Freeloader solcellsladdare

Hej!

Jag skaffade häromdagen en solcellsladdare från Coolstuff.se. Solar charger är dess namn men på utländska webbsidor heter den Freeloader. Jag undrar nu om någon har erfarenhet av den här solcellsladdaren och laddning av pda:s. Än så länge har jag bara laddat upp den via usb från datorn och inte via solcellerna. Jag har testat att ladda min mobiltelefon och det funkar fint. Problemet är att den vägrar att ladda min pda, en iPaq 5940, via miniusb och jag begriper inte varför.

Laddaren innehåller ett Li-ion batteri, 3.7 V / 1000 mAh. Output 5.5 V / 500 mAh. PDA:n innehåller ett Li-ion batteri på 3.7 V / 1700 mAh. Output från laddaren verkar överensstämma med output från en usbport på PC:n. Och ladda pda:n från usbporten på en pc funkar bra. Men inte från laddaren.

Enligt en FAQ på tillverkarens hemsida, Solar Technology, så måste laddarens batteri ha mer kraft än det batteri den ska ladda. Jag håller på att tömma mitt pdabatteri för att se om det blir någon skillnad men än så länge har ingen laddning kunnat påbörjas.

Så, någon som har testat den den här solcellsladdaren och förhoppningsvis har testat den på en pda eller annan utrustning med miniusb?

Mvh. Johan

Jag tror jag har hittat problemet. Solcellsladdaren ger ut för högt voltvärde. Det ligger närmare 5.5 volt och det verkar inte min pda gilla. Jag gjorde ett test och fick ner spänningen lite grann och då laddade den ett tag men sen var det stopp igen. Jag misstänker att problemet är att spänningen ut inte är konstant. Den hoppar mellan 4.5 och 5.1 volt. Jag ska stabilisera spänningen och se hur resultatet blir sen.

/ Johan

Nu har jag fått ordning på laddaren. Jag skaffade mig ett chip, MAX603, som tar som input mellan 3
2,7 och 11.5 volt och ger en stabil utstpänning på 5 volt. Dock endast om spänningen in är högre än 5 volt. Är spänningen in 4.5 så får du ut 4.5. Den här lilla kretsen funkade bra för mig och kräver endast två kondensatorer. Så nu kan jag ta med mig min solcellsladdare på cykelsemestern i sommare och se vad den går för. ;)

/ Jote

Köpt en likadan

Spännande! Jag har köpt en likadan från samma ställe, men har inte hunnit testa den "skarpt" ännu. Tänkte ha min som reserv till GPS:en till sommarens fjällvandring i Sarek. Ska prova den under en tredagars testvandring och se vad den går för samt hur fort den laddar upp. Återkom gärna när du testat din, det vore kul att höra!

/Maria

Kul att höra att någon mer använder/ ska använda denna produkt. Jag har heller inte använt min skarpt ännu. Jag har dock testladdat lite ute på balkongen mest för att se att det funkar. Jag har idag beställt en "supercharger" från www.jorvik.se som är uppsättning solceller som är monterade på fodral som man kan sätta på ryggsäcken eller packningen på cykeln tex. Den ska enligt informationen ladda Freeloader fullt på 4 timmar fast det beror förstås på hur mycket sol man har. Men jag tänkte sätta fast den på cykelpackningen på sommarens cykeltur och se hur bra det funkar.

Jag återkommer med en recension senare i sommar.

/ Johan

Detta verkar spännande. Skulle kunna vara nåt. Det vore roligt att höra hur du tycker det har funkat när du har provat. Jag tänkte ju använda min för att ladda GPS:en i fjällen, och om det går att ladda batteriet fullt två gånger under en solig dag, så borde den ju räcka till även om det är mulet och regn det mesta under två veckor, tänkte jag.

/Maria.

Kul att höra att någon mer använder/ ska använda denna produkt. Jag har heller inte använt min skarpt ännu. Jag har dock testladdat lite ute på balkongen mest för att se att det funkar. Jag har idag beställt en "supercharger" från www.jorvik.se som är uppsättning solceller som är monterade på fodral som man kan sätta på ryggsäcken eller packningen på cykeln tex. Den ska enligt informationen ladda Freeloader fullt på 4 timmar fast det beror förstås på hur mycket sol man har. Men jag tänkte sätta fast den på cykelpackningen på sommarens cykeltur och se hur bra det funkar.

/ Johan

leveranstid??

/ Johan

Beställde åxå från jorvik den 26/6, men väntar fortfarande på leverans... Tog det länge för dig att få grejerna? Har mailat dom och efterlyst paketet, och då hittade dom ingenting...Så nu skulle dom skicka en ny beställning till deras lager i England....

Annars verkar den ju klart prisvärd, om den nu funkar förstås :p

Beställde komplett paket med både Freeloadern och Superchargern (695:)

Får väl åxå återkomma med utlåtande senare :) (om jag nu får någon)

//MD

Om jag fattar det rätt kan man ladda freeloadern hemma i PC:n och få ett relativt fulladdat batteri som i sin tur kan ladda upp ex. min Garmin Forrunner 305? Och skulle batteriet ta slut så kan man ladda det igen med sol. Men vad väger den? På Coolstuff skriver de 140 g men på Jorvik står det 180g. Kan någon som har en väga den med kabel för miniusb och gärna med supercharger (skall enligt Jorvik väga 200 g) oxå.

Vet ni om något alternativ? Har för mig att jag sett någon gång en grej där man stoppade i vanliga AA-batterier (4 st tror jag det var) och kopplade en sladd med ex. USB i andra ändan så man kunde akutladda saker utan att ha tillgång till ett vägguttag. Men nu när jag försöker hitta en sådan så verkar det mer vara något jag drömt.

Freeloadern laddas upp hemma i pc, via USB, och håller sedan enl uppgift den laddningen i upp till 3 månader.Sen laddar du den apparat du önskar via freeloadern, vid sol ska den kunna både ladda och förse ström på samma gång. Superchargen ska förkorta ladd tiden avsevärt tydligen....men som sagt, eftersom jag inte fått någon än så har jag inte kunnat testa.

Ska väga båda två så fort jag får dom, så återkommer jag :)

//MD

Leveranstid ja

Samma här!
Jag beställde i slutet av juni och har inte fått dem. Inget svar när jag ringde dem, däremot mailade jag dem och då fick jag svaret att det måste kommit på avvägar, men att de skulle kolla upp det. Fast jag har inte hört nåt ännu. Får höra av mig till dem imorgon... Sticker till fjällen 25 augusti och då ska den ju med!

Beställde åxå från jorvik den 26/6, men väntar fortfarande på leverans... Tog det länge för dig att få grejerna? Har mailat dom och efterlyst paketet, och då hittade dom ingenting...Så nu skulle dom skicka en ny beställning till deras lager i England....

Annars verkar den ju klart prisvärd, om den nu funkar förstås :p

Beställde komplett paket med både Freeloadern och Superchargern (695:)

Får väl åxå återkomma med utlåtande senare :) (om jag nu får någon)

//MD

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg