1994 konverterade jag mitt Trangia från spritbrännare till gasbrännare. Aldrig ångrat mig och har både mini, 27 och 25. Detta har gjort att jag inte följt med i nyheterna om andra kök.
Men du gäller det inför en tävling för slädhundar mitt i vintern och jag måste tänka om!
Citat: -"Sprit-/bensin-/fotogenkök som fungerar i kyla. Gasolkök godkänns inte" (temp under -30ºC är inte ovanligt)
Citat: - "Vattenkokare med kärl för att kunna värma minst 0,5 liter/hund". (har 2 hundar alltså måste kärlet rymma 1L)
Trangias egen multifule var slut på lager och överallt genom hela europa. Vad gör jag? Jag står som ett frågetecken...
Jag behöver hjälp!
Snälla ni som vet, hjälp mig!
Det är en djungel där ute!
Vad ska jag tänka på?
Vilka kök är bra?
Vilka kök är stora?
Vilka kök är små?
Vad är "förvärma" köket innan användning?
Är de svåra att hantera?
Är det bara "foten/stativet" man köper eller är det ett helt kit?
Fungerar olika "pumpar" till olika kök eller är det fixt att man måste ha ett och samma märke?
Hur lång tid tar det att smälta snö så man får en 1L vatten med sprit, bensin eller fotogenkök?
Finns det någon på marknaden som är "allt-i-ett" eller måste man alltid köpa till ett vindskydd?
Måste man köpa alla kastruller separat?
Vilka för och nackdelar har fotogen, bensin respektive sprit (T-röd smakar illa det vet jag sen jag var med i scouterna)
Ja, jag har letat och läst där ute och jämfört!
Man fattar inte mer för det!
Det är därför jag söker mig till er, ni som vet hur det fungerar där ute!
Vilket kök tycker ni är bäst för mig?
Tack på förhand att ni inte skrattar åt en som inte hängt med i svängarna
Men du gäller det inför en tävling för slädhundar mitt i vintern och jag måste tänka om!
Citat: -"Sprit-/bensin-/fotogenkök som fungerar i kyla. Gasolkök godkänns inte" (temp under -30ºC är inte ovanligt)
Citat: - "Vattenkokare med kärl för att kunna värma minst 0,5 liter/hund". (har 2 hundar alltså måste kärlet rymma 1L)
Trangias egen multifule var slut på lager och överallt genom hela europa. Vad gör jag? Jag står som ett frågetecken...
Jag behöver hjälp!
Snälla ni som vet, hjälp mig!
Det är en djungel där ute!
Vad ska jag tänka på?
Vilka kök är bra?
Vilka kök är stora?
Vilka kök är små?
Vad är "förvärma" köket innan användning?
Är de svåra att hantera?
Är det bara "foten/stativet" man köper eller är det ett helt kit?
Fungerar olika "pumpar" till olika kök eller är det fixt att man måste ha ett och samma märke?
Hur lång tid tar det att smälta snö så man får en 1L vatten med sprit, bensin eller fotogenkök?
Finns det någon på marknaden som är "allt-i-ett" eller måste man alltid köpa till ett vindskydd?
Måste man köpa alla kastruller separat?
Vilka för och nackdelar har fotogen, bensin respektive sprit (T-röd smakar illa det vet jag sen jag var med i scouterna)
Ja, jag har letat och läst där ute och jämfört!
Man fattar inte mer för det!
Det är därför jag söker mig till er, ni som vet hur det fungerar där ute!
Vilket kök tycker ni är bäst för mig?
Tack på förhand att ni inte skrattar åt en som inte hängt med i svängarna