Fråga om hjulbygge...

Hej!

När bakhjulsnavet gav upp på min gamla brukshoj, passade jag på att lära mig bygga hjul. Så nu har jag byggt två st (ja, jag ekrade om framhjulet på en gång - det var ju så kul ;). Jag använde Tidens cykelboks instruktioner, som jag tycker är mycket pedagogiska. Dock har jag en fråga...När man byggt bägge sidornas innerekrar, står det att man ska sträcka ekrarna genom att vrida navet innan man börjar bygga ytterekrarna. Ja, vrida navet och sträcka ekrarna går ju bra, men hur håller man ekrarna stäckta i det läget medan man fortsätter? Ska man bromsa navet på nåt sätt i riktstället? I det här läget har jag bara dragit nipplarna några varv, så hjulet är rejält sladdrigt. Nåja, det gick ju bra ändå - hjulet håller sig rakt än :)

//Anders
 
Låter omständligt. Jag har lärt mig att ekra en sida itaget. T ex börja med en "bromseker" på vänster sida och sen alla "accerelationsekrar" på samma sida. Därefter resten av bromsekrarna. Och sen samma sak på höger sida.

Kanske lite mer att hålla koll på, men därigenom slipper du vrida navet i rätt position.

/Håkan

PS. Och jag håller med dig, det är kul att bygga hjul!
 
Ja, det verkar enklare i och med att du slipper vända hjulet fram o tillbaka. Ska prova det nästa gång. Synd att jag inte har fler hjul att bygga bara, på en standardcykel tillhör det ju inte vardagssysselsättningen precis ;)
 
Jag har samma "problem", jag försöker övertyga polare att de borde skaffa nya hjul till sina racercyklar/MTBs...

/Håkan
 
f_lindstrom; sa:
Jodå, jag har plöjt dem, men tack ändå för tipset. Båda är mycket bra! Tidens cykelbok var dock lättare att bläddra i än utskrifter då jag stod där vid riktstället ;) Jag har dessutom en bok som heter "Art of Wheelbuilding", men den tycker jag inte innehåller nåt som inte står på Sheldons sidor. Dock lite mer kuriosa runt omkring fakta. Nu när jag fått blodad tand, ter sig mönstret som kallas crow's foot lite lockande (om jag hittar nån bra byggbeskrivning och hjul att offra vill säga)...
 
Faktum är att det var Gerd Schraners bok (Art of Wheelbuiolding), som låg till grund för hur jag lärde mig ekra (med inputs från andra, bl a Niklas Ingvar-Nilsson och Sheldon). Den sägs vara en av de bästa, men som sagt, helt pedagogisk är den inte.

Ett alternativ är The Biczcle Wheel av Jobst Brandt. Jag tycker dock att Art of... är bättre.

Niklas Ingvar-Nilsson, Niking, är Utsidan-medlem och har skrivit lite om hjulbygge. Sök på medlem "Niking" och "hjul", eller nåt, så hittar du länkar till hans sidor.

/Håkan

PS. Crow*s foot, var det inte där Schraner skrev nåt i stil med "unga som vill göra häftiga hjul. Nåja, bättre att de bygger hjul än rullar joints"? Eller var det bara i den tyska upplagan?
[Ändrat av Håkan K 2005-11-10 kl 07:41]
 
Haddock; sa:
Håkan K; sa:
PS. Crow*s foot, var det inte där Schraner skrev nåt i stil med "unga som vill göra häftiga hjul. Nåja, bättre att de bygger hjul än rullar joints"? Eller var det bara i den tyska upplagan?
[Ändrat av Håkan K 2005-11-10 kl 07:41]
Nä, det var om "twisted spokes pattern" ;)
http://tinyurl.com/a99mn

//anders
Aha, men han gilla inte kråkfötter, heller. Om jag minns rätt.
 
Min teknik

Efter ett antal tusen byggda hjul har jag utvecklat en egen teknik.

Den som har läst Tidens cykelbok har fått uppfattningen att hjulet skall byggas stående. Jag tycker att stående bygge är det bästa.

Jag skall försöka förklara textmässigt hu jag gör.

Ett hjul byggs i fyra omgångar. Antalet ekrar är ju jämt delbart med fyra.

I mitt exempel tänker vi oss ett 36-ekrat hjul.

Jag förutsätter att navet sitter i riktstället och att vi har fälgen lös runtom navet.

1. leta upp ventilhålet på fälgen. Det första nippelhålet framför ventilhålet talar om vilken sida på navet vi skall stoppa i den första ekern.

2. Nu bygger vi första innervarvet. Beroende på första nippelhålet startar vi på höger eller vänster sida. Då stoppar vi in första ekern (skallen utåt). Nästa eker kommer att komma i fjärde hålet från den första på fälgen och det andra på navet. Vi jobbar framåt (ifrån oss). Detta gör vi till vi har kört varvet runt (9 ekrar).

3. Nu skall vi ta andra sidan. Lägg ekern så att den kommer precis framför den första i steg 2. Lägg den parallelt med axeln så blir det lättare att se. Upprepa steg två och bygg framåt. Den nya ekern hamnar i hålet framför den tidigare ekern.

4. Då har vi byggt två innervarv. Vi börjar yttervarvet på den sida vi startade. Stoppa in ekern med skallen inåt (vi behöver inte något speciellt startläge) Dra ekern ifrån dej, så du vrider navet. Passera så många ekrar du vill tre för trekors och fyra för fyrkors och montera ekrern i närmsta hål i fälgen och kör varvet runt.

5. Upprepa moment fyra för den andra sidan.

Med min teknik slipper vi räkna under uppbyggnaden och kan producera hjul snabbt. Tänk bara på att jobba framåt.

Mitt personliga rekord på ett färdigt och riktat framhjul är 13 minuter med min teknik.

Lycka till

Martin Olsson

http://www.cykelforum.se
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg