Återkom gärna med dina upplevelser av tältet!
Det kan jag absolut göra.
Har fått hem det och bara hunnit sätta upp det en gång för att se så att allt var ok och få ett första intryck.
PLUS
* Terracotta-färgen är snygg och ger med det gula innertältet att behagligt ljus. Fördelen med dessa färger är bl. a att det känns "ljust och glatt" även om det är skitväder ute samt också en säkerhetsfråga (för mig) om något skulle gå snett på fjället, dvs man syns.
* Enkelt att slå upp (om man gör rätt
) med tanke på första gången och att allt är lite tight i början (bågkanalerna).
* Enkelt att spänna och få ytterduken ordentligt sträckt.
* Många extra fästpunkter för ytterligare stormlinor. Hjälper också till att få yttertältet en bra bit från innertältet vilket borgar för bra cirkulation mm.
* Gillar de smarta fästanordningarna för tältöppningarna till inner-/yttertält. Överlag så känns allt väldigt genomtänkt och praktiskt.
* Går att variera, på genomtänkta sätt, hur mycket man vill ha "ytterdörren" öppen.
* Smarta ventilations-detaljer. Återstår att se hur de fungerar i praktiken.
* Innertältet (ja hela tältet) upplevs väldigt luftigt och rymligt och känns större inuti än vad det ser ut utanpå.
* Bra justerbart nät i taket för förvaring av småprylar, strumpor eller dylikt.
* Bra utrymme i absiderna.
* Sitthöjden i mitten av tältet (130cm). Det är ju också dit man kommer med huvudet när man sätter sig upp från sovsäcken, så gott om utrymme att röra sig på och byta om i utan att behöva oroa sig för att slå i tältduken.
* Lyxigt stort för två (även plus litet barn/hund) och lagom för tre vuxna.
MINUS
* Kanske vikten då? 3,5kg inkl. allt. Tältdukar = 2,5 kg och tältstänger/-pinnar mm 1 kg. Just stänger och pinnar går kanske att banta något med alternativa sådana. Men utslaget på tre vuxna så känns vikten helt ok. Även för två kan känslan vara värd det där extra kanske?
* Ligglängden innertält anges till 2,2m. Stämmer säkert men sidorna lutar ju upp mot mitten vilket krymper ligglängden en del 1-2 dm upp. Jag är 190cm och om jag sträcker ut mig så tog tårna i innerväven och även min då, något fluffiga frisyr
. Blir väl lite tightare förstås på liggunderlag och i sovsäck, men med tanke på att ytterväven är så "långt" ifrån innerväven är jag inte orolig, men det återstår att se.
Nästa fredag åker vi till Norge eller kanske Sverige för 5 dagars vandring, Vädret får avgöra vart vi hamnar, men Jotunheimen är väl målet. Är ju så vackert där. Vi är två vuxna och en mellanstor hund så det ger säkert en bra möjlighet att lära känna tältet lite bättre. Återkommer med vårt första praktiska intryck efter det.