På något sätt verkar frågan om båttrafiken handla om samma sak som frågan om Sylarna precis som du Björn Englund och Lasse skriver om. Vilken affärsmodell arbetar STF utifrån? Då, när det gällde Sylarna, ställde jag frågan om STF utgick från ”revenue management”. Jag refererade till STF:s årsredovisning från 2017. Nu finns redovisningen från 2018 och fortfarande finns formuleringen kvar:
”Det är avgörande att STF ger ett mervärde jämfört med andra boendealternativ och att vi aktivt arbetar med revenue management.”
Vi fick svaret:
”STF använder inte revenue management för att sätta priser på våra fjällanläggningar, varken på stugor eller stationer. Skulle föreningen välja att göra det skulle prisbilden skilja sig markant mot dagens priser.”
I uppropet angående Sylarna skrevs det:
"Vi önskar och hoppas att föreningens stolta mål fortsatt omfamnar även måttligt välbeställda nybörjare, barnfamiljer, studenter och ungdomar från hem utan friluftstradition."
Båttrafiken från Ritsem till Änonjalme/Áhkká – Vaisaluokta (M/S Storlule) handlar om detta. Att kunna planera sin kanske första fjälltur och kunna lita på att tider hålls var sig du kommer med buss eller bil är helt avgörande. Att öppna ett fönster för alla att kunna starta sin vandring vare sig du är välbeställd eller inte.