När man köper/säljer begagnat känner jag att det finns några saker att tänka på. T ex:
- "Vad kan jag få ut för pris på en viss vara", det skiljer rätt mycket på via vilken kanal man säljer den, om det är t ex via Blocket brukar det nog vara högre priser på cyklar som används som tränings-/motionsredskap än via forum för mer intresserade/insatta, t ex Happyride.se. Det kan kännas tufft som säljare att se sin vara sjunka mycket i värde, men så brutalt är det ju.
https://happyride.se/annonser/
- "Vad vill jag betala för en viss vara", gäller att vara insatt och kunna ställa rätt frågor. T ex en 10 år gammal MTB, är det 26-tums-hjul på den skulle nog vara min första fråga. Det kommer att kunna vara en utmärkt cykel, men det är inte vad som är branschstandard idag, det är 29 tum eller möjligen 27,5. 26-tummare börjar nu vara svårare att hitta reserv-/slitdelar som har med storleken att göra. Vissa kommer att tycka att det är geometrier på cykeln som känns omoderna, Skicket kan vara svårt att få grepp om, särskilt om man inte köper på plats och själv kan titta/prova.
Växelsystem kan också vara krångligare att få tag på ersättning till efter 10-15 år, visst - ingenting är omöjligt, men det kan på en MTB vara 3 klingor i framdrevet och idag har många singelklinga, vad är det i baknavet, allt från 8 till 11 drev kan det väl pga utveckling de senaste 10 åren.
- "Vad får jag för samma summa om jag köper nytt", tuff känsla men fakta, som sagt, är ju att första köparens nöje att rulla ut en ny cykel ur butiken redan där har gjort den begagnad, per definition.
- Dvs, är köpare/säljare bara överens om priset, så är det väl rätt, om både är nöjda och ingen är/känner sig lurad? En 10 år gammal cykel som är väldigt lite använd kan såklart vara i alldeles utmärkt skick, men den är inte ny, och inte modern. Då kan 5000 för en cykel som haft nypris 12000 vara både dyrt eller fynd, beroende på vem som köper, förväntningar och krav.