Hej. Jag har alltid förvärmt mitt Primus 41 med t-sprit eller tenol, men nu då jag köpt ett Hiker+ som har en tuss under brännaren som ska fungera som en veke så följde jag anvisningen att låta bränslet, i mitt fall Primus power fuel väta tussen, för att sedan tända på och låta den förvärma. Det gick hur bra som helst trots blåst, visst sotade lite grann men det gick bra att tända brännaren efter en kort stund.Odd har redan förklarat men du kommer helt enkelt inte att få fyr på fotogenet vid normal(t) temp/tryck. Du är rejält under flampunkten för fotogen och därför brinner det inte om du för en låga direkt mot vätskan. En säkerhet i sig själv. Lite mer om flampunkt här:
Fotogen - Allt om fotogen och fotogenlampor
Fotogen - Råd & fakta om fotogen av vilka brännbara vätskor som kan ersätta fotogenwww.fotogenlampa.se
Därför behöver du något bränsle med lägre flampunkt som kan antändas av öppen låga vid aktuell temp, t ex t-röd/tenol eller bensin.
Jag använder själv akrylatbensin i mitt optimus Nova för vinterbruk, för att slippa två vätskor men har inte tält, ansikte, trädgrenar eller annat brännbart ovanför då jag avslutar förvärmning och påbörjar "matlagnings-värmningen". Det är risk för att man får en eldpuff och jag övade lite hemma på tomten med köket innan jag lärde mig fingerfärdigheten att dra igång köket kontrollerat. I en annan tråd diskuterade vi om man släppa på bensinen precis före förvämningen brunnit ut (enligt Optimus anvisning) eller tända på nytt precis efter förvärmningen brunnit ut (troligen lite säkrare).
Vid varmt väder ute kör jag trangias gasbrännare - rent och smidigt.
/Patrik
Fotogen till Optimus Hiker+
- Trådstartare ulfbn
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök
- Börjat av Alucardi
- Svar: 41
-
-
-
Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare?
- Börjat av Pannkakan16
- Svar: 2
-
-
-
Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare
- Börjat av trangia25
- Svar: 1
-
-
-
-