Frågor till STF angående båttrafiken vid Ritsem

Det finns ett blogginlägg som rör frågan om båttrafiken vid Ritsem – https://www.utsidan.se/blogs/bees/battrafiken-till-anonj-lmme-och-v.htm.

Eftersom STF som organisation inte får kommentera i allmänna forum eller bloggar länkar vi på detta sätt. Vi – Hans F och Björn A – ställde frågan av vilken anledning bedöms båttrafiken vid Ritsem inte längre vara "en del av STFs kärnverksamhet". Blogginlägget ska ses som ett försök att fördjupa frågan. De svar som Arthur Lindhagen (ordförande för STF) gav för snart ett sekel sedan känns lika aktuella idag:

”Jag vill endast understryka, att föreningen skulle illa fattat sin uppgift, om den ej genom ordnande av en enkel trafik på den sammanhängande sjökedjan i Luleälvsdalen öppnat möjlighet att för rimlig kostnad nå det mest storslagna partiet av den lappländska fjällvärlden.”

Hur ser STF på sin uppgift idag?

Vänliga hälsningar
Björn A och Hans F
 
Om en annan entreprenör tar över. Vad händer med priserna? Höjs dom mer? Kommer barn fortfarande åka gratis?
Är väl STFs kärnverksamhet att man ska ha trafik på lederna för en lämplig summa som passar dem flesta?

Finns det risker att andra entreprenörer höjer priserna om dom märker att rika turister som vill till sarek kan betala mycket mer? Vad händer med barnfamiljer med tajt budget då?
 
Ot

”Jag vill endast understryka, att föreningen skulle illa fattat sin uppgift, om den ej genom ordnande av en enkel trafik på den sammanhängande sjökedjan i Luleälvsdalen öppnat möjlighet att för rimlig kostnad nå det mest storslagna partiet av den lappländska fjällvärlden.”
Jag vill endast... inflika att konsten att formulera sig drastiskt försämrats under det sekel som passerat sedan detta skrevs.

Fortsätt
 
En bra metod när man diskuterar sånt här är just att fundera över åt vilket håll en förändring bäst skulle ske. Ska STF köra med fler persontransporter eller färre? Att tycka att "det är bra som det är och inget ska förändras" betyder att man inte har övervägt frågan ordentligt.

Var går gränsen för vilken typ av persontransporter STF ska ägna sig åt?

Båttrafik verkar vissa anse vara självklart, men varför inte även busstrafik upp på fjället, helikoptertransporter och tågtrafik?

Nånstans måste man ju dra gränsen, varför ska det vara ok med båten men inte andra transporter?
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg