Jag skulle nog rangordna på ett annat sätt med hänsyn till en motionärs anatomi, balans och teknik.
Håller med om att det finns många andra relevanta prestandafaktorer förutom biodynamik och framdrift.
En propeller kan mycket riktigt ha hög effektivitet men sen kommer då alltid till någon form av reduktions- och/eller vinkelväxel som stjäl lika mycket till.
En bra vinkelväxel, dimensionerad för belastningarna från en trampande person, har faktisk förvånansvärt hög verkningsgrad - runt 97 %. Jo det stämmer: bara 3 % förluster. "State-of-the-art" verkar vara att via cykelkedja (99% verkningsgrad) driva en vinkelväxel. Det hela med en utväxling så att propellern snurrar med ca 400 rpm vid vanlig cykelkadens (65 - 90 rpm). Exempel på en sådan vinkelväxel:
http://www.mitrpak.com/product_datasheet.php?product_id=34
Med 26% biodynamisk, 96 % mekanisk och 85 % framdiftsverkningsgrad blir pedal-/propellerbåten på pappret klart effektivare/snabbare än roddbåten med 22%, 100% och 65 %. Fördelarna för propellerbåten ökar ju grövre sjögång det blir.
Propellerkonceptet kommer iofs med lite mer vattenmotstånd pga roderbehovet och propelleraxeln, men blir ändå klart effektivare än roddbåten. Sen är det en annan sak att välkonsturerade pedal-/propellerbåtar är väldans sällsynta och f.n. inte finns som komersiellt producerade produkter såvitt jag vet.
De propellerbåtar som redovisat hög fart har varit extrema med elitidrottsman vid pedalerna.
Kajaker har en begränsning både i skrovform (motionskanoter) och motionärens teknik. Att prata om OS-rekord är nog inte tillämpligt här.
Nja, alla båtar som redovisat riktigt höga farter har väl gjort det med elitidrottare i tävlingsfarkoster, ovasett om det gäller rodd, paddling eller pedaltrampande? Resulaten kan ändå ge en fingervisning om relativa prestanda för olika koncept.
Om jag inte har fel hålls de flesta (om inte alla) öppna hastighetsrekorden för vattenburen muskelkraft av pedal-/propellerbåtar. Förvisso i en del fall av ganska vardagsfrämmande bärplansfarkoster med Tour-de-France-cyklister på pedalerna. 24-timmarsrekordet (245 km) hålls dock av en 48-åring som producerade i genomsnitt 110 W i timmen (en elitcyklist bör kunna producera ett snitt närmare 200 W under en kontinuerlig 24-timmarsperiod). Det tidigare 24-timmarsrekordet hölls av en elitpaddlare i en surfski.
När det gäller motionärer så tror jag att det inte spelar speciellt stor roll och man har sätet eller riggen slajdande. Båtformen har större betydelse och där sitter inte motionären i det värsta. Rodden ger en naturlig mikropaus som är viktig för motionären och man använder redan från början starkare muskler än de som en motionspaddlare normalt använder.
Håller med om att rodden har många fördelar för motionären (jämförelsen med propeller var närmast teoretisk/akademisk då det ju inte går att köpa sådana farkoster f.n.). Förutom de du nåmner:
- Man får ett helkroppspass
- Djupgåendet - en propeller kan man behöva lyfta upp
- Vass, tång, näckrosor och annan skit som kan snörja in sig i proppen
En nackdel har rodden dock: MAN SITTER ÅT FEL HÅLL
Därav mitt intresse för FrontRowern, pedalbåtar och dylikt.
Mvh