Ekermysterium

Kung Stalle; sa:
Mezzner: Nu e jag inte riktigt med på hur du menar?...

Äsch, jag trodde DT betydde dubbeltaperade eller double tapered eller nåt, dvs reducerade.

Tänkte också att det kunde vara bra att ha ekrar med samma styvhet, alltså egentligen samma diameter (diametrar).
 
Förklaringar

Mezzner; sa:
jag trodde DT betydde dubbeltaperade eller double tapered eller nåt, dvs reducerade.
DT är en förkortning av Drahtwerke Treflerie. http://www.dtswiss.com
Tänkte också att det kunde vara bra att ha ekrar med samma styvhet, alltså egentligen samma diameter (diametrar).
I praktiken spelar det ingen roll, dvs skillnaden i styvhet mellan säg DT Comp (2,0mm) eller DT Comp (2.0-1,8-2,0) är såpass liten att fälgens flex spelar större roll.
Det finns tom tillverkare som ersätter ngn/några enstaka eker med en styvare (och tyngre) för att, som de påstår, balansera hjulet.

Däremot tycker jag att man bör tänka sig för innan man använder DT Rev-ekrar, de är såpass tunna på mitten (1,5mm) att det är svårt att spänna dem tillräckligt hårt utan att de 'twistar' sig.


/Håkan
 
Dåliga ekrar?

Jag har just sett ett inlägg i ett annat forum ( http://www.vck.nu/forum1/viewtopic.php?id=311 ) om en Biltema-cykel som råkade ut för massor av ekerbrott. Därför undrar jag om det verkligen är smart att sätta dit ekrar av samma märke som de som har gått av. Det borde vara bättre att försöka gå upp ett snäpp i kvalitet.

Ekerbrott ska vara väldigt ovanliga även om man kör i skogen. Jag har haft några ekerbrott på min MTB, men alla berodde på en utsliten bakväxel som gjorde att kedjan hoppade av inåt flera gånger och skavde bort en bit av varje eker.
 
Re: Dåliga ekrar?

GunnarH; sa:
Jag ... undrar ... om det verkligen är smart att sätta dit ekrar av samma märke som de som har gått av. Det borde vara bättre att försöka gå upp ett snäpp i kvalitet.

Det beror väl på hur den bättre kvaliteten manifesterar sig. Om det främst är skillnad i tålighet mot utmattningsbrott borde det vara OK, men om de är olika elastiska kan det bli problem.
 
Re: Förklaringar

HåkanC; sa:
..Däremot tycker jag att man bör tänka sig för innan man använder DT Rev-ekrar, de är såpass tunna på mitten (1,5mm) att det är svårt att spänna dem tillräckligt hårt utan att de 'twistar' sig.

Första gången jag byggde med DT Rev satte jag små flaggor av tejp för att hålla koll på vridningen, då gick det rätt bra att få till det. Man bara "övervrider" med ekernyckeln för att kompensera för det som man tappar i ekern.

Ett snabbare sätt än flaggor är att färglägga ena sidan av ekern med t.ex. en whiteboardpenna.
 
Re: Re: Förklaringar

dabac; sa:
HåkanC; sa:
..Däremot tycker jag att man bör tänka sig för innan man använder DT Rev-ekrar, de är såpass tunna på mitten (1,5mm) att det är svårt att spänna dem tillräckligt hårt utan att de 'twistar' sig.

Första gången jag byggde med DT Rev satte jag små flaggor av tejp för att hålla koll på vridningen, då gick det rätt bra att få till det. Man bara "övervrider" med ekernyckeln för att kompensera för det som man tappar i ekern.

Ett snabbare sätt än flaggor är att färglägga ena sidan av ekern med t.ex. en whiteboardpenna.

Jag har byggt alla mina bakhjul med DT rev 2,0/1,5/2,0 mm på vänstersidan och DT comp 2,0/1,8/2,0 mm på kassettsidan!

Trots att ekrarna på högersidan är betydligt hårdare spända än på vänstersidan, blir den "onyttiga nippelvridningen" betydligt större hos de svagare spända DT revolutionekrarna än hos de hårt spända DT comp ekrarna!

/Niklas
[Ändrat av niking 2007-03-28 kl 23:05]