring till varför det är så.

Re: Re: Snabbmakaroner!

crazy; sa:
haskell; sa:

Testade couscos förra året med brun sås och kött. Smakade b*js så jag hoppar det i år.....
Vitsen med makaroner istället för spaghetti är att makaroner ätes med fördel med sked, spaghetti med gaffel. Gaffeln har jag uteslutit av viktskäl:)

Couscous kommer till sin rätt genom att hälla en grabbnäve eller två i Knorrs Gulasch, Minestronesoppa osv. Blir klart matigare.

Som sas ovan är det Barillas Tortellini som gäller. Den finns i ost, skinka, kött. Finns en annan variant som tar typ 20 min.

Sen finns "Wildelives vildmarksmat" där man bara kokar upp vatten, häller i en alupåse och rör om, försluter och låter stå 10 min. Chili con carnen med fläskkött är riktigt god. Finns flera goda, någon äcklig men jag kommer inte ihåg vilken.

"mama Rosita" Risotto med kyckling och curry. Småputtrar drygt 5 minuter. Liten men smaklig portion.

Re: Re: Re: Snabbmakaroner!

Raskesven; sa:
Vitsen med makaroner istället för spaghetti är att makaroner ätes med fördel med sked, spaghetti med gaffel. Gaffeln har jag uteslutit av viktskäl:)

Du har väl händer? Bryt spagettin i småbitar innan den kokas! :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg