gahne; sa:
Jag är helt "relaxed"...
Undrade bara helt enkelt hur deras friklättring av Freerider gick till, ställde några frågor och fick några svar.
Sen att jag fick sådana svar som "klätterpolis" och "du kan väl isåfall klättra den istället", tycker jag bara är tråkigt.
Kan inte se att det finns några konstigheter med att man undrar vilka repor som gjorts av vilken försteman.
Så länge man inte ifrågasätter för ifrågasättandets skull så tycker jag det är helt ok, diskuterar jag en bigwall med någon så är det ganska självklart att man berättar vilka repor man gjort om någon frågar, det är ju bara kul - för då får man ju berätta vad man gjort!
-chill out !
---------
Övrigt; (helt fristående resonemang)
Sen är det väl ganska självklart att om man klättrar en led som är t.ex 40 replängder, och man är 4 pers, så behöver man ju bara leda 10 repor (om man delar lika), 75% av leden behöver man alltså inte bry sig om.
I min värld så är det en dramatisk skillnad, jämfört mot att vara t.ex två personer på samma led.
Var går gränsen? Fem pers eller kanske sex?
Jag tycker inte det spelar någon roll, egentligen, om man bara är ute efter att hänga runt med polarna, men då kan man inte "tillgodoräkna" sig den leden - det får bli ett kul minne helt enkelt.
Sen är det ju givetvis en stor skillnad på vad det är för tur man pratar om - i vissa fall är det helt legitimt att vara fyra pers, t.ex på en tre veckors nytur på en otillgänglig bigwall där en skada skulle få katastrofala följder för hela replaget om man bara var två.
Jag såg en intressant taktik på en led i Yosemite en gång, det var sexton personer som alla gjorde varsin replängd på den turen innan de nådde toppen, inte illa att bara leda en replängd och vips har man klättrat El Cap. Det gjordes inte på "allvar" förstås, utan för att visa hur absurt det kan bli när man klättrar med för stora replag...
Klättervärlden är rolig, ibland blir folk glada när de får berätta i detalj vad de gjort - ibland inte, undrar vad det beror på?
peace