Definitionen på ett höjdflyg var väl egentligen att man skall kunna göra en start, kontrollerad höjdnedtagning med 360 och landa medvind-bas-final. Ett tag pratade man om 100 m, då var det en del som tyckte Flottsbro borde räknas, vilket jag själv tycker låter tveksamt. Antar att de har höjt ribban lite nu.
Egentligen så går man först en grundkurs och blir Elev. Sedan tar man Bergsbehörighet för att få flyga höjdflyg från berg under Pilot2s överinseende, Vinschbehörighet för att få flyga höjdflyg från vinsch under Pilot2s överinseende eller hangbehörighet för att få flyga hang, återigen under Pilot2s överinseende
Oftast bakas grundkursen ihop med någon av behörigheterna, går du i Åre får du bergsbehörighet, går du i Stockholm får du vinchbehörighet och går du i Skåne i Hammars backar så får du hangbehörighet. Det är för att du skall kunna fortsätta flyga och lära dig med erfarna piloter från klubben du väljer att gå med i (som då ställer upp och ser till att det finns en Pilot2 på vinschfältet, uppe på berget eller på hanget). Tanken med det hela var att man skulle kunna välja den formen av flygning man gillade mest eller det fanns förutsättningar för hemma. Sen kan man komplettera med de andra behörigheterna när det behövs, t ex ta bergsflyg för att du vill åka med på en resa till alperna.
Skulle säga att det hela handlar mycket om var du bor och vilken sorts flygning du vill utöva. Bor du i Stockholm så är det 37 mil till närmsta berg där du kan flyga bergsflyg det finns vinschfält du kan åka tunnelbana till, så då kommer du förmodligen vilja ha vinschbehörigheten i alla fall. Bor du i Åre är valet lätt, ta bergsflyg, I Skåne flygs det mycket hang, men det vinschas en hel del också vad jag förstår.
I priset borde du också väga resa plus boende, något du slipper om du utbildar dig hemmavid. Vet inte vad hit raten är för Åre just nu, men för några år sen var det snack om att ungefär 50% hann genomföra sin utbildning under veckan, de andra hade otur med väder och vind. Sen får man såvitt jag vet åka upp och komplettera den inom ett år utan att det kostar nåt, men du åker ju ändå på att ta ledigt igen, resan och boendet...